Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surftown.se - Några erfarenheter?


Tophe

Rekommendera Poster

Jonathan Gabor / Surftown

"Varför tycker folk som dem gör och vad kan vi göra för att lösa det och bli bättre?"

 

Det är precis denna fråga jag ställer, och det är just detta vi vill arbeta med.

 

Jag ska ärligt säga att vi inte var beredda på den otroliga mängd nya kunder vi fick under en ganska kort period, för ungefär ett år sedan. Vi hann helt enkelt inte med att expandera vår server-hall i det tempo som nya kunder registrerade sig! Det har tagit några månader av hårt slit och mycket planerade, men vi börjar få väldigt bra kontroll över situationen. Sedan vi öppnade vår nya server-hall, och jämnade ut antalet kunder per server, så har antalet klagomål på webhotellens prestanda mer eller mindre försvunnit helt och hållet.

 

Vi har förresten nyligen startat en blogg där Thomas Jacobsen, den danska versionen av mig ;), tar upp lite olika saker rörande Surftown och även webhosting generellt. För tillfället finns det endast en dansk blogg, men om intresset finns, så kommer vi öppna en svensk sådan också.

 

Ni finner bloggen här: http://blog.surftown.dk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Som jag sade vid ett tidigare inlägg så handlade inte mina problem med Surftown om överbelastning då jag använde hotellet enbart som emailserver. Det som var löjligt dåligt dock var ert "spam filter". Jag fick bara mer och mer spam. Jag är inte helt okunnig så gick in i mina epostkontoinställningar och höjde på anti-spam nivån på filtret. Det gick dock inte att ha tillräckligt aggressiv inställning för att få bort alla samt att en del legitima brev försvann också. Det läskigaste var att jag kontinuerligt fick fejkade epost-meddelanden från Nordeakontobedragare som innehöll trojansk häst. Jag har så klart anti-virus på datorn men Surftowns inställningar säger att det finns anti-virus för epost-servern också. I över en vecka fick jag 1-2 virus mejls per dag vilket jag tycker är läskigt. Då jag frågade support samt ville att de skulle lägga till denna fil i deras viruslista, fick jag 1) inte svar på mina frågor 2) hänvisning till epostinställningar! Den trojanska hästen jag fick hela tiden hette bankfraud.ru eller nått tror jag. Den hade varit på de större anti-virus programjättarnas listor i ett par veckor och även efter jag upplyste detta till support händer inget. Jag ska inte behöva berätta för dem vilka virus är aktuella det ska de göra själva så snabbt som möjligt för vår säkerhet. Det sjuka var att jag kunde inte blockera emails från "Nordea" som sökord själv (på servernivå dvs. det går ju i outlook men då är den ju redan på datorn), de kunde inte göra det (eller de sa inget om det iaf de inga frågor om detta besvarades), samt att även efter att jag upplyst om trojanska hästen att deras "anti-virus skydd" inte raderar dessa mejl..... :thumbsdown:

 

Nej, om ni fortfarande använder samma s.k. "spam filter" och "anti-virus" som förut så är det inget att ha. Jag tycker s.k. greylisting är en bra lösning även om det tar längre tid ibland för emails att komma fram. Nu är min epostlåda tom från viagra emails, löjliga bankkonto scams från Afrika och min största oro, fejkade Nordea emails med trojanska hästar.

 

Där har du min återkoppling för att göra Surftown bättre.

 

Lycka till med förbättringsarbetet.

 

D

 

[inlägget ändrat 2007-12-12 12:35:06 av D4N13L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonathan Gabor / Surftown

Det där lät inte som en särskilt rolig upplevelse...

 

Dock kan jag informera dig dig om att vi för några veckor sedan uppgradera vårt antispam-filter till SpamAssassin 3.2.x med egna SARE-regler, som för ett tag sedan blev kårad till årets bästa open-source mjukvara 2007, av amerikanska InfoWorld. Och vad vi kan se, så har det inneburit att antalet spam-mail har minskat betydligt, samt att risken för att legitima brev ska försvinna har blivit lägre.

 

Våra planer och idéer på förbättringar är både lång och utförlig, men dessvärre tar saker och ting sin lilla tid att genomföra. Vi måste ju först och främst försäkra oss om driften för våra webhotell håller en acceptabel nivå, innan vi påbörjar ett arbete med uppgraderingar och liknande.

 

Men vi tar mer än gärna emot förslag och idéer på vad vi kan göra för att förbättra våra tjänster, även om det kanske inte utförs omedelbart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilken nivå är Er målsättning att konkurrera med andra?

 

Eforum skulle kanske skapat en kanal angående just webbhotell och vad kunder har/får för erfarenheter.

