Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får inte iväg eposten från servern...


MatteMattsson

Rekommendera Poster

MatteMattsson

Hej

Är helt bränd på exchange, men har fått allt att fungera endå, förutom att skicka epost, alltså det går utmärkt att skicka epost internt, men så fort det ska utanför locala nätet till någon annan adress så fastnar det bara i queue´n. Jag har lagt till en SMTP connector men förstår igentligen inte riktigt vad den ska göra för nytta, den lokala SMTP tjänsten är startad etc...

 

Mvh

Mattias Mattsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Exchange 2003, så kolla att inte DNS på Exchange-maskinen pekar på 127.0.0.1 (om DNS körs lokalt alltså). Jag hade ett problem nyligen där det allt var rätt konfat, men extern mail gick bara inte iväg. Till slut ändrade jag DNS till den faktiska ip-adressen på servern istället och då rasslade alla mail iväg...

 

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteMattsson

Ne alltså, DNS, Exchange, AD, firewall sitter på samma burk, så det kan det nog inte vara...

Eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, jag hade DNS servern på samma burk som Exchange och hade därför 127.0.0.1 som DNS-adress i nätverks-inställningarna, vilket var orsaken till förstoppningen. När jag bytte DNS-adress till burkens ip så fungerade allt perfekt.

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteMattsson

jasså, alltså om burkens IP är 192.168.0.1 så ska det vara DNS ip´t också alltså?

 

Har installerat om hela burken nu för den verkade så skum, hadde ingen server manager eller så häller, någon som vet va det kan ha berott på eller är jag bara newb? :P

Mvh

Mattias Mattsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att ändra adress för DNS-server under TCP/IP från 127.0.0.1 till, i ditt fall, 192.168.0.1 var det jag menade.

 

Lycka till!

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteMattsson

Alltså nu är servern helt nyistallerad, allt är som det ska, rätt DNS, men endå så fastnar alla meddelandena som ska utan för nätet i queue´n med meddelandet "The remote server did not respond to a connection attempt."

 

Tips?

 

 

Mvh

Mattias Mattsson

 

[inlägget ändrat 2004-10-14 14:52:37 av MatteMattsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Kolla brandväggen. Du kan göra ett enkelt test genom att öppna en telnet session till en epostserver på utsidan. Epostservern för e.x. idg.se heter viruswall.idg.se, du testar genom att öppna en kommandoprompt och köra "telnet viruswall.idg.se 25" och trycker enter. Du bör få upp något i stil med

220 VIRUSWALL Trend Micro InterScan Messaging Security Suite, Version: 5.1 ready at Thu, 14 Oct 2004 16:22:21 +0200

Avsluta telnet genom att skriva "quit" och sen enter. Funkar inte det är det med största sannolikhet en brandvägg i vägen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har något liknande.. Sitter och labbar med en Windows SBS 2003 som skall installeras med POP3 och SMTP. Är ingen guru på Windows Server men har fått detta jobb tilldelat mig (hurra..).

 

Har skapat SMTP connector till Telia (mail1.telia.com) efter instruktionen och har noterat följande:

 

Om jag sätter mittnamn@business.local som primary SMTP i Användarprofilen så kan jag INTE skicka ut mail, men däremot hämta.

 

Om jag sätter mittnamn@externdoman.se som primary SMTP så är det tvärtom... Då går det att skicka, men inget hämtas... Eller jo, posten hämtas men försvinner i servern så den kommer inte till min Outlook.

 

Börjar bli lite trött.. Kanske man skulle börja om igen. Man lär sig lite nytt varje gång. Tips någon?

 

 

G-2-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Är inte riktigt med på hur du tar emot epost, det låter dock som om du låter servern poppa ned mail från nånstans till mailboxarna på Exchange? Skall du få det att funka med dels två domänadresser (business.local och externdoman.se), dels hämta hem via POP (dvs både din server och en extern server har hand om samma domän, externdoman.se i dett fall, bör du ta en titt på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;321721 som diskuterar "shared smtp address space".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteMattsson

Alltså, jag fattar inte, måste vara någon förbannelse över denna server..

Nyss så fungerade det att skicka mail genom SMTP servern via tex outlook express, fast inte via stora outlooken, men helt plödsligt nu så fungerar det inte längre utan dom bara fastnar i quen, TIPS?

 

börjar ju snar gråta..

Mvh

Mattias Mattsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Fastnar det i kön beror det ofta på problem med DNS uppslagning och/eller problem med allmän connectivity. Testa med att slå på Diagnostic Logging på din server under egenskaper för servern i Exchange System Manager->Diagnostic Logging. Slå på för iaf Connection Manager och SMTP Protocol. Du bör rätt snart få information i din servers Event Log. Använd det som utgångspunkt för vidare felsökning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag hade ett likande problem, men då hade jag ett internet/e-post-konto installerat, utöver Micrsoft Exchange server-kontot på min klient. När jag sedan ändrade ordningen på dem så fungerade det igen och extern e-post fastnade inte i kön längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...