Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tophe

Surftown.se - Några erfarenheter?

Rekommendera Poster

Surftown ni snackar ren dynga.

Jag hade vid tillfället jag skrev i några inlägg tidigare en nertid på 6timmar,och detta enbart vid ett tillfälle.Er ursäkt var att 1st person hade överbelastat hela ert webhotell.I 3 dagar så var det väldigt dålig åtkomst till sidan och till den grad att sidan inte gick att använda.

 

Ringer man till supporten så får man svar som,nej det är inga problem/störningar på webhotellet,är dina script ok?

Supportforumet är skandal,klagomål på driften raderas och andra kristiska inlägg

 

Inte konstigt att surftown skriver i denna tråd,tråden hamnar trots allt högt upp på en sökning av ordet surftown i google

 

Har flyttat till loopia och kan bara säga att det är som natt och dag,aldrig mer surftown och aldrig att jag skulle kunna rekommendera det webhotellet för någon annan än tanter som vill ha en hemsida om sin katt eller liknande.

 

 

:thumbsdown:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ren dynga hoppas jag att jag inte snackar... :)

 

En kund kan omöjligt överbelsta hela vårt webhotell. Möjligtvis var det en kund som överbelastade just den servern ni låg på, men det är en helt annan femma. Sådana kunder kontaktar vi med information om detta, då det ofta handlar om väldigt dåligt kodade script, som hamnar i en "loop" och tynger ner processorn i så pass hög grad, att andra kunder blir lidande. Vi kontrollerar kontinuerligt driften av samtliga servrar, och vi upptäcker ganska snabbt sådana här händelser.

 

Att det sedan blev dålig åtkomst, kan ha berott på att teknikerna passade på att optimera och förbättra konfigureringen av servern, så att något liknande inte sker. I alla fall minska risken för det.

 

Men det är tyvärr risken med att ligga på "shared hosting". Vill man garantera att man inte kan bli påverkad av andra kunder, så får man skaffa "dedicated hosting", men det kostar samtidigt betydligt mer.

 

Jag har personligen nyligen tagit över den svenska delen av supportforumet, och jag kan garantera er att jag inte raderar kritiska inlägg. Istället vill jag bemöta dem öppet, och föra en diskussion, precis som jag försöker göra här.

 

Och visst, det ligger en del sanning i att anledningen till att jag skriver här, är för att denna tråd dyker upp hos Google. Hur ska jag annars kunna se var våra kunder skriver, och kunna diskutera våra tjänster med er?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag har min uppfattning om Er är helt grundad på det intrycket jag fick i tidigare projekt med kunder som hade valt Er som webbhotell när vi fick dem som kunder.

Och det var Inte bra!

 

Sen måste du faktiskt ha applåder för att du skriver i tråden som representant för Surftown, tråden har funnits en längre tid utan att någon annan ifrån Surftown gjort något väsen av sig.

 

Men det gäller väl att ställa sig frågan; "Varför tycker folk som dem gör och vad kan vi göra för att lösa det och bli bättre?"

Det går idagsläget inte komma med något "halvdant" utan ska man erbjuda något får det vara seriöst/stabilt i hela kedjan...

 

Ni verkar ju vara på god väg med Dig som ansvarig för supportdelen och som vågar ta diskutionen på ett konstruktivt sätt ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Varför tycker folk som dem gör och vad kan vi göra för att lösa det och bli bättre?"

 

Det är precis denna fråga jag ställer, och det är just detta vi vill arbeta med.

 

Jag ska ärligt säga att vi inte var beredda på den otroliga mängd nya kunder vi fick under en ganska kort period, för ungefär ett år sedan. Vi hann helt enkelt inte med att expandera vår server-hall i det tempo som nya kunder registrerade sig! Det har tagit några månader av hårt slit och mycket planerade, men vi börjar få väldigt bra kontroll över situationen. Sedan vi öppnade vår nya server-hall, och jämnade ut antalet kunder per server, så har antalet klagomål på webhotellens prestanda mer eller mindre försvunnit helt och hållet.

 

Vi har förresten nyligen startat en blogg där Thomas Jacobsen, den danska versionen av mig ;), tar upp lite olika saker rörande Surftown och även webhosting generellt. För tillfället finns det endast en dansk blogg, men om intresset finns, så kommer vi öppna en svensk sådan också.

