Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av ny data!


öjje

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tänkte köpa en ny data till farsan och har fått ett tips på en ganska så billig sådan. Farsan behöver inget speciellt mer än att den fungerar och går skapligt fort plus är lätt att använda. Själva designen spelar ingen som helst roll och specialdetaljer behövs ej! Den datan jag vill ha åsikter om är en Dell TM Dimension 3000.

Info: 80GB hårdisk, 17tums bildskärm, 256 MB ram. Den kostar endast 5.390:-.

Man blir alltid skeptisk när det är billigt, men farsan behöver ju inget extra. Nån som känner till nåt om den eller har nåt annat att tipsa eller ge råd om angående detta? Mycket tacksam för snabb respons, då jag snart ska köpa en data åt honom.

 

/ med vänlig hälsning Ö. K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en Mac om han ska ansluta den till internet.

 

Det går inte att enkelt och med liten tidsinsatts hålla en PC fri från allt skräp som åker runt på internet, spyware , virus trojaner modemkapare osv.

Har han bara ett modem för uppkoppling kan han behöva ligga uppkopplad i många timmar varje vecka bara för att dra hem nödvändiga säkerhetsuppdateringar.

Det slipper du greja om han har en Mac.

Också 19tums skärm gärna 512MB minne, i varje fall för en PC med XP...

Macen går väl bra med 256MB.

 

Firewall&router Clark Connect

wks Mandrake 10.1, 9.2, Slackware 9.1

för jag fick starta om en gång för mycket, spel W98SE

http://www.seattleweekly.com/features/0422/040602_news_microsoft.php

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik6, jag har påpekat snällt en gång förut. Svara på frågorna som ställs, orera inte utanför ämnet.

Inlägget du skrivit innehåller onödiga provoceande kommentarer utanför ämnet.

 

Och PBL, ta det lugnt! Inga personpåhopp. Erik6 har svarat korrekt och bra i andra trådar.

 

 

/T

Moderator på Eforum

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en Mac om han ska ansluta den till internet.
Så illa är det inte Erik6. Sköter man sig och inte klickar på allt som poppar upp så klarar man sig gott även med en PC. Vad du nu anser vara en PC...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Verkar vara en hyfsad dator för pengarna, inget man spelar Doom 3 på dock, kanske att det skulle behövas lite mer minne om han ska göra mer än bara surfa och maila, men det går alltid att köpa till i efterhand.

 

Som vanligt gäller att man får vad man betalar för, den datorn håller säkert inte i 10 år men 2-3 åtminstone och det duger gott för den prisklassen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har info om detta vore jag tacksam, ska snart köpa datan.

 

Det är väl en ganska svår sak för oss att svara på, det är ju helt induviduellt beroende på vad han ska ha den till.

 

Det känns i billigaste laget men verkar ju vara en bra dator (jag kollade på Dell's sida).

 

Spontant skulle jag säga att det känns som för lite minne, förmodligen är väl inte grafikkortet någon höjdare heller men det kanske inte spelar någon roll för din far.

 

Tyvärr verkar inte datorn ha någon AGP port heller så uppgraderingsmöjligheterna på grafikkortet är ju obefintliga.

 

Annars verkar den hyfsad men det är svårt att ge något allmänt råd utan det beror på vad han ska ha den till.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du villig att skruva ihop datorn själv så kolla denna på Komplett.

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301753&cks=PRL

 

... 5.495:- att jämföra med Dell-datorn du tittat på.

 

Här får du ett riktigt grafikkort och 512 i minne. Komplett har paket från 2 900: -, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300609&cks=PRL

 

Dell:s paket är säkert bra men dom är snåla tycker jag.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-10 02:48:49 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, han ska nog endast ha den till att surfa ute pa nätet och kolla lite tips, idrott och annat av intresse. Grafikkortets kvalitet spelar nog ingen som helst roll för honom kan jag tänka mig:-) Det viktigaste är att den är hyfsat snabb och lätt att använda. Men dessa prisklasser får en att fundera på ugglorna i mossen. Man anar alltid nåt lurt:-/

 

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det behövs en förklaring till mitt inlägg och rådet köp en Mac.

I somras möter jag en dag en arbetskamrat med semester på väg ut när jag kommer till jobbet på morgonen.

 

Hans förklaring är att eftersom han varit på landet ett par veckor har han inte tid att betala sina räkningar över internet hemma. Han har modemuppkoppling och det kan ta timmar att ladda hem säkerhetsuppdateringarna. Så det går fortare att använda datorn på jobbet än att åka hem, börja ladda hem de 2 senaste veckornas säkerhetsuppdateringar av Windows, Antivirusprogram och

Brandvägg och sedan betala räkningarna.

Han arbetar sedan 6 år med AutoCAD på jobbet och dessutom kassör i en förening där han använder datorn för bokföring.

