Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är hårddisken för stor?


Lungberri

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en PII 266 med 192 MB Ram

 

Jag har också en 60 Gb hårddisk.

 

Frågan är alltså: Klarar datorn av en sån stor hårddisk eller blir det ungefär som att dra husvagn med en Opel Corsa? Kan man isåfall dela upp hårddisken i flera partitioner och få datorn snabbare? Hur bör jag lägga upp det?

 

 

-------------------------------------------------------------

----Sju gånger svenska mästare. Vi kommer igen----

-------------------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, en PII ska klara 60 Gb. Dom klarar upp mot 120-140 men det kan behövas en BIOS-uppdatering. Att den ska slöa ner datorn är ingen risk. Flera partitioner ska inte heller vara några problem, men den blir inte snabbare för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack så mycket för svaret. Poäng!

 

En fråga till: Vilket OS är att föredra till den datorn? Win2000 eller WinXP? Vilket kräver minst resurser? Jag har fått den känslan när jag testat dom att 2000 är segare, stämmer det?

--------------------------------------------------

----Sju gånger svenska mästare. Vi kommer igen.---

--------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittar du systemkraven för Windows XP:

http://www.microsoft.com/products/info/product.aspx?view=46&pcid=a9d2c448-eb05-4a2b-a062-9c711c533e0c&type=req

 

Klockfrekvensen på din processor ser ut att ligga i underkant.

Med bara 192 MB gäller det också att vara väldigt försiktig med vad man gör, ställa in allt för bästa prestanda, stänga av onödiga tjänster, bara köra 1 eller 2 program i taget etc.

 

Här är Windows 2000, betydligt lägre krav:

http://www.microsoft.com/products/info/product.aspx?view=46&pcid=58070f02-44c3-485c-b776-353bfeda43f6&type=req

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror man kan förklara det som så att om du kör XP med rejält mycket resurser i form av minne och processor så är det snabbare än 2000 med samma förutsättningar. Har du lite begränsade resurser så segar dock XP ner sig rejält och 2000 är att föredra med bestämdhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Om du vill ha din hd så snabb som möjligt ska du köra FreeBSD med ufs2 fs. Om du absolut vill köra windows på datorn ska du välja win 98 eller win 2k och dela upp hdd i en liten fat/fa32partition för systemet och sedan ett par mindre fat32partitioner eller en större ntfs. Fat är dock snabbare om du har en liten partition än ntfs nånsin kan bli. ufs2 med unix är överlägset bäst, men då måste du köra unix eftersom open group bestämt att man inte får ha ufs2 i windows :P.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt svar på en 2,5 år gammal tråd. Sen ditt råd blir jag inte klok på heller. Varför byta operativsystem bara för att kunna köra ett annat filsystem? Och vem rekommenderar win 98 idag??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog random thread och märkte inte att den var så gammal.

Att rekommendera annat än win 98 för en sådan dator är helmysko eftersom win xp är värt ungefär dubbelt så mycket som själva datorn och det kommer inte fungera. Win 2k är också nästan för expansivt. Det enda alternativet är i princip att köra något annat system. Dumt att tråden var för gammal dock :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...