 

Ni finner bloggen här: http://blog.surftown.dk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sade vid ett tidigare inlägg så handlade inte mina problem med Surftown om överbelastning då jag använde hotellet enbart som emailserver. Det som var löjligt dåligt dock var ert "spam filter". Jag fick bara mer och mer spam. Jag är inte helt okunnig så gick in i mina epostkontoinställningar och höjde på anti-spam nivån på filtret. Det gick dock inte att ha tillräckligt aggressiv inställning för att få bort alla samt att en del legitima brev försvann också. Det läskigaste var att jag kontinuerligt fick fejkade epost-meddelanden från Nordeakontobedragare som innehöll trojansk häst. Jag har så klart anti-virus på datorn men Surftowns inställningar säger att det finns anti-virus för epost-servern också. I över en vecka fick jag 1-2 virus mejls per dag vilket jag tycker är läskigt. Då jag frågade support samt ville att de skulle lägga till denna fil i deras viruslista, fick jag 1) inte svar på mina frågor 2) hänvisning till epostinställningar! Den trojanska hästen jag fick hela tiden hette bankfraud.ru eller nått tror jag. Den hade varit på de större anti-virus programjättarnas listor i ett par veckor och även efter jag upplyste detta till support händer inget. Jag ska inte behöva berätta för dem vilka virus är aktuella det ska de göra själva så snabbt som möjligt för vår säkerhet. Det sjuka var att jag kunde inte blockera emails från "Nordea" som sökord själv (på servernivå dvs. det går ju i outlook men då är den ju redan på datorn), de kunde inte göra det (eller de sa inget om det iaf de inga frågor om detta besvarades), samt att även efter att jag upplyst om trojanska hästen att deras "anti-virus skydd" inte raderar dessa mejl..... :thumbsdown:

 

Nej, om ni fortfarande använder samma s.k. "spam filter" och "anti-virus" som förut så är det inget att ha. Jag tycker s.k. greylisting är en bra lösning även om det tar längre tid ibland för emails att komma fram. Nu är min epostlåda tom från viagra emails, löjliga bankkonto scams från Afrika och min största oro, fejkade Nordea emails med trojanska hästar.

 

Där har du min återkoppling för att göra Surftown bättre.

 

Lycka till med förbättringsarbetet.

 

D

 

[inlägget ändrat 2007-12-12 12:35:06 av D4N13L]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lät inte som en särskilt rolig upplevelse...

 

Dock kan jag informera dig dig om att vi för några veckor sedan uppgradera vårt antispam-filter till SpamAssassin 3.2.x med egna SARE-regler, som för ett tag sedan blev kårad till årets bästa open-source mjukvara 2007, av amerikanska InfoWorld. Och vad vi kan se, så har det inneburit att antalet spam-mail har minskat betydligt, samt att risken för att legitima brev ska försvinna har blivit lägre.

 

Våra planer och idéer på förbättringar är både lång och utförlig, men dessvärre tar saker och ting sin lilla tid att genomföra. Vi måste ju först och främst försäkra oss om driften för våra webhotell håller en acceptabel nivå, innan vi påbörjar ett arbete med uppgraderingar och liknande.

 

Men vi tar mer än gärna emot förslag och idéer på vad vi kan göra för att förbättra våra tjänster, även om det kanske inte utförs omedelbart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilken nivå är Er målsättning att konkurrera med andra?

 

Eforum skulle kanske skapat en kanal angående just webbhotell och vad kunder har/får för erfarenheter.

Får man ingen hjälp i supporten så kan man "klaga" i eforum och på det viset informera andra och göra det möjligt att trådarna hamnar i sökmotorn ;)

Detta gäller ju även sånt som man upplever som bra!

 

Men det är ju klart, det finns ju denna allmänna kanalen redan ;)

 

[inlägget ändrat 2007-12-12 14:09:17 av Micke_skane]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag inte hunnit titta till forumet på ett tag. Men nu är jag här igen!

 

På vilken nivå är Er målsättning att konkurrera med andra?

Ursäkta, men jag förstår inte riktigt frågan? Skulle ni vänligen kunna utveckla den lite, så ska jag gärna försöka besvara den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade om det var på den sämre nivåen av vad ett webbhotell erbjuder eller om det är bland dem mittimellan-hotellen eller om det är bland dem allra bästa Ni vill konkurrera med.

Lite som fågel, fisk eller mittimellan ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak vet jag iallafall. Dom är MYCKET bättre än one.com. Hittills har dom hjälpt mig med mina problem på deras servrar.

 

Dom uppgraderade faktiskt min mysql 4,xxx till 5xx och allting har fungerat jättebra.

 

Det enda dom behöver är nog lite mera dokumentation & guides på supportsidorna.

 

Kanske bra å nämna att jag har ett windowskonto.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske tycker de är bättre än One.com och det kanske är fallet om man har websida, jag vet ej.

 

Om man dock bara har för email så gillar jag one.com's spam filter. Mer om det skrev jag 2-3 inlägg tillbaka.

 

D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Surftown och jag tycker det är jätte bra. Jag har haft Surftown i ett halv år nu och allt har funkar bra än så länge.

 

:thumbsup:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag menade om det var på den sämre nivåen av vad ett webbhotell erbjuder eller om det är bland dem mittimellan-hotellen eller om det är bland dem allra bästa Ni vill konkurrera med.

