Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Feature-request: log-förslag


fhe

Rekommendera Poster

Skulle man inte kunna göra nåt som kastar tillbaka användaren till "Skapa nytt inlägg"-fönstret om inlägget är mer än 100 rader långt och saknar LOG-taggar samt ger honom/henne ett förslag på att använda dessa alternativt välja att posta precis som det är.

 

Det känns som om det borde fånga ungefär 99 av 100 kilometerinlägg (Edit: men störa övriga skribenter väldigt lite).

 

[inlägget ändrat 2004-10-13 16:33:50 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller räkna vilken hastighet personen haft när han skrivit inlägget. Klarar han 100 rader på en minut....

 

Men visst, någon kod som reagerar på långa inlägg kan fungera bra. Kombinerat med något som räknar på snittantalet tecken/bokstäver på en rad och eventuella specialtecken inom ett område kan ge större träffsäkerhet. Dvs upptcäka om det finns en normal punktering av texten samt om det är en löpande text eller ej. En logs utseende skiljer sig markant från text likt denna.

 

Eller reagera på ord som Hijack, Adaware...

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu går det iofs inte att säga hur många rader ett inlägg blir, eftersom det beror på webbläsaren och teckensnittet. Däremot kan man begränsa antalet tecken.

 

Mitt förslag (som sagt: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=629536#630968 ) är att automatiskt klippa av inläggen efter x tecken i "översiktsvyerna" (Default.asp och Threads.asp), medan inläggen visas som helhet i Läs inlägg/tråd (viewmessage.asp). Dessutom bör man nog markera om ett inlägg är avklippt (t ex med en länk, "Läs resten av inlägget...").

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu går det iofs inte att säga hur många rader ett inlägg blir, eftersom det beror på webbläsaren och teckensnittet

Det gör det inte alls, definitionen på "rad" när man skriver sitt inlägg i den <textarea> som finns kan mycket väl vara allt som slutar med en (<cr>)<lf>. Det är ingen raketvetenskap och det finns absolut ingen anledning till att dra in saker som typsnitt och rader i det formatterade inlägget när allt det handlar om är att beräkna om man ska föreslå användande av log-taggar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag (som sagt: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=629536#630968 ) är att automatiskt klippa av inläggen efter x tecken i "översiktsvyerna" (Default.asp och Threads.asp), medan inläggen visas som helhet i Läs inlägg/tråd (viewmessage.asp). Dessutom bör man nog markera om ett inlägg är avklippt (t ex med en länk, "Läs resten av inlägget...").

Nej då tycker jag att dom andra förslagen är bättre...jag läser en hel del inlägg från "översikts" vyerna, o slipper gärna gå in i själva tråden för att läsa ett lite längre inlägg...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom handlar det om ett annat problem. Jag vill mest få folk som inte vet bättre att på ett brutalt sätt bli tipsade om log-taggarna när chansen är stor att de faktiskt gör bäst i att använda dem. Att logfilen klipps mitt i och man måste klicka på nåt för att se hela inlägget inklusive frågan i slutet löser inte problemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast vore väl om de få personer som sitter och arbetar som problemlösare i dessa trådar uttryckligen förklarar hur log-taggarna fungerar.

 

Hursomhelst har dessa trådar blivit för många och för långa för enskilda problem tycker jag. Kanske dags för proffsen att sätta ihop en bra tutorial eller problemlösningskedja som kan läggas in som FAQ på eforum, det verkar ju trots allt som väldigt många människor fortfarande har problem med att skydda sina burkar och det är alltid samma problem de har.

 

I övrigt tycker jag att samma gäller för många forum. Jag tycker att den bortglömda idén "Vanliga frågor" är något som bör utvecklas på E-forum. Dagligen ges faktiskt lösningar på problem från en stor mängd duktiga människor härinne som egentligen upprepas väldigt ofta. Jag tror att en kunskapsdatabas borde initieras. Det krävs förstås mkt arbete att kollatera och filtrera vad som skall in, men oj så värdefullt det kan bli.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ju redan en, teoretiskt sätt, fungerande FAQ på eForum. Den finns där och fungerar rent tekniskt. Det man nu skulle kunna göra att ta fram den lite mer på eForum, så den syns. Kanske lista de vanligaste problemen direkt på ett forums förstasida, med länk till FAQ-sidan där lösning finns. För nu känns FAQ funktionen på eForum väldigt undangömd.

