Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

40 Gig Försvunnet men (syns) ändå.


Diggare

Rekommendera Poster

Tjaba!.

 

Någon som kanske skulle vilja hjälpa mig med ett hårddisks"data"problem.

Det är nämligen så att 2 mappar med 40 gig tillsammans har helt plötsligt försvunnit ifrån min hårddisk.

 

Det konstiga är att när man går in i hårddisken, markerar exakt allt och går in i egenskaper så visas det 56 Gig använt utrymme.

Men när jag klickar på egenskaper direkt på hårddisksikonen visar den 97,6 Gig. Alltså, all den data finns kvar ännu men visas ej.

 

Hur bör man göra då för att få tillbaks all den data? Jag har prövat med recover program som filescavenger men p.g.a att det är filsystemet FAT32, hittar den ej något annat än JPG och WMA filer.

 

Snälla hjälp mig....

 

Alla förslag godtas gärna..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har råkat dölja mapparna?

 

I Utforksaren:

Tools -> Folder Options -> View -> Show Hidden Files And Folders...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till:Eminos

Jag har alltid haft alternativet "visa dolda filer och mappar" på. Så det beror det inte på.

 

Till Tunna:

Nope, jag har inte Norton, men jag hade det för ett tag sen, men ett virus brukar väl aldrig förstöra hela mappar heller? Plus att Norton skulle väl ha visat ett meddelande om att den har lagt filerna i quarantied mappen isf, men ett sånt meddelande har jag inte sett.

 

Däremot om jag går in i Nero så ser jag en speciell mapp som heter Found.000. Vad är det? När jag trycker på den segar programmet ur sig helt och hållet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, med Norton menade jag inte Norton Antivirus utan Norton protect, det är en funktion som kommer med norton utilities och är ett program som skyddar / sparar filer som raderats eller ändrats så att det går att återställa dom.

Det innebär att om man raderar en mapp med filer så ligger dom kvar i norton protect tills man väljer att radera dom, det gör man då via papperskorgen - Empty Norton Pretected Files.

 

Men eftersom du inte har norton så var det inte så enkelt.

 

Nu till en gissning, när scandisk hittar trasiga filer eller filfragment så sparas det i en speciell fil som brukar heta något liknande som Found.000 har du haft någon form av krash så kan det vara så att din förlorade information sparats i den filen.

Hur man eventuellt kan återställa detta vet jag inte men det kanske ger dig en ingång till att söka upp den informationen?

Detta bara en gissning någon annan kanske kan bättre.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När chkdsk eller scandisk har körts så sparas trasiga filer .chk i mappar som heter found.000, found.001 etc, vet inte om det går att återskapa dom men hittade detta program då jag letade efter recovery program, och enligt sidan ska den klara själva chk filerna.

 

edit: glömde länken

 

http://www.diydatarecovery.nl/~tkuurstra/chkmate.htm

 

 

#Seppo

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-10 18:54:31 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...