Får man ingen hjälp i supporten så kan man "klaga" i eforum och på det viset informera andra och göra det möjligt att trådarna hamnar i sökmotorn ;)

Detta gäller ju även sånt som man upplever som bra!

 

Men det är ju klart, det finns ju denna allmänna kanalen redan ;)

 

[inlägget ändrat 2007-12-12 14:09:17 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Jonathan Gabor / Surftown

Ursäkta att jag inte hunnit titta till forumet på ett tag. Men nu är jag här igen!

 

På vilken nivå är Er målsättning att konkurrera med andra?

Ursäkta, men jag förstår inte riktigt frågan? Skulle ni vänligen kunna utveckla den lite, så ska jag gärna försöka besvara den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade om det var på den sämre nivåen av vad ett webbhotell erbjuder eller om det är bland dem mittimellan-hotellen eller om det är bland dem allra bästa Ni vill konkurrera med.

Lite som fågel, fisk eller mittimellan ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske tycker de är bättre än One.com och det kanske är fallet om man har websida, jag vet ej.

 

Om man dock bara har för email så gillar jag one.com's spam filter. Mer om det skrev jag 2-3 inlägg tillbaka.

 

D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Surftown och jag tycker det är jätte bra. Jag har haft Surftown i ett halv år nu och allt har funkar bra än så länge.

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonathan Gabor / Surftown
Jag menade om det var på den sämre nivåen av vad ett webbhotell erbjuder eller om det är bland dem mittimellan-hotellen eller om det är bland dem allra bästa Ni vill konkurrera med.

Lite som fågel, fisk eller mittimellan ;)

 

Jag skulle vilja påstå att vi är "fågel" inom webbhotellsbranschen. ;)

 

Vi ligger oftast på framkant vad gäller det tekniska, t.ex. obegränsat antal databaser, stort diskutrymme, obegränsat antal e-post adresser, utförlig kontrollpanel m.m., och allt detta till ett väldigt förmånligt pris.

 

Vi ändrade dessutom våra avtalsvillkor nyligen, till att vara mer fördelaktiga mot våra kunder, och är första leverantören i Danmark med den här typen av avtalsvillkor.

 

Och så vill jag passa på att tipsa om vår nya blogg, där jag kommer skriva då och då om vad som sker på Surftown, och rent allmänt inom webbhotellsbranschen. Ni finner den här: http://blog.surftown.se

 

[inlägget ändrat 2008-01-02 14:53:43 av Jonathan Gabor / Surftown]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag önska Er lycka till med jobbet att tillhöra dem främsta inom Ert område.

Bara en sån sak att vilja finnas med i debatter om Er såhär, även om detta syns i sökmotorerna, kan jag tycka är något utöver det vanliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonathan Gabor / Surftown
Bara en sån sak att vilja finnas med i debatter om Er såhär, även om detta syns i sökmotorerna, kan jag tycka är något utöver det vanliga.

Jag har sett det nämnas flera gånger i den här tråden... Men att jag väljer att ta del av debatten och diskussionen ni för här har absolut ingenting med sökmotorer att göra.

 

Jag vill snarare få kontakt med våra kunder (och andra intresserade) i en miljö som är neutral och där de känner sig "trygga", eller vad man ska säga. Vår målsättning är att spela med helt öppna kort, och inte gömma sig bakom svårförståeliga avtalsvillkor eller krångliga kontaktprocedurer.

 

Det har dessutom nyligen lanserats en Surftown-blogg, där jag och andra medarbetare kommer skriva om saker och ting som sker hos Surftown, och rent allmänt inom webbhotellsbranschen. Ni är varmt välkomna att ta er en titt på följande adress: http://blog.surftown.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och diskussionen ni för här har absolut ingenting med sökmotorer att göra.
Det var det jag menade men det lät nog tvärtom :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Surftown är faktiskt förbannat värdelöst.

Databasen svarar lite när den känner för det - som dom senaste dagarna, har man varit tvungen att F5a i 45-60 min för att nå sidan...... Enligt deras Server Status sida så fungerar allt utmärkt - vilket är en ren skär lögn!

Dom överfyller DB'n med användare så det är patetiskt.

 

Jag avråder er att ha någonting med surftown att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inget med felkodning då?

 

Om du slår av "visa vänliga felmeddelanden" så kan man få en med specificerad felrapport.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var snart två år sedan jag la av med Skräptown. Mina databaser låg nere hela tiden och supporten var rent förolämpande.