 

Att ge rådet köp en Mac till nån som vill ha en enkel dator med små behov av skötsel tycker jag inte är ett datorkriginlägg utan rena rama fakta.

 

Då hade jag inte läst Ny Tekniks artikel om SP2 till XP finns i nummer 40 29 september 2004.

 

Jag citerar från Ny Teknik:

"Totalt är uppdateringarna så stora i megabyte räknat att det inte fungerar så bra att hämta hem för dem som har modem. Istället krävs det då att installationen sker via en CD man kan beställa gratis från tillverkaren.

För att installera rekommenderar Microsoft

dels säkerhetskopiering av alla viktiga data

samt att man har 1,6 gigabyte ledigt på hårddisken."

Och säkerhetskopiera alla viktiga data på en burk med 80GB hårddisk är inte nån snabbis....och fodrar mer än vanliga dator kunskaper, annars kan det tex gå som i ett inlägg: Jag säkerhetskopierade allt till en DVD. Men datorn kan inte läsa DVDn osv.

 

 

Självklart ska man inte klicka på fel saker tex den bifogade fil med namnet

CVS.doc som jag fick från en kamrat för nått år sen. Felet var bara att hans CVS var nått vi klarat av via email 6 månader tidigare. Men jag öppnade filen i linux och såg att det inte var nått doc.

Och försökte ringa honom. Det var upptaget i 14 dagar innan jag kom fram.

Ett virus / trojan hade kommit i i hans PC. Tagit ämnena från alla hans mail i Skickat och skickat sig till alla mottagarna.

Och tillräckligt många hade klickat på den bifogade filen.....

 

Till sist lite statistik:

Av de 5 familjer jag ibland hjälper med deras windowsdatorer ser det ut så här

2 st klarar sig utan större problem

2 st fyller burkarna med spyware adware trojaner och virus och behöver hjälp med rensning ibland.

1 st använde numera Slackware 9.1 linux mot internet och för att bränna CD, kör w2k när hon jobbar med grafisk design.

 

På jobbet, en kylfirma med ett 30tal datoranvändare råder totalförbud mot att instalera SP2. Viktiga program för vårt arbete upphör att fungera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det behövs en förklaring till mitt inlägg och rådet köp en Mac.

 

1. Vad kostar en ny Mac då?

2. Hur kul är det att ha en dator som grannen aldrig använt om man behöver hjälp?

3. Var finns råden i ditt inlägg till att köpa en Mac till en farsa som bara ska ha något nytt men billigt i datorväg? Är det att det finns virus och trojaner på Internet?

4. Att detta drabbar Pc med Windows i högre utsträckning än Mac eller andra os till pc-datorer är naturligt när majoritetet använder Windows och Pc.

5. Behöver en Mac aldrig uppdateras?

 

Heja Microsoft!

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Man kan väl säga såhär, det går inte att slå pris/prestanda hos en PC.

 

Och, det lönar sig knappast längre att skruva ihop dem själv heller (om det inte är en spel-pc man är ute efter), speciellt om man vill ha sedvanlig 3-års garanti och inte är jätteintresserad att se hur den ser ut inuti.

 

Men, just nu så ger ett annat operativsystem än windows en mer bekymmersfri arbetsmiljö.

 

Det kan vara OS X, Linux, BSD eller till och med Solaris för X86, de hot som finns i form av virus och trojaner är skrivna för windows.

Samma är det med spyware, uppringare till porrföretag och annat trassel.

 

Dvs. man slipper en hel del av det som vi PC-ägare numera tar som självklart underhåll och både lägger ner pengar och hel del tid på.

 

Därför kan mac:en vara ett alternativ för privatpersoner, den behöver skötsel den också men inte alls i samma omfattning.

 

OS X har en egen "windows update" förresten, ligger i dess kontrollpanel, uppdateringarna är lika stora som för windows, skillnaden är att de är mycket färre.

 

Och, grannen, eller ännu hellre grannens 15-årige son som "kan mycke data" ska man nog ha en sund tveksamhet till, det kan lika gärna bli mycket värre (jag vill påstå att det rätt så ofta faktiskt blir värre).

 

Jag menar, skulle man låta grannen installera en ny varmvattenberedare hemma ?, eller byta bromsservo på ens bil ?

Ja, kanske, om grannen var elektriker eller bilmek.

 

Varför tänker inte folk efter när det gäller ens PC ?

Maskinen som kanske härbärgerar alla digitalkort man tagit, föreningsbokföringen och ens privata brev.

 

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan i inte föra denna diskussion i forumet Datorkrig?

