Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska jag använda asp?


MariaW

Rekommendera Poster

Hej.

Okej...så nu sitter jag alltså här på http://www.telaire-europe.com/

och ska göra följande exjobb (B-nivå 10 p):

 

Telaire tillverkar små klimatsensorer som också kan STYRA inomhusklimatet via kommunikation med ventilationssystemet.

Sensorerna mäter CO2, temp, luftfuktighet mm. mm.

Intressant för det kan spara en hel del energi för uppvärmning osv!

Om du tänker dig att dessa sensorer sitter runtomkring i en fastighet med kontor, som naturligtvis innehåller ett PC-nätverk. Då kan man koppla dessa sensorer in till nätverket,via de PC:n som de anställda arbetar med. I PC:na ligger ett program i bakgrunden och tar emot mätdata från sensorerna,dvs temp CO2-halt, fukt osv.

Dessa mätdata skall tas hand om...och min uppgift är då att:

 

Skapa en uppdaterande databank samt ett system för informationsutbyte via internet mellan en extern operatör och den lokala intranetbaserade klimat/drift-databanken.

 

Man ska kunna samla ihop mätdatat(typ 1-2 mätningar/minut) i någon sorts databas. Runt denna databas ska det skapas ett program som behandlar datat och kan presentera tex. Temperaturkurvor på tim/dag/månad/och årsbas. = Trendloggning. Jag ska alltså se till att skapa medelvärden av alla inkomna märvärden. Klarar jag så kan man tänka sig att man lägger in larmnivåer som om de inträffar ser till att ett mail eller nåt går i väg till den driftsansvariga/e (Kan ju vara en hon...eller hur!)

 

Dessa data ska en driftsansvarig kunna komma åt via webben, var som helst, för att övervaka och kolla av hur det står till i fastigheten.

Värdena ska naturligtvis presenteras på ett grafiskt snyggt sätt.

Uppgiften är avgränsad så att jag ska försöka skapa hela systemet...men bara för en eller två parameter, tex temperatur och CO2.

 

*suck*....

 

Det finns inte så mycket handledning här på företaget och jag har suttit i 4 veckor nu och i alla fall läst programmeringsmanualen för VisualBasic 6. Testat och programmerat deras exempel.

En kille till här kan i alla fall VB bra och gör testprogramvara för sensorerna i VB. Därför har jag hopp om att min uppgift ska kunna bygga på ett program i VB. Men jag kan i alla fall inte avgöra hur jag ska lösa detta tekniskt och vilka konstruktionsdata som är kritiska...Vi har ju varit så oerhört teoretiska (på dataingenjörslinjen i sundsvall). Den mest praktiska kursen hade vi nu på våren och då installerade vi Solaris operativsystemJag har alltså dålig kännedom om PC-nätverk och vad dessa betyder för konstruktionen.

 

Frågor:

 

1. Tror du att jag kan bygga upp detta runt VisualBasic?

 

2. Hur får man ett VB-program att fungera i olika sorters miljöer.

Windows 95/98 och NT. Är detta kritiskt i min konstruktion?

 

2. Jag kan få hjälp av Staffan(VB-programmeraren) att samla ihop temperaturavläsningar i en databas att testa allting på...Men vilken SORTS databas ska han/jag skapa då det också ska fungera från Webbhållet att få tillgång till datat, både siffervis och grafiskt? Skapar man den rentav i VB-direkt?

 

3. Hur ska jag få till snittet Web/Intranet? Vad görs i VB och vad görs i något ev. påhäng på VB?

Ska jag använda asp? cgi? Java?...eller kan jag använda mig av komponenter för webben som finns till VB?

Driftsansvarig ska väl i princip ta upp rätt www-adress och logga in för att komma åt allting.

 

4. Hur ska jag få detta att fungera oberoende av Web-läsare?

 

5. Är det lätt att implementera aktiva larm från databasens värden till mail eller annat?

 

6. Kan du tipsa mig om några fällor som jag ska undvika i mitt system?

 

7. Hur får jag systemet stabilt? Databasen får ju inte krascha...Backup kan man ju anmoda kunderna att ta..men resten....?

