Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utloggning Bredband


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Hej,

 

Jag har en liten fråga som jag undrar över.

 

Har skaffat Telia Bredband, och jag vet att man ska inte ha datorn uppkopplad hela tiden p.g.a säkerheten.

 

Har läst på vissa sidor att när man inte är uppkopplad ska man dra ur nätverkskabeln.

 

Men jag tycker ju det är lite opraktiskt, eftersom jag går ut på nätet lite då och då.

 

Så jag brukar logga ut, och sedan inaktiverar jag nätverksanslutningen.

 

Det ska väl räcka för att vara säker ?

 

Eller bör jag också stänga modemet ?

 

Kan något intrång ske i min dator om jag har har loggat ut och dessutom inaktiverat närverksanslutningen?

 

 

Hälsningar

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska INTE rycka i sladden hela tiden för då får du byta både nätverkskort och sladd lika ofta som du byter dammsugarpåse.

 

Däremot kan det vara lämpligt att logga ut men avaktivera nätanslutningen är helt onödigt.

 

Men, har du ingen brandvägg ligger du illa till ändå...

 

http://isc.sans.org/survivalhistory.php

 

Medeltiden ligger på 13 minuter just nu för en Win XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett virusprogram som fungerar, och en brandvägg som också fungerar, så behöver du aldrig logga ur, inte heller dra ur nätkabeln.

 

Själv så är jag inloggad så fort jag startar mitt nätverk eller en enskild dator.

 

Drar bara ur nätsladden när det åskar.

 

Modemet stängar jag aldrig av.

 

Så när jag slår av datorerna/nätverket för natten, så är jag fortfarande inloggad, nätkabeln sitter och modemet är igång.

 

Så allt hänger på att du har ett fungerande Virusprogram och en brandvägg som fungerar, sen är det bara att köra.

 

 

 

 

Lycka till

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet kan klappa ihop om man aldrig stänger av det; det har drabbat mig... och på supporten fick dom lätt andnöd när jag sade att jag hade haft det påslaget ständigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag brukar stänga av det när vi reser bort, men emellanåt är det på i alla fall 1-2 månader i sträck, samma sak för routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar bara ur nätsladden när det åskar.

 

Om du skall dra ut något när det åskar så är det väl från telefonijacket (jag gissar att det är adsl den ursprungliga skribenten har). Fast det beror väl på om man vill skydda datorn, eller både datorn och modemet.

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2004-10-13 08:37:29 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stänger aldrig av modem och router. (Däremot datorn) Mitt gamla modem och router stod på i två år innan jag bytte, och bytet berodde inte på att det var trasigt, utan beroende på byte till BBB ADSL2+ samt en trådlös router istället. Nu står modem och router och tuffar hos mina svärföräldrar istället.

 

Men det är klart är man borta en längre tid (1-2 månder) så kan man väl stänga av det.

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skaffat Telia Bredband, och jag vet att man ska inte ha datorn uppkopplad hela tiden p.g.a säkerheten.

 

Har du bara skydd i form av brandvägg så spelar det ju ingen roll hur länge du är uppkopplad. Då kan du vara uppkopplad jämt, om du vill.

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har jag läst hela tråden och tycker att svaren är otydliga. Det gör väl inget om man inaktiverar nätverksanslutningen? Att hålla på och dra i sladden kan väl vara diskutabelt, men OM man nu vill ha både hängslen och livrem kan man väl både inaktivera nätverksanslutningen OCH ha antivirusprogram och brandvägg eller??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men OM man nu vill ha både hängslen och livrem kan man väl både inaktivera nätverksanslutningen OCH ha antivirusprogram och brandvägg eller??

 

Ja.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
j_n skrev:

Modemet kan klappa ihop om man aldrig stänger av det; det har drabbat mig... och på supporten fick dom lätt andnöd när jag sade att jag hade haft det påslaget ständigt.

 

Va?

 

På Comhem sade de att modemet behöver jag aldrig stänga av. Frågade när jag skaffade uppkopplingen hos dem för fyra år sen nu. De sade ingenting om att man måste stänga av modemet emellanåt.

 

Maryissa skrev:

Har läst på vissa sidor att när man inte är uppkopplad ska man dra ur nätverkskabeln.

 

Men jag tycker ju det är lite opraktiskt, eftersom jag går ut på nätet lite då och då.

 

Så jag brukar logga ut, och sedan inaktiverar jag nätverksanslutningen.

Det ska väl räcka för att vara säker ?

Eller bör jag också stänga modemet ?

 

Kan något intrång ske i min dator om jag har har loggat ut och dessutom inaktiverat närverksanslutningen?

 

Det går lite hysteri i det här.

 

Verkar nästan som om man absolut ska sluta köra bil för risken är stor att du möter ett rattfyllo eller en drogpåverkad förare på vägen. Säkrast är då att cykla, gå eller ta bussen.