 

Det är alldeles för lite aktivtitet där! MERA KRIG!! (inom eforum, inte IRL)

 

Eller om ni önskar tillfälle att utrycka er lite mer aggresivt i denna tråd kan kanske denna flyytas dit! (om inte trådskaparen misstycker dvs)

 

/T

Moderator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
johan pålsson skrev:

Och, det lönar sig knappast längre att skruva ihop dem själv heller (om det inte är en spel-pc man är ute efter), speciellt om man vill ha sedvanlig 3-års garanti och inte är jätteintresserad att se hur den ser ut inuti.

 

Lönar sig kan väl diskuteras, men bygger du en dator själv så kan du i större utsträckning byta ut enskilda komponenter. Senast bytade jag ut moderkort, processor, minne och hårddisk i mitt hemmabygge.

 

Säg vilken märkesdator du kan göra det med?

Då blir du tvungen att köpa en helt ny dator för en sådär 13 - 14 papp bara för att du vill ha en snabbare burk.

 

En annan sak med att bygga själv är att du lär känna din dator innan och utantill. Det kan aldrig jämföras med att gå ut och köpa en färdig dator hos SIBA eller ONOFF.

 

Går en komponent sönder i din hemmabyggda dator så kan du enkelt byta ut det. Händer samma sak i en märkesdator så är du hänvisad till tillverkarens specialdesignade prylar. Tillverkaren vill ha sålt datorer som denne har volymproducerat. Denne är aldrig intresserad av att den datorintresserade bytar ut enskilda komponenter.

 

Garanti finns det oftast på enskilda komponenter också. Fast har man inte ett brinnande intresse för datorer och teknik så är klart SIBA och ONOFF enda alternativet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Lönar sig kan väl diskuteras, men bygger du en dator själv så kan du i större utsträckning byta ut enskilda komponenter. Senast bytade jag ut moderkort, processor, minne och hårddisk i mitt hemmabygge.

 

Jo, det kan diskuteras, men man måste komma ihåg att när man köper en helt ny maskin har man förmodligen ingen windowslicens, och när man lägger till den blir den billiga maskinen från postorderföretaget ofta dyrare än märkesmaskinen från exempelvis DELL.

 

Att märkesmaskiner består av "special" är en gammal myt som härstammar långt tillbaka ifrån (kanske främst från PS2:orna, de var "special-special"), de billiga PC som det är tal om här liknar vilket hembygge som helst (om det gäller minitower).

 

Det är inte som förut där nätagg, formfaktor på moderkort, minne samt firmware på disken var tvungen att matcha.

 

Det finns naturligtvis specialmaskiner fortfarande men eftersom special kostar pengar så försöker tillverkarna att undvika det numera, de vet att kunderna bara blir förbannade om de exempelvis uppfinner en egen minnestyp.

Till och med Apple bygger ju maskiner som går att bygga ut med PC-prylar..

 

 

Säg vilken märkesdator du kan göra det med?

Då blir du tvungen att köpa en helt ny dator för en sådär 13 - 14 papp bara för att du vill ha en snabbare burk.

 

Tja, som exempel kan ju tas en av mina hemmaskiner, en fujitsu 2.4 GHz P4:a.

Den kostade ny (inkl. XP Pro) knappt 5000 + moms, det var då mindre än vad motsvarande maskin skulle kostat i delar från datorbutiken.com.

 

Öppnar jag den ser det ut som i vilken burk som helst, har själv byggt ut minne (vanligt kingston) och en disk till.

 

Det går att byta moderkort, (vanlig ATX) men..

 

Om man då istället tar den maskin jag sitter och skriver på, en dual P3-866, dvs en hembyggd specialmaskin.

Den kostade för 4 år sen, ca. 21.000 + moms (utan windows ;-).

Motsvarande märkesburk kostade då ca. 35.000 + moms.

Där lönar det sig helt klart att bygga själv.

 

Samma är det ju med spel-pc, en hembyggd burk är mer linjär i prissättningen än exempelvis en DELL (kolla på tillvalspriserna).

 

 

En annan sak med att bygga själv är att du lär känna din dator innan och utantill. Det kan aldrig jämföras med att gå ut och köpa en färdig dator hos SIBA eller ONOFF.

 

Nej, fast lära känna ?

Majoriteten är nog ganska ointresserad av sin PC:s innanmäte, det är inte mer intressant än att kolla inuti en brödrost eller nåt liknande.

Och, i och med "plug and play", PCI, Sata osv.. så är det ju egentligen ingen utmaning längre att sätta ihop dem.

Det är inte som på 80-talet när det fanns ett gäng dip-switchar, delade minnesareor och annat kul som måste stämma.

 

Däremot är det ju kul (för den teknikintresserade) att sätta ihop special-pc, typ dual-maskiner eller maskiner med många diskar och sånt :-)

Fast, det kräver ju en del slantar..

 

Tillverkaren vill ha sålt datorer som denne har volymproducerat. Denne är aldrig intresserad av att den datorintresserade bytar ut enskilda komponenter.