 

8. Om du nu suckar djupt när du läser detta...Känner du då kanske någon annan hjälpsam människa som sysslar med denna typ av konstruktioner och som kanske kommer ihåg hur det var då denna/e satt i samma situation som jag är i....och har någon timme över?

 

9. Litteratur....och länkar...Helst på svenska förstås...men engelska går också bra. Det finns så mycket info på nätet så att jag drunknar i den! Det tar så lång tid att gå igenom varje sida för att utvärdera om det är värdefullt. Jag är då intresserad mest av snittet Web/intranet och då med databashantering...

 

8. Är detta helt orealistiskt för lilla mig?

 

Nu vågar jag inte fråga mer för då faller du väl ihop över tangentbordet....

Hur som helst så blir denna mycket vilsna ex-jobbare evigt tacksam om det skulle dyka upp ett svar....:o)....:o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera er att lagra informationen i en SQL Server. MS SQL 7.0 om ni har råd, annars MySQL som är gratis (i Unix). Om Stefan kan ordna så att informationen sparas korrekt i databasen skulle jag säga att den svåraste delen är gjord. Det du sedan behöver göra är sedan att sätta upp en webbserver.

 

Där kan du sedan bygga asp-sidor som sammanställer informationen som finns i databasen. Det bästa är nog att programmera Stored Procedures i SQL Servern som spottar ut valda värden när de anropas på en ASP-sida som sedan visar resultatet. Vill du ha ökad prestande skulle jag överväga att skapa COM-objekt/dll:er i VB. Det tror jag dock inte är nödvändigt om projektet är begränsat.

 

Använder du MS SQL skulle jag rekommendera dig att sätta upp en NT Server (alt Win2000 Server). Då blir det enkelt att prata med databas-servern. Det är även enkelt att skapa komponenter i VB om du vill.

 

Om du vill kunna göra snygga grafiska presentationer kan du antingen skapa COM-objekt som fixar till det eller ladda ner/köpa färdiga komponenter som du kör på servern.

 

Att få sidorna att fungera på olika webbläsare är nog inga problem. Det gäller bara att testa, använda olika stylesheet, inget java, dhtml och liknande tjaffs. Keep it simple!

 

Automatiska larm kan vara lurigare. Jag har inte koll på det själv men jag vet att det ska gå att utföra kommandorn automatiskt från SQL Server (och säkert även från NT Server). Att skicka mail från NT Server är väldigt enkelt. Det luriga blir att skapa ett program som upptäcker felaktiga värden. Möjligen är det enklast att skapa ett speciellt program just för denna del (och skilja den från webbinterfacet) som körs i bakgrunden på servern. Att jobba i Visual Studio är att rekommendera. Enkelt att lära!

 

SQL Server och NT Server får nog anses som väldigt stabila. Ser inga problem där. Det gäller bara att inte programmera helt åt fanders... :-)

 

Bra länkar är ju att kika på Microsofts egna sidor, 4GuysFromRolla, etc. Det finns hur mycket ASP-tips på nätet som helst. Köp dig en bra bok i VB-programmering, ASP och SQL.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats.

 

Tack för ditt engagemang.

Jag ska läsa på om det du beskrivit och så återkommer jag i ämnet.

Du har inga specifika titlar på böcker som du tycker är bra?

 

Men som jag förstår dig rätt så bör databasen samlas i en databasserver för att fungera stabilt och ha tillräckligt stor lagringsplats?

 

Kanske en dum fråga till....men vad är stylesheets? är det färdiga "mallar" som finns tillgängliga?

 

Angående larm så har du tänkt lika som jag. jag måste lägga ett program i ex. VB som är kopplat till databasen och larmar utifrån gränsvärden som måste vara valbara.

Men det är ju bra om driftsansvarig kan komma åt detta från sin plats...

Synd att behöva åka till fastigheten för att ställa om en larmnivå...

Fast det finns ju en gräns för vad som går att åstadkomma förstås.

 

Tack igen...:o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej 3D...

 

Jo jag har tittat lite på Exomatic...

Det är väl så att jag liksom vill veta mer innan jag ringer.

Kan väl beskrivas så att jag vill ha någonting överhuvudtaget på fötterna innan jag tar kontakt.

Jag vill ha några förslag på lösningar att diskutera utifrån....:o)

 

Det finns också fler företag som har liknande lösningar: Man kan tom. testa dem direkt på nätet.

