Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skum kärm


roger_malmö

Rekommendera Poster

roger_malmö

min skärm har helt plötsligt blivit rena regnbågen med skarpa neonfärger, har inte ändrat ngn inställning eller laddat ner eller öppnat ngt konstigt vad jag vet ..ngn som kan förstå min luddiga beskrivning och förstå varför ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal CRT-skärm?

 

Den kanske helt enkelt är, ja just det, gammal. De slits.

 

Eller råkar du ha ställt en stor magnet bredvid skärmen? Typ högtalare av större storlek.

 

Möjlighet att testa antingen datorn med annan skärm eller skärmen med annan dator? Bara för att utesluta fel i datorn. Tror nog att det är din skärm som sjunger på sista versen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

skärmen är knappt 2 år gammal , ingen högtalare bredvid, bara min laptop som ligger där, det är bara i neder/överkant kant av skärmen som det lyser av röd och grön neonfärg...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Prova att stäng av den helt dvs ingen standby o dyl. i 10 minuter.

Starta den sen. Om problemet kvarstår så borde det finnas en s k Degauss-knapp ngnstans - den avmagnetiserar.

Naturligtvis kan du testa ovanst. omvänt också...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

hjälper ej !!!hela skärmen e fanken full med neonfärg, iof sig rätt snyggt men vill ha bort det, satta en skiva på bränning och gick ett ärende när jag kom hem så var det så här..har kört adawera och virustest..nada..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa även att ge skärmen en "klapp" i sidan. Kontrollera om det är glapp i kablat.

 

Stäng av och koppla bort skärmen från datorn och nätspänning. Låt den stå helt urkopplad under natten.

 

Vad är det för märke? Den borde hålla längre än två år, men det låter som om den snart ger upp totalt. Kanske den går att serva men det är absolut inget du ska göra själv.

 

Testa med annan dator?

 

Inget mer att komma mer tror jag, tyvär

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om magnitiseringen av bildrörert blivit för kraftigt och avmagnitiseringsfunktionen inte hjälper så kan det ända som hjälper vara att manuellt avmagnitisera bildröret.

TV service firmor har sk. avmagnitiseringsslingor som i princip består i en kopparspole som avger ett kraftigt magnetfält som man för framför skärmen och gradvis flyttar bort tills magnetfältet inte påverkar bildröret längre.

Du kanske skall kontakta någon service firma och kolla om dom kan avmagnitisera din skärm.

Har dom rätt utrustning går det på ett par sekunder att fixa men har du fel på den inbyggda avmagnitiseringsslingan så kommer felet att komma tillbaks igen ganska snart.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa flatscreen så slipper du dessa problem. Kort och konsist.
Alla tekniker har fördelar, men även nackdelar!

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

efter att dragit ut alla sladdar över natten ser skärmen helt ok ut MEN

nu hittar inte datorn den trådlösa anslutnïngen till internet ,hur gör jag här ?har testat att reparera anslutningen men det går inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemen borde inte ha något samband.

 

 

Har du kanske helt enkelt dragit ut strömmen även för ditt nätverk?

(hur lyckades du posta detta inlägg förresten - utan internet?)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

har en bärbar som funkar...om jag kör guiden konfig nätverk står det att mon anslutning är frånkopplad...fattar inget,,har inte kopplat ifrån ngt , kanske blev det så när jag stängde av all ström till datorn , men hur i helskotta får jag igång det igen ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

drog ut nätverkskortet och satte på annan plats så funka allt igen:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa flatscreen så slipper du dessa problem. Kort och konsist.

 

Prisläget är ju ett helt annat.

Jag kommer personligen att gå över till TFT den dagen det går att få en 17" dito för 1500 spänn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du löste det, har själv märkt ett antal ggr att pcikortplatsen närmast agp platsen brukar strula till det med olika sorters kort.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har själv märkt ett antal ggr att pcikortplatsen närmast agp platsen brukar strula till det med olika sorters kort.

 

Ofta delar denna port interrupt med grafikkorttet. Nätverskkort är ett exempel på kort som kräver stor uppmärksamhet, generar många interrupt. Graffikort ett annat.

 

Två sådana kort gillar inte att dela interrupt med (var)andra.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...