Lite som fågel, fisk eller mittimellan ;)

 

Jag skulle vilja påstå att vi är "fågel" inom webbhotellsbranschen. ;)

 

Vi ligger oftast på framkant vad gäller det tekniska, t.ex. obegränsat antal databaser, stort diskutrymme, obegränsat antal e-post adresser, utförlig kontrollpanel m.m., och allt detta till ett väldigt förmånligt pris.

 

Vi ändrade dessutom våra avtalsvillkor nyligen, till att vara mer fördelaktiga mot våra kunder, och är första leverantören i Danmark med den här typen av avtalsvillkor.

 

Och så vill jag passa på att tipsa om vår nya blogg, där jag kommer skriva då och då om vad som sker på Surftown, och rent allmänt inom webbhotellsbranschen. Ni finner den här: http://blog.surftown.se

 

[inlägget ändrat 2008-01-02 14:53:43 av Jonathan Gabor / Surftown]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får jag önska Er lycka till med jobbet att tillhöra dem främsta inom Ert område.

Bara en sån sak att vilja finnas med i debatter om Er såhär, även om detta syns i sökmotorerna, kan jag tycka är något utöver det vanliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bara en sån sak att vilja finnas med i debatter om Er såhär, även om detta syns i sökmotorerna, kan jag tycka är något utöver det vanliga.

Jag har sett det nämnas flera gånger i den här tråden... Men att jag väljer att ta del av debatten och diskussionen ni för här har absolut ingenting med sökmotorer att göra.

 

Jag vill snarare få kontakt med våra kunder (och andra intresserade) i en miljö som är neutral och där de känner sig "trygga", eller vad man ska säga. Vår målsättning är att spela med helt öppna kort, och inte gömma sig bakom svårförståeliga avtalsvillkor eller krångliga kontaktprocedurer.

 

Det har dessutom nyligen lanserats en Surftown-blogg, där jag och andra medarbetare kommer skriva om saker och ting som sker hos Surftown, och rent allmänt inom webbhotellsbranschen. Ni är varmt välkomna att ta er en titt på följande adress: http://blog.surftown.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surftown är faktiskt förbannat värdelöst.

Databasen svarar lite när den känner för det - som dom senaste dagarna, har man varit tvungen att F5a i 45-60 min för att nå sidan...... Enligt deras Server Status sida så fungerar allt utmärkt - vilket är en ren skär lögn!

Dom överfyller DB'n med användare så det är patetiskt.

 

Jag avråder er att ha någonting med surftown att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var snart två år sedan jag la av med Skräptown. Mina databaser låg nere hela tiden och supporten var rent förolämpande.

 

Nu har jag Indell. Hur nöjd som helst... mycket plats, stor frihet och lysande support.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Jonas_Bo, det har inget med felkodning att göra utan det är deras piss dåliga DB som är felet... Databasen svarar inte.. idag t.ex har jag inte ens nått sidan p.g.a det.... inatt gick det hyfsat, segt men det gick iaf.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Wiccid2,

 

Jag skulle uppskatta om du inte skrev i "nu-tid", då det faktiskt var två år sedan du var kund hos oss. Som jag tidigare skrivit: Två år är flera ljusår i webbhotellsbranschen.

 

Jag tänker inte sticka under stolen med att vi tidigare haft väldigt stora problem gällande våra databaser, men det är samtidigt sedan länge åtgärdat - bland annat genom att sänka antalet kunder per server avsevärt. Jag kan varmt rekommendera dig att pröva oss igen, så du själv får uppleva skillnaden. Det är helt riskfritt, då du har 30 dagars "pengarna tillbaka"-garanti.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wiccid2 pratar i nu-tid. Det var jag som var kund hos er för två år sedan... Nu är jag nöjd, det var jag inte då. I synnerhet inte med det bemötande jag fick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonathan Gabor - jag skriver i nu-tid eftersom jag dessvärre fortfarande har mina sidor hos er, så kom inte med lögner om att edra databaser funkar nu, för det gör dom inte.... det är rena rama lotteriet om man når dom eller inte....Idag (igen) t.ex, har jag inte nått dom och jag hade ett akut behov att uppdatera dom men icke sa nicke...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker absolut inte komma med lögner eller falska påståenden! Men vi har betydligt fler databas-servrar än just den ni ligger på. Och ser man generellt på stabiliteten för våra databas-servrar så har det skett en markant förbättring det senaste året. Tar man ett steg tillbaka och ser på den stora bilden, så har vi över 99% upptid på våra databas-servrar... Men det betyder givetvis inte att det har fungerat utan problem för er.

 

Det kan absolut vara så att du ligger på en databas-server som inte presterat särskilt bra, men det kan jag inte veta ifall ni inte delar med er av serverns namn/adress. Oavsett så jobbar vi ständigt med att se till att samtliga servrar körs stabilt.

 

Pratar vi MySQL-databaser, så kan ni dessutom be om att bli automatiskt flyttad till en annan databas-server, om ni så önskar. Det är bara att kontakta supporten. Flytten sker som sagt automatiskt, utan att ni behöver ändra i några av era script eller liknande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...