 

Jag skulle vilja kunna klura ut vilka gränsnitt jag kommer att ha mellan funktionerna databas, hantering av detabasvärdena(program som räknar ut medelvärden och indikerar larmnivåer) och sedan ut mot webben för driftsansvariga.

Konstruktionen ska vara stabil och säker. Databasen får inte krascha och inga obehöriga ska komma åt uppgifterna.

 

mvh Maria...:o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikern

Om du ringer till dem så kan de säkert ge dig svar på alla dina frågor! :-))

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

ojojojoj säger jag bara. Låter som ett skitkul projekt men det är nog lite stort för ett 10p ex jobb.... faktiskt med tanke på att du inte verkar vara en hacker.

 

Tyvärr ser jag bara en massa problem och tyvärr har det ingenting med ASP eller web att göra.

 

Så här skulle jag lägga upp projektet iaf.

 

Insamling av data:

1. På vilket sätt inhämtas data från sensorerna? Finns det befintliga drivrutiner/gränssnitt eller måste du programmera dessa själv? Detta är ett stort problem eftersom "devices" (sensorerna) hanteras olika av olika operativsystem. Drivrutiner till NT operativet är ökänt svåra att skriva själv..... Du måste skriva dessa i C/C++, här räcker inte VB till.

OK vi förutsätter att du kan kommunicera med sensorera via en befintlig drivrutin. Du kan då skapa ett VB program som körs på varje klient och som inhämtar data enligt givet intervall. VB programmet skriver till en databas.

 

so far so good. När du väl fått datat in i databasen så är resten enkelt.

 

Bearbetning/Presentation

2. Statistik hämtar du direkt från databasen för varje fråga via webben. Använd givetvis ASP för detta (förutsatt att webservern är en Microsoft produkt). Själva statistiken är enkel och det kräver bara lite SQL kunskap för att få rätt statistik. Du behöver inte skriva några special program för det här inte. Om du vill ha grafer måste du skaffa en COM komponent som ritar grafer (finns miljarder där ute) via en ASP sida.

 

Behörighetsskyddet kan du fixa genom webserverns inbyggda lösenordsskydd, dvs du skyddar en URL med användarnamn och lösenord.

 

Som sagt, det svåra är att samla ihop data från sensorerna.... men det kan finnas ett till... Om ditt företag har en DMZ zon mellan sig och internet kan du ha lite svårigheter med att få ut din information till webservern (som står i DMZ). En DMZ är utrymmet mellan två brandväggar (vilket alla företag borde ha). En brandvägg släpper inte igenom vad som helst men det här borde du kunna få hjälp av teknikerna på företaget. Om det är ett mindre så har de säkert bara en brandvägg mellan sig och internet.....

 

Produkter:

3. Använd Microsoft produkter i så stor utsträckning som möjlig eftersom de är lätta att använda och många andra använder dessa så du kan hjälp!!! när det behövs.

VB är bra. SQL Server är en fin fin standard produkt. ASP/VBScript på en IIS webserver är vanligt hos många. Det finns hur mycket böcker som helst om detta.

Om du vill läsa om ovanstående så föreslår jag manualen som finns som mjukvara (http://msdn.microsoft.com/ bra som referenslitteratur).

 

Systemskiss....

4.

Sensor -> drivrutin -> VB klient -> SQL databas -> ASP/VBScript (hämtar data via SQL satser, eventuellt visa graf) -> web browser

 

hmmm, nu har jag glömt vad jag skrev i början..

 

lycka till och håll oss underrättade

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj....

 

Har inte varit inne här på nåt dygn....

 

Mycket tacksam för er hjälp....

3D: Ska ringa Exomatic! Ska man fråga efter 3D grafikern då eller....;O)

 

Foo:

Du har rätt....jag är ingen hacker och jag vet att det här låter stort. Visst kan jag komma undan med att göra ett enklare lösning och inte ta hänsyn till olika plattformar och till säkerhet.

Men jag vill gärna göra en lösning som kan vara möjlig för dem att bygga vidare på. Det är i så fall bättre, enligt min åsikt, att göra en bra förstudie och kanske inte hinna all kod, än att göra något som aldrig kan funka i verkligheten.

