Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Byta ISP...

Haringen

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag tröttnat på Bahnhof och vill byta ISP men tänkte först höra här om de olika alternativ och vad ni vet/tycker om olika företag.

Då jag bor i sollentuna och använder stadsnätet så har begränsad urval av ispn. Dessa är:

* Tiscali

* Tele2

* Webtech Nord

* Bredband2

* Blixtvik

Alla har samma pris förrutom Bredband2 som är billigare, men de har port 25 (och vissa andra portar) blockerad för utgående post t ex. Undrade vad det innebär rent praktiks.

Tacksam för alla typer av savar.

[...]de har port 25 (och vissa andra portar) blockerad för utgående post t ex. Undrade vad det innebär rent praktiks.

Det innebär t ex att du inte kan skicka epost direkt från din burk, utan måste skicka allting genom deras mailserver. För de flesta spelar ingen större roll eftersom "normala" användare ändå brukar ställa in sina mailklienter att skicka via isp:ns mailserver, men är rätt irriterande om man vill sätta upp en egen mailserver eller använda nån annan än isp:ns. Om man har en bärbar dator kan det t ex vara trevligt att kunna använda samma mailserverinställningar oavsett varifrån man är uppkopplad.

Anledningen till att de gör så är för att förhindra att kunder får sina Windows-datorer ägda och sedan används för att skicka spam.

• 1 year later...

Jga har bekymmer med just detta. Jag försöker skicka mina email med spray.se adress och det gillar inte bredband2s smtp server alls.

Hur gör man för stt skicka sin epost via deras smtp server? (Dvs om jag vill ha min spray eller hotmail avsändare)?

Stefan Eklinder
Hur gör man för stt skicka sin epost via deras smtp server? (Dvs om jag vill ha min spray eller hotmail avsändare)?

Kör du Outlook eller någon annan likvärdig epostklient, så kan du alltid lägga till ett konto till där. Så att du får ditt Hotmailkonto kopplat till Outlook och kan ta emot mail via Outlook, som ramlar in på ditt Hotmailkonto. Borde gå att skicka därifrån också.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

- Steven Wright

Det är just det som är problemet. smtp.bredband2.net verkar inte acceptera att skicka vidare ett emal med adressen xxxx@spray.se emedan ett email med adressen xxxxx@bredband2.net (naturligtvis) går fint.

Bredband2 skriver på sin hemsida att de skall kunna gå att göra "email relaying". Frågan är hur det skall gå till.

Oops de är faktiskt inte Bredband2:s smtp server som inte gillar mina email utan det är smpt.spray.se som svara med ett iofs vänligt failure notice:

Hi. This is the qmail-send program at smtp.bredband2.net.

I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.

This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<xxxxxxxx@spray.se>:

212.78.202.7 does not like recipient.

Remote host said: 554 <yyyyyyy@spray.se>: Sender address rejected: Access denied

Giving up on 212.78.202.7.

Verkar som den inte gillar epost från alpa@spray.se till beta@spray.se som jag använt när jag gjort mina test.

Tips, synpunkter?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...