Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med switch


Izze

Rekommendera Poster

de är så här, jag använder mig av telia!

dom tillåter inte dynamisisk ip så får bara internet på 1 dator!

Någon som vet hur ja kan göra de billigare och slippa köpa router !?

Hör av dig till Izze_2006@hotmail.com isf..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl just dynamisk IP du har med Telia? Men du får bara en sån adress, det stämmer. En router kostar från ca 400 spänn. M a o inte så blodigt och då får du ett visst brandväggsskydd på köpet.

 

Såvida du inte har en gammal dator med dubbla nätverkskort som kan agera router. Då måste förstås den datorn vara igång hela tiden när du vill köra nätverk vilket inte är så praktiskt.

 

 

G-2-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Okej så här!

Kan jag koppla ihop så här utan problem och bara tuta och köra!?

 

1 dator (2 nätverkskort) kopplas med rak kabel till switch

Bredbandet kopplas med rak kabel till switchen

1 dator (1 nätverkskort) kopplas med rak kabel till switch

 

Vad ska ja ha för nätverkskort?

Kan de va vilket som helst?

Måste de vara de dyraste?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 dator (2 nätverkskort) kopplas med rak kabel till switch

Bredbandet kopplas med rak kabel till switchen

1 dator (1 nätverkskort) kopplas med rak kabel till switch

Nästan rätt. Så här bör det vara:

Bredbandet kopplas till ena nätverkskortet på datorn med två kort.

Det andra nätverkskortet ansluter du med rak kabel till switchen.

Den andra datorn ansluter du med rak kabel till switchen.

 

Datorn med två kort måste dessutom köra nån form av program för att "dela ut" internetförbindelsen till ditt nätverk. Det finns inbyggt i Windows 98SE och senare Windowsversioner.

 

Vad ska ja ha för nätverkskort?

Det kan i stort sett vara vilket "skräpkort" som helst, behöver absolut inte vara det dyraste iallafall.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På samma sätt som du idag kopplar bredbandet till ett nätverkskort.

Med en sladd eller liknande..

Eller missförstår jag dig?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, du har en sån där kabel med två ändar.

Den ena änden skall sitta i ADSL-modemet, den andra änden skall sitta i det ena nätverkskortet i datorn med två nätverkskort.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar vilket av de två nätverkskorten i datorn med två nätverkskort som du skall stoppa kabeln i så är det upp till dig.

Du måste som sagt ha en mjukvara i datorn som kan dela ut internetanslutningen. I den mjukvaran talar du om vilket kort som är kopplat till Internet och vilket som är kopplat till ditt interna nätverk.

 

Eftersom du (förmodar jag) redan har en fungerande internetanslutning idag är det enklast att låta den vara orörd. Stoppa bara i ett extra nätverkskort i datorn och anslut det till switchen.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu har två nätverkskort i ena datorn så har du ju också en anslutning i varje kort, du skall alltså ha två likadana portar i den datorn annars har du bara ett kort i den och måste komplettera med ett till.

 

Du kopplar alltså från ADSL modemet med en vanlig rak nätverkskabel in i nätverkskortet i datorn med TVÅ nätverkskort installerade.

Det kortet konfigurerar du för dynamisk IP alltså att kortet erhåller IP ifrån modemet (den som Telia tilldelar dig).

 

Det andra kortet i samma dator kopplar du antingen med en korsad nätverkskabel direkt till den andra datorn med ett nätverkskort installerat Eller med en raktkopplad nätverkskabel till en switch eller HUB och från switchen / HUBen till den andra datorn.

 

Sedan konfigurerar du upp dom korten för ett internt LAN som är kopplade mellan datorerna antingen direkt eller via switch/HUB.

 

Men det hela är mycket enklare att administrera och konfigurera om du investerar i en enkel Router/bredbandsdelare.

Då kan du också få tillgång till Internet på båda datorerna utan att bägge måste vara igång, du kan inte surfa på den andra datorn om datorn som har hand om modemet är avslagen

Tunna/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta datorer säljs med "bara" ett nätverkskort installerat, ett nätverkskort kostar från straxt under 100,- till 500,- eller mer beroende på fabrikat utformning och funktioner, men för det du vill använda det till så fungerar enklast möjliga.

 

Till det behöver du lite nätverkssladdar, har du redan en mellan modemet och ena datorn så behöver du en till som är korsat kopplad och naturligtvis tillräckligt lång för att räcka mellan datorerna.

 

I windows finns sedan menyer för internetdelning, när du konfigurerat så att internet fungerar på en dator men två nätverkskort så kopplar du ihop datorerna med varandra och kör guiden dela Internet.

 

En stort minus med denna typ av Internet delning är att den dator som har hand om modemet måste vara igång om du vill surfa på den andra datorn.

Kopplar du ihop datorerna med en Router så kan du surfa på bägge datorerna oberoende av om den andra är påslagen eller inte.

