Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surftown.se - Några erfarenheter?


Tophe

Rekommendera Poster

Entrepreneur-Stockholm

Jag måste också avråda från detta företag. Jag ville avboka mitt webbhotell samma dag jag fick fakturan per mail för nästkommande år och de vägrar och är väldigt noga med att påpeka att man är skyldig att betala om man inte avanmält sig en månad innan.

De har ju inte några som helst omkostnader för mitt konto och det automatiska e-mail som de skickar ut vid fakturatillfället - som hade kunnat motivera en sådan skrivning i avtalet.

Det verkar som att deras affärsidé är att locka in folk och sedan ta betalt för vad folk inte nyttjar. Klart man känner sig lurad. SKOJARE! Använd aldrig aldrig ALDRIG detta företag.

 

Välj WKhotell istället. De är trevliga, har bra admingränssnitt och vettiga priser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Svars 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Ja det står ju faktiskt i avtalet att det är så och en månad uppsägning är normalt i mina öron.

Active24 däremot har TRE månaders uppsägningstid, vilket inte ger en samma framförhållning.

 

Vad tror ni själva att ni får för den kostnaden?

Skyll er själva säger jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni själva att ni får för den kostnaden?

Skyll er själva säger jag.

 

En mycket vanlig och mycket korkad reaktion. "Man får vad man betalar för". Om ett företag säger att de ska leverera en viss tjänst, och sedan inte gör det så får man ju per definition inte det man betalar för. Oavsett hur lite man betalat. Det är ju just det som är problemet med Surftown. MAN FÅR INTE DET MAN BETALAR FÖR.

 

Om du ska köpa en bil av mig för 1000:- och får en gammal Puch Dakota... skulle du vara nöjd då och säga.. "För det priset kan man inte räkna med att få det säljaren sa att de sålde"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan man räkna med att få om man köper en bil för 1000:-? Reservdelsbil eller stöldgods. Den som tror att en bil för 1000:- blir en perfekt bil att ha när man ska bila runt Europa en sommar är ju verkligen ute och cyklar (det är väl vad man kommer att få göra :) ).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man kan räkna med är att få just den bil i just det skick säljaren säger. Att skriva på ett avtal för ett webhotell är inte samma sak som att köpa en cigarettskitande träåsna på en basar i Yemen. Avtal är till för att köra ner i halsen på aktörer som inte håller vad de lovar... typ Surftown.

 

Detta "man får vad man betalar för" är ju inte ens sant. Om säljaren säger att de säljer en viss tjänst, i en viss kvalitet till ett visst pris så är det ju per definition det man betalar för. Om de sedan inte levererar det så har man inte fått det man betalat för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de lovat en viss kvalitet? Jag kollade lite snabbt men såg inget.

 

För övrigt tycker jag varken att åsnor eller bilar har nåt med saken att göra :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.. i vissa reklamkampanjer har de utlovat stabilitet, bra support och service. Vilket de inte har...

 

Mitt tidigare beskrivna problem (databaser oåtkomliga under två månader) har iofs inte ens med kvalitet att göra. Utan helt enkelt att de inte levererar det jag betalat för. Ergo... man får inte det man betalar för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stabilitet, bra support och service

 

Det där är relativa termer som bara betyder nåt när man jämför med andra saker.

 

Stabilt relativt vad?

 

Bra support och service, vad är det? Att den finns? Att den avhjälper kritiska problem inom ett specificerat antal timmar?

 

Att tro att man för 12:-/mån ska få samma sak som det som kostar 10 gånger mer (som ett exempel) är rätt "korkat" tycker jag. _ALLA_ säger sig väl ha "stabilitet, bra support och service". Man måste förstå att värdera "bra" utefter det pris man betalar. D v s, man får vad man betalar för.

 

För att använda din analogi med bilar: När Porscheförsäljaren säger att deras GT3 går som ett "skållat troll" betyder det en helt annan sak än när en annan bilförsäljare säger att deras sunkiga Volvo 142 DL går som ett "skållat troll". Det tror jag alla förstår, eller?

 

Allt är relativt så länge man inte har konkreta löften som t ex "99,9% garanterad tillgänglighet" eller "support svarar på telefon inom 5 minuter".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu skryter ju faktiskt Skräptown om 97,8% upptid.

Jag tror inte att jag ska få samma sak som hos dyrare företag. Jag tror att de ska leverera det de säger att de ska leverera. Efter att ha betalat ca 750:- för ett års webhotell med ett antal tjänster så innebär det inte att jag är korkad om jag tror att de ska leverera det jag betalat för... utan i detta fall betyder det att Surftoen är skojare som inte levererar.

 

Om jag har betalat för 5 databaser som sedan ligger nere 23 timmar om dygnet i 5 veckor, medan deras "support" säger blankt nej (faktiskt... de sa NEJ) till att reparera felet... då har de ju per definition inte levererat tjänsten. En support som dessutom förolämpar sina kunder och uppmanar dem dtill att betala ytterligare 1500:- för att få exakt de tjänster de redan betalat för bör helt objektivt kunna betraktas som bristfällig.

