Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop Elements 2 - Spara som, blir bilden större?


Ky

Rekommendera Poster

Hej!

 

Varför blir min digitalbild i jpg större om jag öppnar den i Photoshop Elements 2 och sen sparar den rakt ner utan att redigera i den? Den blir nästa dubbelt så stor. Väljer visserligen högsta kvalitet när frågerutan kommer upp, men kan det vara enbart därför?

Kopierar jag den i utforskaren till annan mapp behåller den sin storlek.

 

Stollis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta för att jpg är ett komprimerande format. Din bild från kameran är redan komprimerad när du öppnar den i PS elements. När du sedan sparar om den i "högsta kvalitet" så uppstår fenomenet att filstorleken blir större utan att du för den skull får högre kvalitet på dina bilder. Det blir bara en massa "död" information.

Varje gång du sparar om en fil i jpg formatet komprimeras den om. I klartext betyder det att den blir sämre för varje gång du sparar den. Min rekomendation är att om du vill redigera en bild och sedan spara den så ska du spara den i ett icke komprimerande format, t.ex. tiff. När du sedan är helt klar med dina redigeringar kan du välja att spara filen som jpg med ganska låg komprimering.

När du kopierar en jpg fil så påverkas den inte överhuvudtaget.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilden ska ta mindre plats väljer man lägre kvalitet.

 

Ska man göra riktigt små bilder går man via "Spara för webben" (tror jag det heter) eftersom all extrainformation då skalas bort. OK, det är i Photoshop CS men den funktionen borde finnas i ELements också. Vilken information? Jo, all det som kameran lägger till som exponeringstid, bländare o s v.

 

Fotnot: Med låg komprimering brukar man mena låg komprimeringsgrad = komprimera bara litegrann = bilden tar stor plats men jag gissar att du vill att den ska ta mindre plats?

 

[inlägget ändrat 2004-10-15 13:11:08 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här hänger det ihop:

 

Låg komprimering (komprimeringsgrad) = Hög kvalitet = stora filer.

 

Hög komprimering = Låg kvalitet = små filer.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vill bevara så bra kvalitet som möjligt på bilden! Om jag sen ska ha den till annat t.ex webben så är det bara att kopiera och göra den mindre, men jag kan ju aldrig göra den bättre än originalet om jag komprimerat den för mycket och inte har originalbilden kvar!

 

Det skrevs så här:

När du sedan är helt klar med dina redigeringar kan du välja att spara filen som jpg med ganska låg komprimering.

 

Jag undrade var man väljer ganska låg komrimering i detta fallet?

 

Stollis

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska låg komprimering = hög kvalitet. I spara-som-dialogen väljer du JPG och sen får du välja "bildkvalitet". Du måste nog själv göra en avvägning mellan vilken kvalitet du vill hålla på bilden och hur stor plats den får ta.

 

Längst ner står det vilken storlek filen kommer att få med den kvalitet du valt. (se bifogad bild - OBS!! Från Photoshop CS!!!)

 

Alternativ till JPG för arkivbilder är t ex BMP och PNG. De sparar bilden med 100%-ig kvalitet.

 

[inlägget ändrat 2004-10-15 16:27:57 av lizardKng]

632945_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då var det inte mer komplicerat än så!

Jag väljer alltid högsta kvalitet (12) när jag sparar.

 

Men vad menas med 100%-ig kvalitet i PNG och BMP?

Blir filerna mindre men med samma kvalitet som originalet i jpg?

Från min kamera kan jag inte välja annat än jpg, borde man satsa på en bättre kamera med möjlighet att välja andra format?

(Har en Konica 4 milj. pix)

 

Stollis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, får du verkligen frågan om kvalitet när du sparar som PNG och BMP?

 

De allra flesta "fotografiliknande" bilder blir större när man sparar som BMP eller PNG.

 

[Edit:] BMP och PNG sparar en EXAKT kopia av bilden. Om man sparar, öppnar, sparar, öppnar , ... en miljon gånger kommer bilden fortfarande att vara exakt densamma. JPG däremot sparar (oftast) en approximation av bilden som för ögat ser identisk ut men som kan skilja lite lite grann från orginalet. Detta kan leda till att bilden blir gradvis sämre om man öppnar och sparar samma fil många gånger. BMP/PNG kan jämföras med att kopiera musik-CD digitalt, JPG kan jämföras med att kopiera kassetter analogt.

 

Det brukar finnas möjlighet att spara som TIFF i en del kameror. Den eventuellt extra kvalitet som TIFF medför är nog mer av akademiskt värde och bildfilerna blir rätt enorma vilket gör att man kan ta fikarast medans kameran sparar bilden på minneskortet (lätt överdrift men lång tid tar det). Dyrare kameror brukar istället kunna spara som RAW vilket är vad man kan kalla för "orginalbild". En RAW-fil är inte processad av kameran utan man gör själva konverteringen till t ex JPG i datorn. Samma sak som med TIFF dock, bildfilerna blir rätt stora och det ska till en riktigt snabb kamera för att väntetiderna inte ska bli besvärande.

 

Men men men... JPEG duger mycket gott! Om dina JPG-filer tar typ 1-1,5MB styck borde inte det faktum att de är i JPG orsaka någon nämnvärd kvalitetsförlust. Om bildfilerna bara tar säg 600-700KB eller så kan detvara läge att se om det går att ändra nån inställning.

 

[inlägget ändrat 2004-10-19 10:59:07 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev aldrig något om att välja kvalitet när jag sparar i PNG och BMP, du läste nog fel!

 

Men jag fick svar på min fråga iallafall, tack!

 

Det börjar klarna nu :-)

 

Stollis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad menas med 100%-ig kvalitet i PNG och BMP?

 

Det var den raden jag refererade till. Men du kanske syftade på det jag skrivit om att "De sparar bilden med 100%-ig kvalitet"? Hehe, borde läsa mina egna inlägg lite bättre :)

 

Bra att dimman lättar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...