 

Dom billigaste Routrarna kostar idag någonstans mellan 200-300,- och är väldigt enkla att konfigurera upp och då kan du koppla upp till 4 datorer till Internet utan att köpa till utrustning annat än nätverkskabel.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men de är så här att jag har hört att folk har sagt att roter är dåligt, ifall man inte köper någon över 500:- för är de inte med flärkt så pajar den.

Men om jag sätter i ett nätverks kort kmr de då en till port sopm jag kan sätta 1 den andra kabeln i?

Jag hade tänkt att koppla de genom switchen.

Men jag datorerna står nästa alltid på dynget runt, så tror inte de är någon fara.

Frågor:

Men om jag sätter i ett nätverks kort kmr de då en till port sopm jag kan sätta 1 den andra kabeln i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att folk har haft problem med Router pga. värme men jag vet inte om det skulle vara ett allmänt fel eller om det bara varit några procent av alla sålda Routerar det varit fel på.

Min har fungerat felfritt hela tiden men jag såg till att installera den så luften kunde strömma fritt igenom den och gömde den inte i någon hylla eller bakom datorn som i så fall gör att värmen inte kan ta vägen någonstans utan stannar i Routern tills den ger upp.

 

Om du skaffar ett nytt nätverkskort så sitter det en port på den så du kan ansluta till nästa dator.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, när för finns nätverks kort för 100:-, behöver inte vara de bästa för de ska ju bara göra så jag kan fixa ett nätverk.

Men de stog att dom rekomenderade ett ESD-Skydd!

sen snackade jag med en snubbe och han har bytt grafik kort bland annat

utan att ha användt ett ESD skydd, är de nödvändigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att installera nätverkskort, i teorin ja men i praktiken nej inte om du är lite försiktig i största allmänhet.

 

Se till att datorn är helt avstängd, kontakten ur för säkerhetsskull.

 

Vänta 5 minuter innan du gör något.

 

När du öppnat lådan, ta i metallhöljet på datorlådan med ett stadigt grepp.

 

Ha inte ylletröja eller mössa på dig, använd bomulskläder typ jeans och T-tröja.

 

Ta inte i mer elektronikdelar delar än du måste för att installera kortet.

 

Om du följer dessa enkla regler skall det inte vara några problem, har installerat många kort i datorer utan att det tagit skada av att jag inte haft antistatband på mig, men som sagt i teorin så kan du skada kortet om du skulle vara statiskt uppladdad.

Tunna/

 

[inlägget ändrat 2004-11-26 20:43:21 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den datorn du nu har två kort i måste du konfigurera upp för ett internt nätverk.

 

Det gamla kortet som nu har hand om Internet och modemet skall vara konfigurerat som det är idag alltså med dynamisk IP.

 

Det nya kortet som du installerat konfigurerar du med fast IP.

Det gör du på lite olika sätt beroende på vad du har för operativ osv. men under egenskaper på det kortet i kontrollpanelen så finns det en flik med installerade protokoll.

Protokollet TCP/IP markerar du och tar egenskaper på där ställer du in fast IP på typ 192.168.1.100 och subnetmask 255.255.255.0 sen gör du samma sak på dator 2 den som bara har ett nätverkskort och sätter ett fast IP nummer men då måste du välja ett annat IP för du kan inte ha två med samma nummer i ditt nätverk.

Sätt dator 2 till typ 192.168.1.110 och subnetmask 255.255.255.0 eller 192.168.1.200 och du kan välja själv vad du vill ha bara det startar med 192.168.

 

Sedan skall det finnas en guid för dela ut Internet borde ligga under Tillbehör - Komunikation har du brandvägg måste du nog konfigurera upp den för säker zon och skriva in bägge datorernas IP i respektive maskin, Har du ingen brandvägg rekomenderar jag dig att skaffa en snarast.

 

Hoppas du förstod hur jag menar nu, det kan och är lite småstruligt att hålla på med nätverk för det är så många faktorer att hålla koll på för att det skall fungera.

 

Om du kör fast sök lite på forumet det finns många länkar om hur du gör just detta så informationen finns redan där.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ja ta vilken ip och subnetmask som helst?

fast ipn ska börja på 192.168. ?

jag uppskattar den information du gett mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej subnetmasken skall du använda som jag skrev, IP kan du välja själv bara den börjar med 192.168. men jag föreslår att du väljer dom som jag skrev tidigare 192.168.1.100 och 192.168.1.200 för då är det lite lättare att komma ihåg vad du gjort om du skulle behöva göra om det igen senare.

 

Kopplar du in dom via en switch sedan så kan du fortsätta med nummerserien och köra vidare med 300, 400 osv. för ett internt nätverk.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du behöver inga mer IP nummer än så, krävs bara ett IP per nätverkskort (port ifall du har fler än en port på kortet).

 

Du klarar dig med dom siffrorna du fått.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...