Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökes: Forum där DVD-inspelare diskuteras


Monshi

Rekommendera Poster

Sökte lite och hittade förträffliga http://www.recordere.dk men det är lite mer omständigt för min hjärna att tolka allt som skriv. Om jag kämper på kanske jag lär mig danska på kuppen iofs.

 

Där diskuteras rakt av allt som är bra eller dåligt med olika DVD-inspelare med eller utan hårddisk. Verkar finnas en del i området ganska bevandrade skribenter där. Nog borde det finnas ett liknande forum här i Sverige? Eller kanske ett engelskspråkigt som behandlar spelare som finns i Europa.

 

Tips?

Mina sökningar via google har inget givit.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl börja diskutera det här....

 

Själv har jag en rätt dålig erfarenhet av DVD med inspelningsfunktion. Jag köpte en DVD med inspelningsfunktion av märket Luxor i våras på Elgiganten för 2995kr. Det var en billig spelare men eftersom jag inte tycker det är värt mera så ville jag prova. Det första jag upptäckte var att "svenska Luxor since 1928" inte hade den minsta uns till svensk text eller menyer. Det var jättemiss ett!

Jättemiss två var att det var helt omöjligt ens via manualen att ställa in kanalerna så att SVT1 ligger på knapp 1 o SVT2 på knapp 2 o.s.v.

 

Att Spela in något program som går på tv tog va 1 minut innan inspelning började pga. formatering av DVD skiva behövs först.

 

Sedan var det på tok för omständigt att programmässigt spela in ett program när man var borta. Dels tog det säkert över 10-15 knapptryckningar i de utländska menyerna. Dels så missade jag trots det 3 av fyra inspelningar pga att jag gjort nått fel. Att min flickvän skulle klara av det var helt omöjligt.

 

Sedan var självklart uppseplning av mp3 låter utan svenska tecken o endast max 8 tecken långa filnamn. mpeg filmer gick heller inte att spela upp.

 

Nej efter en månad lämnade jag tillbaka spelaren o väntar nu på en bättre som kostar mellan 1500 och 3000kr. Gärna det lägre priset eftersom priserna på DVD-brännare till datorn sjunkit så lågt.

 

Är det någon som har något bra tips på DVD-inspelare till vettigt pris så skriv gärna här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst en tråd här är inte fel.

 

Den jag just nu suktar mest efter är Pioneer 520H. En med hårddisk det vill säga. Även Philip HDRW 720 verkar vara en vettig maskin.

Några tankar kring vad en spelare ska klara av:

 

* Enkel inspelning, dvs en hårddisk.

* Enkel programmering. Via en EPG eller via TextTV (vissa spelar ska visst klara av att ta inspelningstider därifrån. Bekräfta gärna detta, har bara läste "någonstans".

* Självklart timeshift/chaseplay

* Självklart möjlighet att snabbspola under timeshift (något ex.v. Kiss DP558 inte klarar ännu)

* Inte jätteviktigt, men möjlighet att klippa i det inspelade. Om man ska spara på DVD vill man inte ha kvar reklampauserna.

* TYST (och snygg).

* RGB in/ut

* bra ljud.. kan inte säga mer än så, ingen jätteanläggning hemma (ännu)

* Kontakt med dator. Möjligt föra över filer från (och till) spelaren. Via Firewire eller dylikt.

* Spela MP3

 

Fyll gärna på listan om det är något ni tycker jag missat.

 

Om den kan spela upp Divx/Xvid är det inget minus direkt heller, men det är inget krav. Uppspelningar av detta slag sköter datorn väldigt bra idag. Kretsar som stöder DivX/Xvid uppspelning är lätträknande idag, man bör nog ärligt tala vänta en generation spelare till där innan man köper en som stöder DivX/Xvid.

 

Märken som Luxor har jag inte så stort förtroende för ska väl medges.

 

Tror att det är de stora kända man ska satsa på idag, dvs Pioneer, JVC, Philips, Sony och kanske LG.

 

 

Edit: Luxor är inte svenskt. Det är bara ett "varumärke" idag. Vet inte vilka det är som äger det.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-11 16:04:50 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2004-10-11 16:05:59 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp jag vet det... Jag citerade från kartongen. "since 1928" (tror jag det stod). Var det med en regäl nypa ironi! Har för mig att den var helkinesisk. Men använder de varumärket så... o skryter om att det är ett "gammalt hederligt" så borde de kunna ha stöd för svensk meny. Att översätta är inte så kostsamt och den hade stöd för en mängd språk.

 

Jag håller med om att philips säkerligen är mycket bättre o framförallt mer genomtänkt. Men Det hjälpte inte nät jag köpte men första DVD-spelare för många tusen kronor. När den var två år o 1 dag (kändes det som). Slutade nya DVD skivor att fungera. Enligt videobutiken som jag hyrde DVD filmer ifrån så hade komprimeringsgraden ändrats. Och från annat håll så fick jag höra något annat. Men huvudsken var den att det skulle kosta mig en bra bit över 1000kr att mjukvaruuppgradera den så att spelaren klarar av dagens DVD-skivor.

 

Alternativet att köpa en billig DVD för en bra bit under 1000 lappen o då få med en mängd fler funktioner var då för lockande... O nu står jag här något år senare för att åter byta DVD-spelare. Tekniken går frammåt och jag hoppas att kommande DVD spelare iaf håller hälften så länge som mina VHS bandspelare jag tidigare varit van vid, Bara det vore ett stort steg frammåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisjakts forum har jag varit inne på. Lite tamt...

 

Men kan för tipset ändå.

 

Ok, kanske inte så tamt.

Hittade länk till annat intressant forum där:

http://www.avforums.com/

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-11 20:25:56 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...