Sedan kan man säkert fylla på FAQen lite mer, och det är ju moderatorerna som gör i respektive forum...

 

/Eminos - zzz...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men inget läggs in längre i faq:n.

Visst vore det väl bättre att i trådar kunna länka till punkt X i trådens faq istället för att själv söka reda på trådar åt folk som inte gör det själva.

 

Hur många gånger ser man inte frågor som "kan inte uppdatera databasen (Access)", "Min disk är 260GB men visar bara 137","Min startsida tas över" osv.

 

Som det är nu så uppfinns hjulet på nytt varenda dag på eforum. Jag kan förstå att moderatorerna inte har tid att ta tag i detta, men varför inte efterlysa folk i respektive forum som kanske vill ställa upp och sammanställa material till denna funktion? Jag sätter själv gärna ihop en del punkter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*håller med*

 

När man klickar på t ex HTML, DHTML& CSS borde man få upp en lista av nåt slag med de vanligaste frågorna inom just det området. Men de frågor som listas får itne vara för lång, då blir den nog inte läst. Det är nog bättre att visa de 10 absolut vanligaste frågorna.

 

Instruktion om LOG-taggen kanske borde finnas i rutan där man skriver själva inlägget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser i princip ALLTID från "senaste inläggen". Det skulle bli en himla massa klickande hit och dit om de texterna kortades av!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer återigen i att en FAQ är en god idé. :thumbsup: Alltså en FAQ för de olika ämnen som kanalerna behandlar. Och även jag kan tänka mig att ställa upp och delta i arbetet med att sammanställa och underhålla FAQ i några av kanalerna. Det skulle nog ta ig lika mycket tid som jag idag lägger på att hänvisa till tidigare inlägg/svar eller skriva nya svar på gamla frågor.

Erik, du kan kontakta mig om intresse finns.

 

Även en tvingad LOG uppmaning/påminnelse är enl. mig en bra idé. Det gäller bara att hitta en textlängd som funkar bra.

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

[inlägget ändrat 2004-10-14 08:50:30 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ju redan en, teoretiskt sätt, fungerande FAQ på eForum.

Jo, problemet är att det oftast handlar om förstångspostare som i vanlig ordning varken läst regler eller FAQ:s innan de kastar in sina log-filer (som oftast inte handlar om vanliga frågor utan är output från något diagnosverktyg så att någon annan kan läsa och hitta felet).

 

Det jag vill uppnå är något slags aktivt tipsande om funktioner, dvs om texten verkar orimligt lång, tipsa om LOG-taggen och berätta hur den fungerar och låt sen användaren försöka igen (eller posta som det är).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att uppdatera FAQen. Ivartfall jag lusläser inte inläggen i mina forum för att hitta värdefulla trådar/inlägg. Visst, ser jag en tråd som är BRA om TV-ut med ATI kort kommer denna tråd givetvis hamna i FAQen...

 

Till saken.

 

En konflikt kan helt klart uppstå mellan mitt förslag och dagens poängsystem, men det skadar inte att ge förslaget ändå.

Det behövs att användaren av Eforum kan tipsa om bra trådar. Kanske en fråga av typ Hjälpte denna tråd dig eller Löste denna tråd ditt problem

Moderatorerna får sedan en statisk över trådarna, en indikation på vilka som är "bra", och kan titta lite närmre på dessa och kanske inkludera dessa inom "FAQen" (eller vad man ska kalla den)

 

Eller kanske vi moderatorer ska skriva en fråga i berörda forum, där behovet av en FAQ är stort, och fråga efter värdefulla trådar. Borde finnas användare inom Eforum som gladeligen hjälper till och samlar in trådar.

 

Många andra forum har "sticky" trådar, som alltid hänger med. Nu tycker inte jag att det passar in i Eforum som Eforum ser ut idag, men på något sätt kanske FAQen även ska göras med synlig.

 

Erik Junesjö kanske läser detta inlägg och denna rad:

Hur ofta används idag FAQen? Hur ofta är det någon som öppnar sidan med gamla värdefulla trådar?

