Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ang. server via en router (nybörjare)

ToeJammi

Recommended Posts

Hej

Jag är något utav en nybörjare vid detta att bygga nätverk, jag brukar i vanliga fall syssla med programmering (även nätverksprogrammering) och webdesign, men nu tänkte jag ge mig på lite nätverk.

Hursomhelst, eftersom jag har Windows XP Pro kör jag med IIS (kan inte versionsnummret i huvudet, men det finns i alla fall inga nya uppdateringar) och har genom denna skapat en FTP-server. Jag har tidigare användt IIS till att köra en testserver för ASP, och det har fungerat utmärkt i ett lokalt nätverk. Problemet nu med FTP:n är att jag vill få tillgång till den utifrån, dvs genom internet. Mitt hemmanätverk består utav 3 stycken datorer ihopkopplade i en router (d-link), som i sin tur är uppkopplad via ett ADSL modem (zyxel).

Jag testade först att connecta till min FTP-server via localhost, vilket fungerade utmärkt. När jag sedan försökte ansluta via internet och den address jag fått utav min ISP (låt oss säga 81.225.11.111), port 21, kommer jag till zyxel-modemets inbyggda FTP, där jag t.ex. kan hämta config-filer m.m. Detta vill jag ju inte, jag vill komma åt min egen dator, och således forward:ade jag port 22 på min router till min lokala ip-adress (192.168.0.149), och prövade sedan att ansluta via localhost. Allt fungerar utmärkt i LAN, jag har skriv och läsbehörigheter, kan logga in med mitt konto, med mera. Men när jag sedan försöker ansluta till 81.225.11.111:22 så får jag inget svar.

Min fråga är helt enkelt, vilken adress bör jag ansluta till när jag ska komma åt min FTP från internet? Det är ju varken 192.168.0.149 eller 81.225.11.111, så hur ska det vara? Vore tacksam för ett relativt snabbt svar eller hänvisning till annan post med liknande problem då jag behöver komma åt min dator inom skolarbetet. Som sagt är jag en nybörjare, så försök att inte slå allt för hårt på mig med er hårda tallgren.

[inlägget ändrat 2004-10-14 23:09:30 av ToeJammi]

Hängde inte riktigt med i resonemanget men ip adressen du ska använda borde vara din externa. gå in på http://whatsmyip.org/.

Vilket program använder du för att hantera ftp:n?

Serv-U är ett enkelt program med lagom mycke inställningar.

Hoppas att något svar gav dig nått.

Tyvärr inte.

I och med att jag är uppkopplad genom zyxel-modemet så kommer jag in (kan kolla upp modeller osv om någon behöver det för att förstå bättre) på modemets ftp när jag connectar till min externa ip på port 21. whatsmyip och zyxel-modemets startsida ger mig samma ip.

jag använder Microsoft's Internet Information Services (mIIS) övervakningsverktyg för att hantera min FTP, som jag installerade via WinXP-skivan. Jag ändrade porten på denna servern till 22 för att undvika konflikter med zyxel-modemet utan framgång.

Det lustiga är att när jag ansluter via localhost så kommer jag in utan problem, men det blir mycket tjurigare när jag använder den externa. Personligen tror jag att problemet ligger i att min router inte vidarekopplar användaren till min dator när de ansluter till modemet (även fast jag gjort en sådan inställning), kopplar jag endast upp min egen dator ensam direkt i modemet så bör det antagligen fungera ordentligt.

Ingen som har någon aning om vad detta beror på? Routern har en inbyggd brandvägg, vilken är konfigurerad, en inbyggd printserver (vilket jag antar inte har något med detta att göra?), med mera. Har provat flera andra FTP-servrar innan och på flera olika portar utan resultat.

Jag har nu prövat att koppla ur routern och försökt ansluta till min externa ip, men det fungerar fortfarande inte. Jag tror (hoppas) inte att modemet i sig har en inbyggd brandvägg då det inte står något alls i manualen om hur man konfigurerar någon sådan. Är det enda jag kan göra att köpa nytt modem eller?

Stopp där!!

Felet ligger i att du använder fel ip-adress. Lyssna på mig nu skippa Window$ inbyggda ftp. Det är förmodligen massa skrot som man inte förstår sig på.

Ladda hem Serv-U 5.2 (http://dw.com.com/redir?pid=10317303&merid=71119&mfgid=71119&lop=link&edId=3&siteId=4&oId=3002-2165_4-10317303&ontId=2165&destUrl=http%3A%2F%2Fwww.Serv-U.com%2Fsusetup4.exe)

Programet har en enkel "wizard" som det bara är att följa och sedan är det bara att klicka på help>local ip adress.

tja, jag har ju också förstått att jag använder fel ip-adress eftersom jag frågade "vilken ip-adress ska jag ange när det varken är min interna eller externa". windows "inbyggda" återfinns på Windows XP skivan och är inget "skräp". Problemet ligger inte i att jag inte kan connecta till server, utan att jag inte kan komma förbi modemet.

1. Jag har inga brandväggar utom den fysiska som jag redan har konfigurerat.

2. Jag kör med mIIS, vilket jag gjort länge och knappast kommer att byta. Det är vanligast att man kör med detta när man t.ex. ska hantera stora ASP-sidor, och således tycker jag att det vore onödigt att installera ännu ett serverprogram när jag redan har ett som sköter jobbet alldeles utmärkt. Hursomhelst så är det inte programet det är fel på, då jag ansluter och använder min FTP helt perfekt på localhost men inte från en extern adress.

3. Att lyssna på dig löser inte mina problem, men tack ändå. Mitt modem blockerar all trafik som försöker gå in utanför port 80, och jag misstänker att detta orsakades när jag installerade en firmwareuppdatering som skulle hindra otillåtna personer att få tillgång till mitt modems FTP från min externa IP adress. Jag har tagit kontakt med zyxels support och avväntar svar från dem.

[inlägget ändrat 2004-10-15 20:50:37 av ToeJammi]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...