 

Nej, de vill ju naturligtvis att man köper en ny, däremot är de såklart medvetna om att folk byter ut prylar.

Och, som alltid kommer de att skylla på det som de inte sålt ;-)

(men så är det ju i hembyggda maskiner också).

 

Garanti finns det oftast på enskilda komponenter också.

 

Garanti finns det, men i många fall är den i princip värdelös (skickat tillbaka IBM/Maxtor/Seagatediskar efter första året ?).

 

"På platsen service" i tre år är inte fel att ha för "icke-entusiaster".

 

Här är förresten en stor nackdel med Mac, de har bara ett års garanti.

 

 

Mvh

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Datorkrigande ?

 

Att virus och trojanproblemet kan likställas med ett windowsproblem kan vem som helst som driftar en flerplattformsmiljö skriva under på.

Eller om man har en hyfsat stor (dvs. några tusen mail om dagen) mailserver med antiviruskontroll ser man det också.

 

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan diskuteras, men man måste komma ihåg att när man köper en helt ny maskin har man förmodligen ingen windowslicens, och när man lägger till den blir den billiga maskinen från postorderföretaget ofta dyrare än märkesmaskinen från exempelvis DELL.

 

Fast hur många hemmabyggare bryr sig om att vara lagliga och köpa en windowslicens, jag känner iaf ingen.

 

Till och med Apple bygger ju maskiner som går att bygga ut med PC-prylar

 

Något som Apple och deras återförsäljare föröker dölja är att det oftast funkar lika bra med billiga no-name minnen i macen, istället för att köpa svindyra minnen från en macåterförsäljare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Fast hur många hemmabyggare bryr sig om att vara lagliga och köpa en windowslicens, jag känner iaf ingen.

 

Inte jag heller :-)

Men, så är det ju med många andra applikationer också, hur många privatpersoner har en giltig licens på Photoshop tro ?

Eller office (om man räknar bort de som levererats i hem-pc-paket) ?

 

 

Något som Apple och deras återförsäljare föröker dölja är att det oftast funkar lika bra med billiga no-name minnen i macen, istället för att köpa svindyra minnen från en macåterförsäljare.

 

Jo, men den synen delar de ju med alla märkeskrängare, det går ju utmärkt att köpa "no-name" till SUN-maskiner också, bara man håller sig inom specarna och inte försöker teckna nån form av serviceavtal på maskinen.

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här trodde jag specifikationen på den data farsan skulle ha var:

 

"Farsan behöver inget speciellt mer än att den fungerar och går skapligt fort plus är lätt att använda. Själva designen spelar ingen som helst roll och specialdetaljer behövs ej!"

 

Jag beklagar verkligen att jag inte fattade att denna beskrivning idag utesluter inköp av en Mac.

 

mvh

erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

erik6;

 

Så här trodde jag specifikationen på den data farsan skulle ha var:

 

"Farsan behöver inget speciellt mer än att den fungerar och går skapligt fort plus är lätt att använda. Själva designen spelar ingen som helst roll och specialdetaljer behövs ej!"

 

Jag beklagar verkligen att jag inte fattade att denna beskrivning idag utesluter inköp av en Mac.

 

mvh

erik

 

Nej nu tror jag att du har missat något i inlägget som öjje skrev i början av den här tråden, antingen det eller så är du inte tillräckligt läskunnig, eller så struntade du helt enkelt i vad han efterfrågade för att kunna föra din egen agenda, låt oss titta närmare på vad han faktiskt skrev;

 

öjje;

 

Hej!

 

Jag tänkte köpa en ny data till farsan och har fått ett tips på en ganska så billig sådan. Farsan behöver inget speciellt mer än att den fungerar och går skapligt fort plus är lätt att använda. Själva designen spelar ingen som helst roll och specialdetaljer behövs ej! Den datan jag vill ha åsikter om är en Dell TM Dimension 3000.

Info: 80GB hårdisk, 17tums bildskärm, 256 MB ram. Den kostar endast 5.390:-.

Man blir alltid skeptisk när det är billigt, men farsan behöver ju inget extra. Nån som känner till nåt om den eller har nåt annat att tipsa eller ge råd om angående detta? Mycket tacksam för snabb respons, då jag snart ska köpa en data åt honom.

 

/ med vänlig hälsning Ö. K

 

Vi kan härmed av den ovan citerade orginaltexten av öjje härleda oss till att tro att det öjje ville ha åsikter om var just den av öjje efterfrågade modellen av typen Dell Dimension 3000, inte någonstans i texten kan vi se någon antydan till att öjje skulle vara intresserad av någon åsikt annat än det han efterfrågade, än mindre om huruvida han borde köpa en mac i stället.

 

Case closed.

 

erik6 = 0

 

Logisk semantik = 1

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...