 

 

Många bud på kakan.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som ett bra förslag. Eventuellt använda regexp för att känna igen HijackThis-loggar, och Ad-aware-loggar, och automatiskt lägga dem i LOG-taggar? Borde inte vara så svårt.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också hänvisa de med spyware problem till http://www.lavasoftsupport.com/index.php?showforum=17

Där Malou håller till, och även Die Hard som huserade här ett tag, tills någon skrämde bort honom.

 

Varför inte lägga upp ovantsående länk i FAQ'en, och kanske göra en FAQ-kanal, i vänsterspalten? Som den är nu så ligger den ju per forum, och jag går alltid in i alla forum (filtrerat iofs) så jag ser aldrig FAQ-länkarna

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att få fram lite statistik är kanske att kolla antal poäng per tråd?

 

Annars mycket bra synpunkter Monshi!

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då hamnar ju MLM:arnas inlägg och poäng till varandra i FAQ:en... ;)

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Jag har lite begränsad tid med Eforum just nu. Om det är någon som kan sätta ihop en regexpfunktion för att leta efter loggar och annan inklistrad info så tar jag tacksamt emot det.

 

Vad det gäller FAQ:en så kan jag bara hålla med om att den exponeras för dåligt. Jag ska bygga om forumsidan så att den listar de senaste vanliga frågorna när jag får tid.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då hamnar ju MLM:arnas inlägg och poäng till varandra i FAQ:en...

Inget automatiskt altså, utan som stöd till moderatorerna för vad som kan anses vara FAQ. Dessutom kan man väl som skribent på eforum försöka sig på att skirva en FAQ själv?

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Esc] wrote:

Dessutom kan man väl som skribent på eforum försöka sig på att skriva en FAQ själv?

Tycker jag låter alldeles utmärkt.

Och om vi nu får en sammanställd FAQ-lista, måste varje fråga hänvisas till en tråd?

Vad jag närmast tänker på är den eviga följetongen "Programmappen öppnas då jag startar datorn". Kunde man inte skriva några rader om detta utan att hänvisa till någon tråd? T.ex:

 

Vad Programmappsfixaren gör (numera fixar den också om System32 mappen öppnas).

Var den finns att ladda ner ( http://www.pekspro.com/pmfix.html ).

Vad problemet beror på ( http://www.pekspro.com/pmfix2.html ).

 

Som det är nu postas denna fråga i olika forum, Windows xx, Operativsystem övrigt, Dr data m.fl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ironiserade bara lite över fenomenet poäng och det faktum att de trådar där det gödslas med poäng sällan är de som är mest upplysande.

 

Men det är klart att det kan vara en bra funktion för moderatorerna att se poängstatistik för att hitta värdefulla inlägg.

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är någon som kan sätta ihop en regexpfunktion för att leta efter loggar och annan inklistrad info så tar jag tacksamt emot det.

 

Hmm.. följande borde fungera.. Inte så vältestat... kommer strula om man har flera loggar av samma typ i samma text, och om man redan har använt log-taggen... Kanske bara försöka om användaren inte har några LOG redan?

 

function RegexpReplace(sString, sSearch, sReplace)
dim oRE
set oRE=new RegExp
oRE.pattern=sSearch
oRE.global=true
oRE.IgnoreCase=false
RegexpReplace=oRE.replace(sString, sReplace)
set oRE=nothing
end function

dim s
s=request.form("blah")

if (s<>"") then	s=RegexpReplace(s, "(Logfile of HijackThis v\d[\s\S]{50,}\sO\d\d? - [^\r\n]+)", "[ LOG]$1[/ LOG]")
if (s<>"") then	s=RegexpReplace(s, "(Ad-Aware[^\r\n]+\s+Logfile[\s\S]{50,}\sNew critical objects:[^\r\n]+)", "[ LOG]$1[/ LOG]")

 

(tydligen klarar den inte [ LOG] inom [ KOD], så.. jag har ett mellanslag i början av taggen..)

 

Ciao,

Anders

 

[inlägget ändrat 2004-10-14 20:44:11 av Anders N]

[inlägget ändrat 2004-10-14 20:54:48 av Anders N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...