 

En brandvägg och ett uppdaterat antivirusprogram är väl det man kan kräva för en normal säkerhet. Glöm för den delen inte att uppdatera ditt operativsystem regelbundet.

 

Håll dig borta från mindre seriösa sidor på internet. Ladda inte ned program och spel från sidor som inte är etablerade. Ta inte emot bifogade filer från okända personer via e-post, MSN med flera.

 

Jag har aldrig läst att man ska dra ur nätverkssladden när man surfat. Ännu omständigare blir det om jag dessutom måste inaktivera nätverksanslutningen efter varje surfning.

 

Du tänker inte på att datorn är sårbar under uppstart. Ögonblicket när brandväggen inte skyddar. Endast XP:s inbyggda brandvägg i SP2 som skyddar hela vägen har jag hört.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ögonblicket när brandväggen inte skyddar. Endast XP:s inbyggda brandvägg i SP2 som skyddar hela vägen har jag hört.

 

fk, inte bara bv i sp2 - Outpost pro skyddar väldigt tidigt också. Det har jag lärt mig efter att SP2 kom och jag fick blåskärm (Athlon 64 + DEP-relaterat) pga Outpost som laddas nästan direkt efter att bios gjort sitt.

 

På Comhem sade de att modemet behöver jag aldrig stänga av. Frågade när jag skaffade uppkopplingen hos dem för fyra år sen nu. De sade ingenting om att man måste stänga av modemet emellanåt.

 

Håller med där. Jag hade Comhem i ett par år och jag stängde bara av den (max nån minut) en handfull gånger när jag hade uppkopplingsproblem och trodde att en avstägning skulle hjälpa. Inte gav det några problem att ha den påslagen månad ut och månad in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Pentti H skrev:

fk, inte bara bv i sp2 - Outpost pro skyddar väldigt tidigt också. Det har jag lärt mig efter att SP2 kom och jag fick blåskärm (Athlon 64 + DEP-relaterat) pga Outpost som laddas nästan direkt efter att bios gjort sitt.

 

Aha, men hur är det med Sygate Firewall?

 

Jag har kört Outpost också ett tag, men slutade när de skulle trycka på mig en Proversion istället vid ett tillfälle när jag skulle uppdatera brandväggen. Proversionen ska de ju ha betalt för.

 

Jag var ju endast intresserad av gratisversionen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, men hur är det med Sygate Firewall?

 

Det verkar som det är en av funktionerna som man får betala för även hos Sygate.

 

http://smb.sygate.com/products/pspf/comparison_pspf.htm

 

Pre-Service Start Protection - Block any traffic generated before its own service starts up, thus eliminating the brief but risky security policy vacuum. Pro= Ja PFW=Nej

 

Om jag nu tolkat det rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, om man har ingående jack på ett lätthanterligt ställe.

 

Men om jag drar ur nätsladden vid modemet eller vid splittern spelar ju ingen roll, det enda som i så fall kan hända om jag drar ur den vid modemet är ju att det kan bli kortis i kabeln och att den kan brinna upp.

 

Nä, innehållet i denna tråd handlar nog om hur man vill göra.

 

Vill Maryissa göra på sitt sätt, så är väl det helt ok!

 

Alla gör väl på sitt sätt, huvudsaken är väl att man känner sig säker.

 

Jag gör som jag har vant mig vid, fungerar utmärkt för mig.

Och du Esc gör som du brukar göra så är du nöjd.

 

Det som kan skilja är väl att man kanske gör det lite omständigt ibland.

 

Men rent generellt, så ska man inte behöva stänga av sitt modem eller router, inte heller avaktivera nätverksanslutningen.

 

Men visst...Åker man bort flera dagar eller så, då kan man göra det, det gör jag också, men då handlar det mer om att skydda sig från att blixten förstör något.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Stefan Eklinder, men...

Du tänker inte på att datorn är sårbar under uppstart. Ögonblicket när brandväggen inte skyddar. Endast XP:s inbyggda brandvägg i SP2 som skyddar hela vägen har jag hört.

Har man en "brandvägg" till i form av en router (NAT) så existerar ju inte glappet ändå

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej,

 

Vill tacka dig och er alla för alla era svar.

 

Konstigt nog är det många hemsidor som säger att man ska dra ur nätverkskabeln när man inte är uppkopplad

(även kända hemsidor skriver så)

 

och faktiskt jag har själv också känt att detta är ju lite drastiskt och överdrivet.................

 

Idag har filer laddats ner från Windows update, och kanske är det Service Pak 2, och som innehåller förbättrad brandvägg.

 

Men eftersom jag läst på Microsofts hemsida, att datorn måste vara fri från Spyware först så har jag idag hämtat programmet Ad-aware från Lavasoft och scannat min dator.

 

Väntar bara svar från deras forum vad jag ska göra med vissa filer som programmet hämtat och som finns blan Critical objects i Scanning result.

 

Sedan ska jag installera det som hämtats från Windows update, och jag hoppas det blir problemfritt.

