Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ang. server via en router (nybörjare)

ToeJammi

Recommended Posts

Hej

Jag är något utav en nybörjare vid detta att bygga nätverk, jag brukar i vanliga fall syssla med programmering (även nätverksprogrammering) och webdesign, men nu tänkte jag ge mig på lite nätverk.

Hursomhelst, eftersom jag har Windows XP Pro kör jag med IIS (kan inte versionsnummret i huvudet, men det finns i alla fall inga nya uppdateringar) och har genom denna skapat en FTP-server. Jag har tidigare användt IIS till att köra en testserver för ASP, och det har fungerat utmärkt i ett lokalt nätverk. Problemet nu med FTP:n är att jag vill få tillgång till den utifrån, dvs genom internet. Mitt hemmanätverk består utav 3 stycken datorer ihopkopplade i en router (d-link), som i sin tur är uppkopplad via ett ADSL modem (zyxel).

Jag testade först att connecta till min FTP-server via localhost, vilket fungerade utmärkt. När jag sedan försökte ansluta via internet och den address jag fått utav min ISP (låt oss säga 81.225.11.111), port 21, kommer jag till zyxel-modemets inbyggda FTP, där jag t.ex. kan hämta config-filer m.m. Detta vill jag ju inte, jag vill komma åt min egen dator, och således forward:ade jag port 22 på min router till min lokala ip-adress (192.168.0.149), och prövade sedan att ansluta via localhost. Allt fungerar utmärkt i LAN, jag har skriv och läsbehörigheter, kan logga in med mitt konto, med mera. Men när jag sedan försöker ansluta till 81.225.11.111:22 så får jag inget svar.

Min fråga är helt enkelt, vilken adress bör jag ansluta till när jag ska komma åt min FTP från internet? Det är ju varken 192.168.0.149 eller 81.225.11.111, så hur ska det vara? Vore tacksam för ett relativt snabbt svar eller hänvisning till annan post med liknande problem då jag behöver komma åt min dator inom skolarbetet. Som sagt är jag en nybörjare, så försök att inte slå allt för hårt på mig med er hårda tallgren.

[inlägget ändrat 2004-10-14 23:09:30 av ToeJammi]