 

Din bilanalogi haltar i detta fall.. Eftersom bilförsäljare sa "vi har en GT3 som går som ett skollat troll" och jag fick en skadskjutet lamadjur som inte går alls.

 

Så här handlar det inte alls om relativa saker. Här handlar det om att betala för en tjänst som sedan inte levereras. Detta är bara relativt till avtalet. Kort och gott. Surftown suger!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag ska få samma sak som hos dyrare företag.

 

Det är ju det jag har menat hela tiden, man får vad man betalar för. Det dyrare företaget lovar samma sak som det billigare ("stabilitet, bra support och service"). Vad det billiga företagt tycker är bra stabilitet (tillräckligt bra för dem med tanke på vad det kostar) duger sannolikt inte alls för det dyrare företaget som har siktet inställt betydligt högre.

 

Allt är relativt!

 

Jag tror inte att jag ska få samma sak som hos dyrare företag. Jag tror att de ska leverera det de säger att de ska leverera.

 

Och det är ju så det ska vara. Men man ska se upp med vad de faktiskt lovar. Utan konkreta och mätbara löften är det som upplagt för tvister.

 

(har medvetet inte kommenterat dina problem med Surftown i det här sidospåret om vad man kan förvänta sig, det betyder inte att jag tycker de har gjort rätt i just ditt fall)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade faktiskt att det inte alls var relativt. Surftown lovar inte samma saker som dyrare företag, men de lovar ett antal tjänster som de inte klarar att leverera. Alltså... man får INTE det man betalar för. Konstnaden är inte relevant, utan endast vad företaget säger att de säljer till kostnaden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, vi får väl nöja oss med att vi har olika åsikter då.

 

Hoppas du hittar ett bättre webhotell för framtiden!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.. jag nöjer mig med att jag har rätt och du har fel. ;)

Har redan bytt.. ska säga upp Surftown om en månad. Det är väl bli strul med det också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.. jag nöjer mig med att jag har rätt och du har fel. Ironi

 

Nej alltså, så här är det... :)

 

Har redan bytt.. ska säga upp Surftown om en månad. Det är väl bli strul med det också.

 

*håller tummarna att det går bra* :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja akta dig för dem.

Det hela kan fungera bra i månader, sen om det kraschar så är du förloraren. Du kan läsa om mitt lilla problem med det skämtföretaget här:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=941333

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej!

 

Skojar du,surftown är ta mig f**n den sämsta sk*ten någonsin,

sök på ordet surftown så hittar du snabbt bara negativt.

Jag har dom,och säger aldrig mer.....

 

 

UNDVIK dessa skojare med den sämsta supporten genom tiderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gamla erfarenheter av surftown och det är bara ett dåligt webbhotell, var i alla fall då jag skulle ha kontakt med dem.

Dem har tydligen inte blivit bättre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe,just nu ligger min sida nere sen 4timmar,jag ligger på företagservrar!!!

 

Ser en ljusglimt....Flyttar från surftown om 10dgr

 

Bye bye,no more surftown

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Jonathan Gabor / Surftown

Hej!

 

Efter att ha noggrant läst igenom denna tråd, får jag väl konstatera att många är missnöjda med sina tjänster hos oss. Vi är medvetna om att många har drabbats av nertid, större belastningar och bristfällig support under vissa perioder. Men på senare tid har vi gjort stora investeringar i bland annat en ny server-hall, fler databas-servrers, samt jämnat ut antalet kunder per server för att maximera prestandan för varje enskild kund. Dessutom har det inneburit att vi har kunnat utöka utrymmet för Starter-paketet till 10GB, samt släppt gränsen på antalet databaser och FTP-konton fri för alla våra paket. Tyvärr har det även inneburit en prishöjning (29kr/mån istället för 12kr/mån).

 

Angående ”löftet” om 95-99,99% upptid (uppgifterna skiljer sig från kund till kund, tyvärr), så kan jag väl nämna att sidan ni besöker just nu, dvs IDG.se, utförde sitt årliga test utav en rad olika webbhotell (senast i Februari 2007), där vi faktiskt uppnådde 99,79% upptid. Detta gällde då vårt billigaste paket, det vill säga Starter-paketet. Jag har dessutom sett uppgifter från en av våra kunder, som kontrollerar sin upptid via tjänsten Pingdom.com, att det är minst 99,54% upptid i månaden sedan September 2007. Även detta gällde vårt billigaste paket, Starter.

 

Jag vill verkligen inte sopa de problem som har varit, och i viss mån fortfarande finns, under mattan med detta inlägg. Snarare vill jag informera er om att vi faktiskt vill förbättra våra tjänster, och att vi jobbar väldigt hårt med just detta. Alla frågor och synpunkter får ni gärna maila till mig, så svarar jag så snart som möjligt. Ni når mig på [jga snabel-a surftown punkt com].