Tycker du min prioritering låter riktig?

På B-nivå så behöver man faktiskt inte göra en egen konstruktion, utan det räcker med en utredning.

Min ambition är dock större än så och jag har ju hela sommaren på mig....:o)

Även om jag inte är någon hacker så vill jag verkligen testa att ta tag i den biten och alla är barn i början.

Utmaningar är till för att klaras av....

Det svåraste är ju faktiskt att få koll på gränssnitten och det har du och flera andra i detta forum hjälpt mig mycket med!

 

 

Jag lovar att återkomma med mer sofistikierade frågor senare...:o))

Har någon ny läsare en annorlunda syn på saken, så skriv till bara..!

 

Hälsar tack till alla och går tillbaka till att systemera mera....!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikern

Maria.... Det är nog bäst att du inte frågar efter mig... De har inte en susning om vem jag är. Jag var på ett seminarium de hade för en två-tre veckor sedan. Då visade de upp just sånt du pratar om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min mailbevakning har följande inlägg inkommit:

(Vet inte varför det inte syns!)

 

2000-05-09 09:31:38

Fredrik skriver:

 

Hej

 

Jag vet inte om jag är ute och cyklar men...

Nästan alla databashanterare har triggers eller restraints som gör just det du

ber om. Kontrollerar om ett visst fält passerar ett visst värde uppåt eller

nedåt.

det värdet kan du ju ha i ett annat fält (eller tabell) i samma databas. på så

sätt kan du relativt enkelt bygga ett administartionsgränssnitt till ditt system

som är nåbart genom webben.

(Slut på inlägg)

________________________________________________

Maria igen:

 

Jag skulle själv vilja ställa en följdfråga angående databasen.

Mats (Inlägg 2) skriver ju att jag bör använda en SQL-server.

MS SQL 7.0....Dyr...

 

Men kan man verkligen inte lösa det här mha en access databas?? Måste det vara en server som hanterar databasen?

Om man tänker sig att kunder skulle kunna erbjudas detta så småningom så är det ju de som måste investera i en SQL-server.

Access klarar ju av SQL-frågor och det borde väl räcka eller??

Kan tillägga att jag "gått kurs" i databaser på högskolan och att jag jobbat med ER-diagram och SQL-frågor i Access.

(Så därför vore det ju trevligt om den lösningen kan hålla...:o)).....)

 

Återkommer....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att Access duger för hemmahack, men inte för kommersiella produkter. Där krävs riktig servervara.

 

Vill du ha ett tips: kika närmare på MySQL och Roxen! MySQL är inte riktigt lika kraftfull som MS SQL, men å andra sidan är den gratis vilket kan vara mycket intressant om man ska sälja resultatet vidare till kunder. Samma sak med Roxen Webserver, all for free! Dessutom innehåller Roxen en mängd trevliga features (Pike, gtext, moduler mm) och har framtiden för sig. Driftsäkerhet och prestanda är suveräna! Den som börjat bygga saker i Pike återvänder aldrig till ASP eller PHP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen alla asp-vänner!

 

Jag fortsätter mina frågor i min "egen" tråd så att nya läsare kan haja vad det är frågan om...:o)

 

Okej...

Jag vet hur jag ska göra allting nu...

Jag håller på att programmera sidorna.

 

Mitt enda problem är hur jag ska kunna presentera datat från databasen i grafisk form!

Foo skrev förut att det finna "miljarder COM-komponenter" ute på webben som kan klara av att rita upp en temperaturkurva med värden som är hämtade från databasen.

Problemet för mig nu är att jag druknar i alla dessa miljarder länkar...

Jag skulle vilja ha ett konkret förslag på länk där jag kan hämta en bra mall för hur jag programmerar till kurvan!

Jag skulle också vilja ha förslag på ett konkret verktyg att inköpa för att skapa dessa grafer om det inte finns gratis på nätet.

 

Det finns gott om exempel på hur jag presenterar data i stapelform.

Men för mig är det ointressant...Jag vill ha kurvor!

 

Så kära asp-entusiaster...Gnugga geniknölarna och ge mig lite hjälp!

Tack på förhand..

 

Mvh Maria (som nu faktiskt kan presentera saker på webben med asp och HTML..:)...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...