Just nu i M3-nätverket
Jump to content

massor med krångel med grafikkort

Johono

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett rejält problem med mitt grafikkort som jag hoppas nån av er kan lösa..

Jag beskriver här hur allt gått till:

1 Jag köper nytt grafikkort Geforce FX 5700, sätter i det och allt fungerar jättebra.

2. Jag rekomenderar min brorsa att köpa samma, vilket han gör. Han får dock problem med sitt, datorn startar inte.

3. Jag tar ur mitt grafikkort och kollar det i hans det funkar jättebra. Så vi lämnar in hans grafikkort.

4Jag hämtar ut grafikkortet då de säger att det är felfritt. Jag sätter in det i min dator då jag låtit mitt sitta kvar i brorsan.

5. När jag kommit in i windows börjar massa ränder komma upp på skärmen i olika färger. Jag kan inte installera kortet, hittar inte skärmen och när jag ibland hittat skärmen kan jag inte ställa om någonting til exempel upplösningen. Då stänger skärmen av sig.

Jag har omformaterat och flashat bios (moderkortet) vilket inte hjälpt..

Jag har provat med mitt gamla grafikkort oh det funkar fint..

Vad kan det vara fel på, någon som har nån idè?

Funderar själv om det kan vara agp sloten som är paj, men hur kan då mitt andra kort fungera?

Mycket tacksam för svar!

Dataspec: Amd 2400+ 786mb ramminne, 40gb hårddisk.

Jon

Stefan Eklinder
5. När jag kommit in i windows börjar massa ränder komma upp på skärmen i olika färger. Jag kan inte installera kortet, hittar inte skärmen och när jag ibland hittat skärmen kan jag inte ställa om någonting til exempel upplösningen. Då stänger skärmen av sig.

Är inte så hemma i grafikkortsdjungeln, men har kortet en fläkt?

Ränder kan uppstå om kortet blir överhettat. En annan detalj kan vara att drivrutinerna du använder är för gamla.

Se till att få färska drivisar till kortet från nvidias hemsida. Har du de senaste så prova med de nästsenaste.

En annan detalj folk glömmer är chipsetdrivrutinerna för moderkortet. Hämta hem dessa från tillverkarens hemsida typ Intel, Via och Nforce.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

Ja, kortets fläkt fungerar, när jag gick in med kortet till affären så satte dom in det i en annan dator och det fungerade hur bra som helst.

Har provat med nvidias och de som jag fick med på kortet, ska testa med de nyaste dock, samt chipset drivrutinerna som du beskriver.

Det märkliga är dock att samma typ av kort fungerade med dom drivrutiner jag försökt med här med detta kort. jag tycker att det skulle vara samma sak med samma typ av kort.

tror du (eller någon annan) att ränderna på skären enbat kan ha med värme att göra? kan de bero på nåt annat, till exempel för mycket ström?

Som jag har förstått det nu så har ni (du och din bror) två likadana FX5700-kort. Varav det ena kortet funkar i din dator men inte det andra? Då har jag en teori om att grafikkorten har olika biosversioner och att det i så fall borde börja funka ifall du flashar det felande kortet.

[inlägget ändrat 2004-10-08 13:04:09 av R.N]

ok, ja det låter ju troligt, har funderat på nåt liknande själv. Vet du om det kan vara så att om det är fel biosversion så uppstår liknande krångel?

skulle flasha kortets bios igår, eftersom jag upptäckte att det fungerande kortet av de två hade nyare bios. Men jag fic då följande felmedelande: "there is a conflict in the vga bios and romfile!!!". någon som vet vad detta betyder? Jaguppmanades att avbryta flashningen, vilket jag gjorde.

Är du verkligen säker på att du har rätt bios till rätt grafikkort? Meddelandet får man om man försöker sig att flasha med fel bios...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...