 

Hälsningar

 

Maryissa

 

[inlägget ändrat 2004-10-13 20:17:02 av Maryissa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej,

 

Jag har nyss skrivit ett till inlägg här, svar till Stefan, och tackar även för alla råd och tips jag får här.

Tycker detta är ett toppen-forum.

 

Jag fortsätter nog med att logga ut som vanligt, och även avvaktivera nätverksanslutningen om jag inte ska vara på nätet ett tag.

Datorn och modemet stänger jag över natten, känns lite tryggare så.

 

På Telia har de sagt att man bör inte göra det....utan bara om man är bortrest osv.

Men jag tror i alla fall jag fortsätter som jag gör, eller ?? ....jo, jag tror det ;-) ;-) ;-)

 

Men det där med att dra ur nätverkskabeln.............jag det misstänkte jag nog från början att det verkade lite överdrivet.

 

Men som jag skrev i mitt sista inlägg så är det fasktiskt många hemsidor som råder folk att göra det.

 

Hälsningar

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maryissa skrev:

Idag har filer laddats ner från Windows update, och kanske är det Service Pak 2, och som innehåller förbättrad brandvägg.

 

ServicePack 2 har varit ute ett tag nu på Windows Update.

 

Maryissa skrev:

Men eftersom jag läst på Microsofts hemsida, att datorn måste vara fri från Spyware först så har jag idag hämtat programmet Ad-aware från Lavasoft och scannat min dator.

 

Väntar bara svar från deras forum vad jag ska göra med vissa filer som programmet hämtat och som finns blan Critical objects i Scanning result.

 

Critical Objects kan du i allmänhet plocka bort. Det är sådant Ad-Aware hittat som är olämpligt att ha i datorn.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Pentti H skrev:

Det verkar som det är en av funktionerna som man får betala för även hos Sygate.

 

Synd att man inte kan köpa brandväggen hos någon svensk återförsäljare på internet t ex. Då hade jag gärna köpt Pro-versionen av Sygate. Jättebra brandvägg, tycker jag.

 

Tack för din hjälp!

Du får en poäng som tack för hjälpen. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej,

 

Återigen tack för svar.

 

Vad bra då kan jag vara säker på att veta att det som finns i Critical Objects I Ad-aware programmet kan man vara säker på att ta bort

 

Jag blev mycket nöjd över att jag inte hade så mycket där, antagligen därför att jag är ganska försiktig ute på nätet.

 

Från Windows update, fanns det 3 uppdateringar som jag nu installerat, men ikonen windows update finns fortfarande i aktivitetsfältet nederst till höger ( det heter väl aktivitetsfältet ? )

 

Betyder antagligen att fler uppdateringar finns att hämta, kanske service pak2 ?

Men när jag för musen över ikonen, så står det hela tiden :

Uppdateringar hämtas 0%

 

Varför är det så ?

Hoppas det inte har blivit något fel ?!

 

Hälsningar

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag fick en "ny" ikon i aktivitetsfältet, när jag hade hämtat senaste nytt från Windows update, men inte startat om datorn. Den försvann när jag startade om. Kan vara värt att prova om du inte redan har gjort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej,

 

Jo, jag startade om datorn efter installationen av senaste uppdateringarna från Windows updated, men ikonen kom tillbaka i aktivitetsfältet.

 

Får väl se vad som händer imorgon när jag sätter på datorn igen efter att haft den avstängd över natten.

 

Hälsningar

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skaffat Telia Bredband, och jag vet att man ska inte ha datorn uppkopplad hela tiden p.g.a säkerheten.

 

Detta säger Telia ja. Troligtvis för att få ner förbrukningen av bandbredden eller nå't.

 

Skaffa en fungerande brandvägg och antivirusprogram som du ställer in så att de uppdateras utan din inblandning och komplettera med Ad-aware eller liknande som du kör imellanåt.

 

Så har jag gjort och jag har inte varit utloggad många minuter sedan jag fick Telia ADSL 8 000 för några veckor sedan. Dator, modem och allt står igång dygnet runt men går ner på sparlåga då datorn är inaktiv. När jag är hemma, på jobb eller sover, alltid igång. Vitsen med bredband och fast avgift är ju just detta att kunna titta ut på Internet, kolla e-post och sånt när man känner för det utan att behöva logga in och hålla på. Men det gäller som sagt att ha fungerande säkerhetsattiraljer.

 

Att ha fildelningsprogram igång hela tiden är nog ingen god idé då man aldrig vet vad Telia gör om de märker att det hela tiden är full trafik igång hela dygnet. Som det är nu så finns det inget tak på datamängden.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt nog är det många hemsidor som säger att man ska dra ur nätverkskabeln när man inte är uppkopplad

(även kända hemsidor skriver så)

 

Hmmmpf! Jag har aldrig sett någon, fast å andra sidan så finns det ju en del sidor på nätet... Har du något exempel?

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...