Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Sven^

Omstart under spel!

Rekommendera Poster

Tjenixen!

Nu börjar jag bli riktigt trött på min dator... varje gång jag spelar ett spel så startar den om helt utan förvarning.

Har stängt av det att Windows ska starta om vid systemfel, men inte en enda liten bluescreen får jag :).

Eftersom det endast är spel det gäller så funderar jag på om mitt grafikkort kanske gjort sitt :). Har ett GeForce 2 Ti, funkar perfekt till NFSU, Sims 2 m.fl. Så grafikkortet är ganska bra... dock kanske lite gammalt. Det enda spelet som laggar är Rome: Total War. Men men... man kan ju inte få allt :P

Om det nu skulle vara grafikkortet så kan ni få tipsa om ett nytt och även vart man köper det :).

Funderar på ett kort med Radeon 9800 PRO men som sagt, bättre att fråga er med erfarenhet :P Detta är ju trots allt min första dator (har haft den i snart 1,5 år)

//Adde

[inlägget ändrat 2004-10-15 16:04:08 av Andreas Svensson]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara grafikkortet som är överhettat. När datorn bootar, hur många pip hör du? Antalet pip är ett meddelande om vad som är fel, hur du tolkar dem är specifikt för ditt moderkort så du får konsultera manualen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När ska man höra pipen? Hör bara ett och det är innan något syns på skärmen... men det är väl nått ljud som alltid kommer eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Addecool skrev:

När ska man höra pipen? Hör bara ett och det är innan något syns på skärmen... men det är väl nått ljud som alltid kommer eller?

Ett pip betyder i allmänhet att allt är OK med hårdvaran.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ajdå... :)

Men jag menar allt fungerar ju prima när man bara är i Windows. Så i bootsekvensen borde ju allt vara ok men hårdvaran.

Det kan ju faktiskt vara så att grafikkortet blir för varmt när man spelar. Men räknas inte det som systemfel? Det har jag ju stängt av :S

//Adde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det något program som kollar temperaturen på grafikkortet? Eller någon VB-kod som man kan göra om och få datan att sparas i en fil för att lokalisera fel :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flyttar tråden till Grafikkort

...hoppas du får bättre hjälp här. :-)

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Temp?

När datorn startar om kan du väl ta en tur in i BIOS och kolla. Fast där ser du någ bara CPU temp och någon mätere på moderkortet. Motherbord Monitor är ett program som kanske hittar tempen på grafikkortet.

Om du nu har en temp att mäta på grafikkortet. Det har inte jag med G4Tit4200...

Testa också med olika versioner av drivrutinen. Ibland kan det finnas buggar som bara påverkar enskilda versioner av Geforce.

Eller är det en bugg i spelet? Dör det vid exakts samma ögonblick? Är det bara med ett spel datorn dyker eller sker det vid alla grafikimntesiva spel?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drivrutinen spelar ingen roll vilken version det är, och ja i alla spel som kräver lite mer :)

Ska testa Motherboard Monitor och återkommer med resultat, om det blir något :P

//Adde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, lådan ligger på 58 grader och processorn runt 59.

Detta är enligt programmet på tok för högt. Ska jag fixa bättre kylning då eller? Vad tror ni du/ni?

//Adde

EDIT: Nu är lådan öppen också, med den temperaturen

[inlägget ändrat 2004-10-15 23:20:12 av Andreas Svensson]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för proceesor?

60 grader ska egentligen inte vara något problem för det mesta, men visst är det aningen högt. Är denna temp uppmätt med eller utam belastning?

Nu är jag ingen expert på kylning, men om du inte har en chassi fläkt kanske en sådan kan vara aktuell.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en P4, 2,4Ghz ej klockad, för tillfället :P Ej belastad

Hmmm nu märker jag att den hoppade ner till 50 grader. Hursomhelst, lite extrakylning kan vara bra :)

Ska investera i en chassifläkt imorrn och se hur det blir. Ska den sitta i fronten eller där bak?

//Adde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har lite kylpasta.... vet inte vilken sort då jag inte satt på den själv.

Men det var ju grafikkortet som var problemet :P

//Adde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grafikkortet ligger väl runt 40-45, vet inte om detta är för mycket. Då har jag ändå båda "sidopanelerna". Får väl investera i en chassifläkt så får vi se vad som händer :)

//Adde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Först din P4. Har en sådan jag oxå som är överklockad till 2800Mhz, kör den med orginalfläkten och ligger på 40C obelastad och 52-53C fullt belastad, så din är nog lite varm. Jag har dock 5 fläktar i lådan.

40-45C på dit Grafikkort är väl inte så mycket. De gamla TNT-korten kunde nå 60-70C. Det som är intressant är vad du har när du lirat ett krävande spel en stund. Kommer du så långt så du hinner kolla detta?

Är du säker på att det är ett grafikkortsfel. Vad har du för nätagg...

och övriga komponenter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte ditt grafikkort som är problemet...Oavsett hur varmt det skulle kunna bli finns det inga skydd som skulle kunna stänga av datorn om den skulle bli för varm...

Ditt problem ligger nog med stor sannolikhet på processorn...Chansen är att den blir för varm och då stänger din dator ner...

Jag skulle montera av kylflänsen, ta bort kylpastan ordentligt investera i riktig kylpasta typ Artic Silver och applicera det på processor och kylfläns.

Därefter skulle jag föreslå att du eventuellt köper dig en riktigt bra kylfläns i koppar med en stor fläkt. Och monterar densamma...

Efter det så kommer din maskin att bli bra mycket stabilare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis efter jag startat upp datorn ligger lådan på runt 34C, och jag testade att starta spelet. Det fungerade bra, i 2-3 minuter sen startade den om.

Jag har:

Intel P4 2,4Ghz

512Mb DDR-ram

En DVDbrännare och en vanlig brännare

2 hdd (en 30 och en 120)

Abit BE7-RAID moderkort

ADT-300 nätaggregat (måste ha 230 volt hela tiden, minskar det för mycket så startas den om)

Det var nog allt :)

//Adde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det fungerade bra, i 2-3 minuter sen startade den om

Går det så fort att den startar om så tror jag inte värme är problemet, snarare något strul med drivrutiner eller felande hårdvara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har som sagt stängt av inställningen som gör att Windows startar om vid systemfel. Men det hjälper ju inte.

Jag har använt 4 olika drivrutiner från Nvidia men ingen fungerar bättre än den andra.

Felande hårdvara? Jovisst, men då borde man ju höra pip under bootsekvensen att någonting är fel, men inte det heller.

//Adde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du möjlighet att testa med ett annat nätagregat, gärna ett på 350w eller mer.

Det kan vara så att det börjar bli dåligt och inte levererar som det ska.

Då har du ju inte något fel under boot-sekvensen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...