 

Missa förresten inte vår .SE kampanj, där både nya och gamla kunder kan köpa en .SE domän för endast 1kr! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte något webbhotell, men poäng för respons på klagomålen iallafall, det är ju tyvärr inte så vanligt. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper inte förrän alla filer ligger på servern & är uppe 23,5 timmar/dagen.

Det var inte höga krav. En halvtimme nedtid per dag skulle sätta en debiterande leverantör i konkurs på nolltid =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonathan Gabor / Surftown
Körde ett testkonto & var jättenöjd. Kan det va så att deras testsever är av en superdator & deras webservrar gamla P2 ?

 

Ska starta en ny tjänst (desperatehousemen.se). Köper inte förrän alla filer ligger på servern & är uppe 23,5 timmar/dagen.

Haha, nej, riktigt så illa är det inte. ;)

 

Våra Linux test-konton körs på en av våra Privat-servrar (ws23 för att vara exakt), som delas med andra av våra Privat-kunder, så den prestandan ni får från test-kontot är ungefär vad ni kan förvänta er ifrån våra webhotell.

 

Slår man ut en halvtimmes nertid om dagen över ett helt år, blir det i genomsnitt ~2,08% nertid för hela året (om jag nu inte räknat helt fel). Och det är som sagt ganska (men rimligt) höga krav, men det ska som sagt inte vara några problem, då vi ligger inom (eller under) dessa gränser redan. Självklart sker det missöden ibland, som innebär högre nertid under vissa perioder, men överlag så ska vi klara av detta ypperligt.

 

Dock blir det svårt att lägga upp filer och testa upptid under en lagom lång period, utan att först köpa tjänsten. :)

 

Men vi har vår "Money Back Guarantee" som ger er 30 dagar på er att ångra er, och då få full återbetalning (exklusive eventuella domänköp, som tyvärr inte är möjliga att få pengarna tillbaka på).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surftown ni snackar ren dynga.

Jag hade vid tillfället jag skrev i några inlägg tidigare en nertid på 6timmar,och detta enbart vid ett tillfälle.Er ursäkt var att 1st person hade överbelastat hela ert webhotell.I 3 dagar så var det väldigt dålig åtkomst till sidan och till den grad att sidan inte gick att använda.

 

Ringer man till supporten så får man svar som,nej det är inga problem/störningar på webhotellet,är dina script ok?

Supportforumet är skandal,klagomål på driften raderas och andra kristiska inlägg

 

Inte konstigt att surftown skriver i denna tråd,tråden hamnar trots allt högt upp på en sökning av ordet surftown i google

 

Har flyttat till loopia och kan bara säga att det är som natt och dag,aldrig mer surftown och aldrig att jag skulle kunna rekommendera det webhotellet för någon annan än tanter som vill ha en hemsida om sin katt eller liknande.

 

 

:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonathan Gabor / Surftown

Ren dynga hoppas jag att jag inte snackar... :)

 

En kund kan omöjligt överbelsta hela vårt webhotell. Möjligtvis var det en kund som överbelastade just den servern ni låg på, men det är en helt annan femma. Sådana kunder kontaktar vi med information om detta, då det ofta handlar om väldigt dåligt kodade script, som hamnar i en "loop" och tynger ner processorn i så pass hög grad, att andra kunder blir lidande. Vi kontrollerar kontinuerligt driften av samtliga servrar, och vi upptäcker ganska snabbt sådana här händelser.

 

Att det sedan blev dålig åtkomst, kan ha berott på att teknikerna passade på att optimera och förbättra konfigureringen av servern, så att något liknande inte sker. I alla fall minska risken för det.

 

Men det är tyvärr risken med att ligga på "shared hosting". Vill man garantera att man inte kan bli påverkad av andra kunder, så får man skaffa "dedicated hosting", men det kostar samtidigt betydligt mer.

 

Jag har personligen nyligen tagit över den svenska delen av supportforumet, och jag kan garantera er att jag inte raderar kritiska inlägg. Istället vill jag bemöta dem öppet, och föra en diskussion, precis som jag försöker göra här.

 

Och visst, det ligger en del sanning i att anledningen till att jag skriver här, är för att denna tråd dyker upp hos Google. Hur ska jag annars kunna se var våra kunder skriver, och kunna diskutera våra tjänster med er?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag har min uppfattning om Er är helt grundad på det intrycket jag fick i tidigare projekt med kunder som hade valt Er som webbhotell när vi fick dem som kunder.

Och det var Inte bra!

 

Sen måste du faktiskt ha applåder för att du skriver i tråden som representant för Surftown, tråden har funnits en längre tid utan att någon annan ifrån Surftown gjort något väsen av sig.

 

Men det gäller väl att ställa sig frågan; "Varför tycker folk som dem gör och vad kan vi göra för att lösa det och bli bättre?"

Det går idagsläget inte komma med något "halvdant" utan ska man erbjuda något får det vara seriöst/stabilt i hela kedjan...

 

Ni verkar ju vara på god väg med Dig som ansvarig för supportdelen och som vågar ta diskutionen på ett konstruktivt sätt ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...