Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

17 eller 19" TFT


Plisken

Rekommendera Poster

Vad jag förstår så är upplösningen den samma för flertalet av dessa skärmar (1280x1024) vad finns det då för anledning att gå upp till 19"?

 

 

Jag kommer främst arbeta med vanliga kontorsprogram, men vill naturligtvis kunna spela på den också men är ingen pro-gamer.

Jag inbillar mig att 17" räcker för detta. Eller?

 

 

Sedan gäller valet av skärm och ju mer man läser desto svårare blir det.

Här är önskemålen

 

Responstid på max 25 ms

Helst 16,7 miljoner färger

dvi-d ingång

Hög konstrast och ok betraktningsvinkel

 

Gärna snygg också...

Lägger gärna ett par tusenlappar extra om det är motiverat.

 

Tacksam för alla tips och synpunkter.

[inlägget ändrat 2004-10-15 09:34:27 av Plisken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är upplösningen den samma för flertalet av dessa skärmar (1280x1024) vad finns det då för anledning att gå upp till 19"?

Större bild

 

Jag kommer främst arbeta med vanliga kontorsprogram, men vill naturligtvis kunna spela på den också men är ingen pro-gamer.

Jag inbillar mig att 17" räcker för detta. Eller?

Jo, visst räcker det. Har 17" TFT hemma, 19" TFT på jobbet

 

Gärna snygg också...

Lägger gärna ett par tusenlappar extra om det är motiverat

Samsungs TFT skärmar är trevliga och mycket bra (http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/index.asp)

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Större bild.

 

Jo, det förstod jag ;) men frågan är vilken storlek på skärmen som är "optimal" för upplösningen 1280x1024. Upplevs det för stort på en 19" skärm?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplevs det för stort på en 19" skärm?

 

Beror väl på hur bra syn man har, själv kör jag med 1600x1024 på min 19" och det tycker jag är lagom för mig. Men som sagt, det är ju högst subjektivt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur bra syn man har, själv kör jag med 1600x1024 på min 19" och det tycker jag är lagom för mig. Men som sagt, det är ju högst subjektivt.

 

 

 

Vad har du för skärm? Är 1600x1024 den rekommenderade upplösningen?

 

För visst är det så att när man väl valt skärm med en viss upplösning baserat på pixeltätheten så är man fast?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det förstod jag ;) men frågan är vilken storlek på skärmen som är "optimal" för upplösningen 1280x1024. Upplevs det för stort på en 19" skärm?

 

Nej inte på min Samsung SyncMaster 191t (med 1280x1024, som max och rekommenderad upplösning)

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för skärm? Är 1600x1024 den rekommenderade upplösningen?

 

Samsung SyncMaster 900SL+. Rekommenderad? Ingen aning, jag tänker aldrig på sånt utan mixtrar tills jag hittar något som passar just mig.

 

För visst är det så att när man väl valt skärm med en viss upplösning baserat på pixeltätheten så är man fast?

 

Vet inte riktigt vad du menar med "fast", du kan ju ändra upplösning när som helst. Du kanske menar att man själv fastnar för något? Det kan kanske stämma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För visst är det så att när man väl valt skärm med en viss upplösning baserat på pixeltätheten så är man fast

 

Experter, rätta mig om jag har fel, men jag har förstått det så att om man köper en skärm med en rekommenderad upplösning på låt säga 1280x1024 så motsvarar varje punkt en pixel. Väljer jag en annan upplösning så går det visserligen, men till priset av en märkbar konstrastförlust.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller upplösningsförlust snarare. Omskalning av bilden ger snarare detta än kontrastförlust. (Även om man kan uppleva det så)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung SyncMaster 900SL+. Rekommenderad? Ingen aning, jag tänker aldrig på sånt utan mixtrar tills jag hittar något som passar just mig.

 

1600x1200 är dessutom en CRT-upplosning där du har ett 1,33 förhållande mellan längd och bredd. TFT har 1,25 (t.ex 1280x1024) Kör du med CRT upplösning får inte bilden rätt proportioner

 

På en TFT så är det ju så att alla upplösningar utom den rekommederade blir "sudigare", det är bara den rekommenderade som blir skartp. Har du en högre upplösning an vad skärmen klarar av så får du "scrolla/panorera".

 

900SL+ finns dessutom inte på varken Samsungs svenska sida, eller på Sasmungs US hemsida.

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

900SL+ finns dessutom inte på varken Samsungs svenska sida

 

En CRT, SyncMaster 900SL Plus är namnet på skärmen, , det var jag som förkortade till +. Jag hittar den inte heller. Konstigt. Den är iofs 4 år gammal eller så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En CRT,

Jo, jag gissade nästan att det var en CRT på namnet. Men läget blir då ett helt annat eftersom CRT-skärmar inte har samma problem vid "fel" upplösning.

 

TFT är vad vi diskuterat i denna tråd.

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TFT är vad vi diskuterat i denna tråd.

 

Insåg det till slut. Ber Plisken om ursäkt för att jag förvirrade saker i onödan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insåg det till slut. Ber Plisken om ursäkt för att jag förvirrade saker i onödan.

 

 

Jo, jag måste erkänna att jag blev lite förvirrad ;s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

 

Det bästa är nog att leta upp någon kompis eller arbetskamrat som har 17 respektive 19 tum och jämföra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om du skall använda upplösningen 1280 x 1024 skall du definitivt välja en 19 " skärm eller större. Texten blir alldeles för liten på en 17 " skärm vid normalt avstånd. Om du väljer en 17 " TFT är upplösningen 1024 x 768 ett bättre val men tyvärr kan det ofta bli interferensproblem och försämrad skärpa på en TFT om man väljer en annan upplösning än vad den är byggd för.

För kontorsändamål rekommenderar jag LG1910B som har en bra och jämn färgåtergivning. Den är dock något långsam 25 ms vilket gör att snabba videosekvenser kan släpa något (mycket lite).

 

Se upp med Benq FP 767 12 ms, jag köpte en sådan förra veckan. Den har snygg design och är snabb men har katastrofalt dålig betraktningsvinkel och interferensproblem uppstår då upplösningen 1024 x 768 används. Färgerna är OK men det svarta blir aldrig riktigt svart och det vita övergår till ljusbrunt vid minsta huvudrörelse. Jag lämnade därför tillbaka den och köpte en vanlig CRT-skärm istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...