 

Nu har jag Indell. Hur nöjd som helst... mycket plats, stor frihet och lysande support.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Jonas_Bo, det har inget med felkodning att göra utan det är deras piss dåliga DB som är felet... Databasen svarar inte.. idag t.ex har jag inte ens nått sidan p.g.a det.... inatt gick det hyfsat, segt men det gick iaf.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonathan Gabor / Surftown

Hej Wiccid2,

 

Jag skulle uppskatta om du inte skrev i "nu-tid", då det faktiskt var två år sedan du var kund hos oss. Som jag tidigare skrivit: Två år är flera ljusår i webbhotellsbranschen.

 

Jag tänker inte sticka under stolen med att vi tidigare haft väldigt stora problem gällande våra databaser, men det är samtidigt sedan länge åtgärdat - bland annat genom att sänka antalet kunder per server avsevärt. Jag kan varmt rekommendera dig att pröva oss igen, så du själv får uppleva skillnaden. Det är helt riskfritt, då du har 30 dagars "pengarna tillbaka"-garanti.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wiccid2 pratar i nu-tid. Det var jag som var kund hos er för två år sedan... Nu är jag nöjd, det var jag inte då. I synnerhet inte med det bemötande jag fick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonathan Gabor - jag skriver i nu-tid eftersom jag dessvärre fortfarande har mina sidor hos er, så kom inte med lögner om att edra databaser funkar nu, för det gör dom inte.... det är rena rama lotteriet om man når dom eller inte....Idag (igen) t.ex, har jag inte nått dom och jag hade ett akut behov att uppdatera dom men icke sa nicke...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonathan Gabor / Surftown

Jag försöker absolut inte komma med lögner eller falska påståenden! Men vi har betydligt fler databas-servrar än just den ni ligger på. Och ser man generellt på stabiliteten för våra databas-servrar så har det skett en markant förbättring det senaste året. Tar man ett steg tillbaka och ser på den stora bilden, så har vi över 99% upptid på våra databas-servrar... Men det betyder givetvis inte att det har fungerat utan problem för er.

 

Det kan absolut vara så att du ligger på en databas-server som inte presterat särskilt bra, men det kan jag inte veta ifall ni inte delar med er av serverns namn/adress. Oavsett så jobbar vi ständigt med att se till att samtliga servrar körs stabilt.

 

Pratar vi MySQL-databaser, så kan ni dessutom be om att bli automatiskt flyttad till en annan databas-server, om ni så önskar. Det är bara att kontakta supporten. Flytten sker som sagt automatiskt, utan att ni behöver ändra i några av era script eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonathan Gabor / Surftown

Ber om ursäkt, miss av mig.

 

Men kul att höra att situationen har förbättrats, och att ni är nöjd! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt, miss av mig.

 

Men kul att höra att situationen har förbättrats, och att ni är nöjd! :)

 

Ja, jag är jättenöjd. eftersom jag nu är kund hos Indell istället för surftown. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

......ännu en dag som man ej kan nå sidorna som använder databas... och för att informera Jonathan Gabor om vilken db server det är, så är det db2.....

 

[inlägget ändrat 2009-02-03 15:43:30 av Wiccid2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonathan Gabor / Surftown

Hej igen, och tack!

 

Jag antar att du syftar på mydb2 och inte msdb2, där den ena är en MySQL-server och den andre en MS SQL-server.

 

Tillsammans med en tekniker har jag nu kollat loggarna, belastning och i princip allting för mydb2, och jag kan faktiskt inte se någon särskild belastning på den servern. Med andra ord, kan vi inte hitta några tecken på att era sidor som använder databasen inte skulle vara åtkomliga.

 

Jag är fullt medveten om att det inte är svaret hade förväntat er, men jag hoppas i alla fall på att vi kan finna en lösning på det här.

 

Om ni skulle maila mig på jga(snabel-a)surftown.com med era uppgifter (domän, användarnamn, etc.), så ska vi se om vi inte kan sätta upp särskild övervakning för just era sidor. Då borde vi nog kunna klura ut vad det är som gör era sidor oåtkomliga.

 

Låter det intressant, eller har du gett upp hoppet om oss redan...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ännu en dag som man ej kan nå sidorna som använder databas

Wiccid2 - jag föreslår att du postar koden från en av dina sidor som anropar databasen, för hur säker du än själv är på att du kodat rätt så skadar det inte att låta någon annan titta på det. Jag har sett alltför många exempel på ineffektiv och rent av idiotisk kod som skaparna själva anser vara perfekt bara för att det fungerar i deras lokala miljö.

 

F.ö undrar jag om du kontaktade Surftown om dina problem innan du började kritisera dem här (det har ju inte framgått om du försökt med detta eller ej)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...