Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Angående köp av grafikkort


DanielDuVet

Rekommendera Poster

då ställer jag hellre spelet på hyllan innan jag har bättre hårdvara än kör det halvtaskigt bara för att det går

 

Då kan man ju istället vänta med att köpa spelet, ett par år senare brukar ändå spelen reas ut för 99 spänn. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man ju istället vänta med att köpa spelet, ett par år senare brukar ändå spelen reas ut för 99 spänn.

 

Varför ska man vänta ända till år 2006 på att lira spel som släpps idag?? Då vill man ju spela allt häftigt som kommer finnas då i stället! Med "pixelshading 18.2D" som kommer kräva ett grafikkort med minnesgränssnitt på 1024 bit, 64 renderingskanaler, 1.5GHz GPU och 2GB minne. :-D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, R.N, Anjuna Moon & Stålis!! Ni fick nog fått varsitt poäng ,tror jag!

 

Jag köpte ett Hightech Excalibur ATI Radeon 9600XT...

 

 

Minus poäng till resten av inläggarna som började snacka om massa annan skit.. Skapa en egen tråd för det..

 

//Dizlo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minus poäng till resten av inläggarna som började snacka om massa annan skit.. Skapa en egen tråd för det..

äsch, lite OT får du tåla. Det är lite av charmen med forum av detta slag. Man får inte alltid det svar man väntat sig.

 

Du fick ju svar på din fråga...

 

Hoppas du blir nöjd med ditt nya grafikkort!

 

/T

- han som startade sidogrenen -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man vänta ända till år 2006 på att lira spel som släpps idag??

 

Enkelt, dom är billigare. Sen slipper man slänga ut en förmögenhet på hårdvara för att orka med att köra spelet.

Plus att alla patchar till spelen släppts, ofta när man köper ett nytt spel är det behäftat med en massa buggar, jag tycker inte det är värt 500 spänn.

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-13 14:32:15 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minus poäng till resten av inläggarna som började snacka om massa annan skit.. Skapa en egen tråd för det..

 

Och minuspoäng till människor som tror att detta är en renodlad support.

[inlägget ändrat 2004-10-13 14:42:43 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen slipper man slänga ut en förmögenhet på hårdvara för att orka med att köra spelet.

 

Vi har lite olika synsätt helt enkelt! :-) När jag köper grejer så köper jag alltid det som är NÄST värst för stunden. När 9800Pro kom så köpte jag ett 9700Pro och när 6800Ultra kom köpte jag 6800GT. När det gällde processorn så köpte jag en Athlon 64 3400+ när den var näst värst. AMD's värsting då var Athlon FX 51, och så vidare...

Köper man grejer som för stunden är näst värst så sparar man väldigt mycket pengar jämfört med att köpa de som är absolut värst. Ur mitt eget perspektiv så är detta en "ekonomisk" strategi även om den aviker ifrån filosofin "pris/prestandaförhållande".

 

Min egen strategi är inte rätt, men den är inte heller fel. På samma sätt så har du själv varken rätt eller fel. Det handlar bara om olika synsätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, "konsoll" är ju givetvis ett alternativ... X-box har ju "rimligat" sig vid hyfsade nivåer för själva boxen (~500 spänn på pantbank) men en 733MHz celeron-"III" med ett grafikkort typ GeForce3 som totalt har 64MB RAM, låter inte så skoj i mina öron..

 

Varför tillverkar inte Kineserna (ja, jag gillar dom!) X-box-kopior med exempelvis 2.6-GHz-celeroner med 512MB minne och GeForce5-kort?

Eller finns sådana burkar?

 

Eftersom vi snackar pentium-plattformen för x-box så jämför:

 

X-box-standard:

733 MHz P3-"Celeron".

64MB SDRAM

Geforce3-liknande grafikdel.

Liten och låångsam hårddisk..

 

"Kines"-X-box.. (Som kineserna skulle kunna tillverka/pirata och sälja för samma pris:)

2.6 GHz P4-"Celeron"

512 MB DDR SDRAM

GeForce5-liknande grafikdel

Stor och snabbb hårddisk!

 

Har jag rätt eller har jag rätt????????????

