Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Databashjälp!

NilleA

Recommended Posts

Hej alla,

Låt mig presentera ett problem som många av er säkert skrattar åt. Jag kan ingenting om databaser, än mindre om databaser kopplade till hemsidor och formulär. Trots det måste jag skapa en sådan.

Egentligen är det jag vill ha ganska enkelt, tror jag. På min hemsida skall folk kunna anmäla sig till olika aktiviteter. De skall fylla i sitt namn, sin adress, epost samt klicka i en kryssruta. Alltså ett simpelt formulär. När de trycker på skicka skall all information sparas i en enda fil, som hela tiden uppdateras/fylls på allteftersom personer anmäler sig.

När en person har tryck på skicka, skall en liten ruta (tack för din anmälan) komma upp, varpå ett ”OK” klick skickar dem till huvudsidan. Bäst hade varit om de innan de klickar ”skicka” kan klicka på en länk som visar vilka personer som har anmält sig (men endast få se namn och inte de övriga uppgifterna), detta är dock ”bonus” och ej nödvändigt.

Filen som registrerar alla anmälningar skall helst vara lätt att öppna och granska, tex i Word, Notepad eller helst Excel.

Kan man undgå att använda Filemaker, Acess o dyl?

Kan man på nägot sätt kolla så att allt fungerar utan att lägga upp det på en server.

Hur skall jag gå tillväga? Jag förväntar mig inte en paketlösning med färdiga koder, men all hjälp på vägen uppskattas.

Jag är hyfsad på html, men har i princip aldrig använt formulär och kan knappt stava till php, cgi och allt vad det heter....men jag lär mig snabbt 

Tacksam för alla tips.

/Niklas

Du kommer behöva använda nåt slags skriptspråk, t ex PHP. Databas är inte nödvändigt, du skulle kunna använda en vanlig textfil. När det gäller Excel, så kan du använda CSV-formatet, dvs helt enkelt en vanlig textfil där kommatecken används för att separera värdena.

Kan man på nägot sätt kolla så att allt fungerar utan att lägga upp det på en server.
Det enklaste är nog att installera en webbserver, t ex Apache, lokalt på datorn.

Korsposta inte! Vare sig tillåtet eller uppskattat. Det innebär bara att färre få lust att svara.

Har raderat den tråd du skapade i Webb-allmänt.

Du hade där ett svar, se nedan

/T

Moderator för Webb-allmänt.

-----------------------------------------------------------

Mog skrev:

"Egentligen är det jag vill ha ganska enkelt, tror jag."

Ouch! Det säger dom flesta. :)

Mitt förslag är att du först kontrollerar med din serveradministratör/webhotell om inte dom har en färdig paketlösning (vissa kan ha det mot ett pris naturligtvis) för det du vill ha.

Om dom inte har det måste du antingen programmera själv eller hitta något script på nätet som gör samma sak. Det betyder att du igen måste höra med ditt webbhotell vad dom kan köra för script på sin server (ASP, PHP, CGI...) och om det isåfall kostar extra eller ingår i ditt nuvarande abonnemang. Det scriptet du tankar hem eller skriver själv måste då naturligtvis vara i ett av dessa scriptspråk som ditt webbhotell stöder.

Skriver du ett script själv tycker jag det verkar räcka med en "fattigmans databas" d.v.s. att du spar ned allt i en fil för varje aktivitet med varje fält iformuläret på samma rad i filen separerade med antingen en tab eller ";" (semikolon), för då kan du lätt importera filen i excel och du får en ny cell för varje fält.

Eller ännu enklare, använd "mailto" taggen i html formuläret så mailas formuläret till den adress du anger. Kräver dock att användaren har en mailklient riktigt konfigurerad annars funkar det inte (t.ex från ett internet cafe eller liknande där det oftast inte finns mailklienter installerade). Du behöver dock inte skriva en rad scriptkod.

Mats

Finns det verkligen serveradministratörer som inte stöder ASP??
Ja, vi som erbjuder Linux har oftast inte stöd för ASP eftersom den apache-modulen inte är så väl fungerande...

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

Aha, innebär detta (i princip) att för alla som kör Windows fungerar det med för de som kör Linux fungerar det som oftast inte?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...