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har lite olika synsätt helt enkelt! :-) När jag köper grejer så köper jag alltid det som är NÄST värst för stunden. När 9800Pro kom så köpte jag ett 9700Pro och när 6800Ultra kom köpte jag 6800GT. När det gällde processorn så köpte jag en Athlon 64 3400+ när den var näst värst. AMD's värsting då var Athlon FX 51, och så vidare...

Köper man grejer som för stunden är näst värst så sparar man väldigt mycket pengar jämfört med att köpa de som är absolut värst. Ur mitt eget perspektiv så är detta en "ekonomisk" strategi även om den aviker ifrån filosofin "pris/prestandaförhållande".

 

Min egen strategi är inte rätt, men den är inte heller fel. På samma sätt så har du själv varken rätt eller fel. Det handlar bara om olika synsätt.

 

En ganska sund inställning som jag ser det. Jag använder oftast samma princip när jag köper ny hårdvara.

 

En del köper en dator med en processor för 6000 kr och sedan ett grafik kort för 1500 kr, vilket nog är bland det sämsta man kan göra.

Då är det betydligt bättre och lägga ut ca 3-4000 kr vardera för grafik kortet resp. cpu'n...

 

[inlägget ändrat 2004-10-13 15:55:21 av Kraantz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, "konsoll" är ju givetvis ett alternativ... X-box har ju "rimligat" sig vid hyfsade nivåer för själva boxen (~500 spänn på pantbank) men en 733MHz celeron-"III" med ett grafikkort typ GeForce3 som totalt har 64MB RAM, låter inte så skoj i mina öron..

 

Varför jag tog upp en konsoll som alternativ var för att du skrev att 'mjukvaruutvecklarna inte hinner med att "peaka" mjukvaran innan de skall lära sig "ny" hårdvara'.

 

En konsoll har en rätt lång livscykel, relativt sett, och vilka komponenter den innehåller känns mindre viktigt. Spelutvecklarna kan inte hela tiden kräva allt snabbare hårdvara, en XBox är en XBox för ett antal år. De får helt enkelt så lov att lära sig utnyttja det som finns än att skriva spel som gärna mumsar i sig hårdvara som kanske inte ens finns när spelet släpps.

 

Dessutom kan man med en konsoll optimera hela arkitekturen för just spel. Man behöver inte ödsla tid på att hantera mindre kapabel hårdvara, en drös olika kontroller o s v. (vilket kan ses som en nackdel i sig, men men...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köper grejer så köper jag alltid det som är NÄST värst för stunden

 

Hade jag råd kanske jag skulle göra likadant, för mig blir det snarare så att dom grejer jag köper är det billigaste och långsammaste som finns på marknaden för tillfället.

Jag tror det dyraste grafikkortet jag köpt någonsin kostade 1500 kr, processor kanske 1000 kr.

 

Jag har iofs funderat på att sluta använda PC:n för spel och helt och hållet spela på konsoll istället, även fast jag tycker det är ett helvete att spela FPS-spel med joystick. ;)

[inlägget ändrat 2004-10-13 16:21:15 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja i slutändan är det ju tyvärr så att man först tittar i plånboken och sen köper grejer utefter det. Ifall plånboken bara hånskrattar åt en när man försöker fråga den om lov att köpa en viss grej, så är det läge att åtminstone försöka sträva efter bästa förhållandet pris/prestanda. I det läget gäller följande "regel" kanske extra mycket: "det är dyrt att snåla!" Köper man ett grafikkort för en struntsumma, som sen visar sig inte kunna hänga med mer än kanske ett år, ja då måste man ut med samma summa pengar en gång till. Och har i slutändan kanske slösat en än större totalsumma.

 

Exempel:

Man har kanske 650kr och vill köpa nytt grafikkort. Den summan räcker till ett Radeon 9600SE på de billigaste ställena. Ett rent j-a skräpkort, på ren svenska! Och ett kort man INTE ska köpa bara för att pengarna räcker till. I stället ska man strunta i att köpa grafikkort, vänta en-två månader till man fått ihop mer pengar till att köpa åtminstone ett Radeon 9600Pro vilket kostar ett par hundra kronor extra d v s ca 850kr. Prestandaskillnaden mellan 9600SE och -Pro är väldigt stor och denna skillnad får man bara man kan hålla ut och vänta med sitt grafikkortsinköp till man har de där två hundringarna extra!

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-04.html

Vi leker med tanken på att man inte vill vänta på att spara ihop mer pengar utan i stället köper ett 9600SE för 650kr. Grafikkortet kommer givetvis att snart göra en besviken. Efter kanske några månader köper man därför nytt skräpgrafikkort igen för samma summa pengar, och har då hamnat på summan 1300kr på några månader. Alltså en bra mycket högre summa än de 850kr som Pro-modellen kostade..!

 

Hänger du med på hur jag resonerar? Som sagt: det är dyrt att snåla!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog tillstå nu att ett supergrafikkort nog är trevligt när man spelar Doom 3. Jag försöker med demon nu. Inte att få det till att fungera för det gör det. Och grafiken är ju helt kanon jämfört med 32 Mb grafik på en laptop. Radeon 9250 256 Mb har jag nu, eller är det 128? Det står lite olika beroende var man tittar. Och 19" Samtron skärm.

 

Det är en aning kantigt i spelet imellanåt vilket det ju inte ska vara så jag kan förstå er spelfantaster som vill ha det bästa möjliga för visst är det trevligare att spela när grafiken är pefekt.

 

Jag försöker att fatta vad Doom går ut på egentligen men antagligen så är det väl att skjuta och hålla på. Jag fick helt plötsligt en pistol i handen och fick ju skjuta ihjäl några oskyldiga arbetare på planten Mars någonstans och det är kanske bra? :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och grafiken är ju helt kanon jämfört med 32 Mb grafik på en laptop.

 

Det kan jag förstå eftersom de lägsta systemkraven är ett grafikkort med 64MB minne..! ;-)

 

Radeon 9250 256 Mb har jag nu, eller är det 128?

 

När man kör en "Autodetect" för grafiken i Doom 3 så ställer spelet in den på Medium för 128MB-kort och High för 256MB-kort. Så på det sättet kan du få fram hur mycket minne ditt kort har egentligen.

 

Det är en aning kantigt i spelet imellanåt vilket det ju inte ska vara så jag kan förstå er spelfantaster som vill ha det bästa möjliga för visst är det trevligare att spela när grafiken är pefekt.

 

Jag har själv inställningen High vilket innebär 8x anisotropisk filtrering per default. Upplösningen jag använder är 1280x1024 på min 19-tummare. Dessutom kör jag med 4x antialiasing för att minimera kantighet i grafiken. Och med dessa inställningar är det härlig grafik i Doom 3! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inställningen High vilket innebär 8x anisotropisk filtrering per default.

 

Dessutom kör jag med 4x antialiasing

 

Jag får väl gå en kurs för att lära mig vad detta är för något... *skratt*

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl gå en kurs för att lära mig vad detta är för något... *skratt*

 

Jag har för mig att Stålis har försökt förklara detta på ett ganska bra sätt (eller var det någon annan)? Just nu hittar jag det inte helt enkelt (trött, sovdags för länge sedan ;-) men om du gör en sökning här i forumet så får du nog lön för mödan...

 

[inlägget ändrat 2004-10-18 03:30:54 av R.N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut mest prisvärda kortet idag är 9800pro för 1895 kr. Otroligt dumt att lägga 1400 kr på ett mkt sämre 9600. Du kan även klocka ett 9800pro till 9800xt utan problem.

 

Köpte mig själv ett 9800xt256mb för billiga 1900 kr för en månad sen ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det beror på vad din övriga maskin består av. När jag i våras uppgraderade min dator med nytt moderkort, Athlon 64 3400+ samt 1GB minne så hade jag fortfarande kvar mitt Radeon 9700Pro under några månader. Den datorkonfigurationen gjorde att alla grafikinställningar ställdes upp till "Very high" vid en Autodetect. Eftersom ett 9800Pro är ett märkbart snabbare grafikkort så bör åtminstone Far Cry gå bra med bästa inställningarna, så länge du har en snabb maskin i övrigt (snabb processor, mycket RAM o s v).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...