Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

råd och hjälp


plelkes

Rekommendera Poster

Hej*L*

 

Jag funderar på att skaffa mig en bärbar dator. den skall användas tillsammans med office 2000 pro packetet, och kanske även dreamweavern. - inga spel, men eventuellt lite bildbehandling. skulle behöva lite tipps vad jag bör tänka på:

skärmen? ram-minne? processor? Vill naturligtvis komma undan så billigt som möjligt, men ändå funkis

 

tackar på förhand

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller bärbara datorer så rekomenderar jag märkes datorer till skillnad från stationära då man oftast tjänar mest på att bygga en själv (om man är någorlunda kunnig). Dell's (www.dell.se) har fått bra kritik i flera tester. De har två modeller Latitude och Inspirion, där den senare verkar vara lite mer inriktad på hemanvändare och multimedia. Du bör som alltid vid att datorköp skaffa det mesta du har råd med mao så snabb processor, så mycket minne etc som du har råd med. Bärbara är dock MYCKET dyrare än staionära vid samma prestandanivå. Av vad du skriver så verkar du vilja ha en bärbar som skall ersätta en staionär dator. För de program du skall använda så rekomenderar jag minst 64 MB RAM. Eftersom du den också skall användas till bildbehandling så lär du behöva en bra och så stor skärm som möjligt. Platta skärmar av TFT-typ är mycket bättre än Dual-scan typen men dock lite dyrare. En skärm på minst 14 tum rekomenderas. Processorn bör idag vara på minst 450 MHz (en Pentium 3 är att föredra men eftersom du inte är intresserad av spel så duger en Celeron Mobile också). Se också till att den har inbyggt modem, usb-portar och en stor nog hårddisk. Operativsystemet bör vara MS Windows 98 Second Edition eller windows 2000 då dessa är de enda som har strömsparfunktioner, usb-stöd etc som är i princip nödvändigt för bärbara datorer. Windows 2000 är kanske lite dyrare men det är mycket stabilare. Sist men inte minst finns det ju alltid Macitosh! Deras Powerbook G3 och Ibook verkar ju bra men jag har dock ingen erfarenhet av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att säga att du helst bör ha 8MB grafikminne i din bärbara (det är bar för bildbehandling etc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin,

tack för ditt utförliga svar.

Men varför minst 14 tiúms skärm?

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin,

nu hade jag lite tid att läsa igenom ditt svar noggrannare - Nej jag är inte ute efter att ersätta en stationär, utan kunna ha tillgång till datorn med vissa program under mina resordvs vara mera mobil

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då kanske du inte behöver en 14 tums skärm eller 8 MB grafik-minne. Dessutom så glömde jag säga att om du väljer Windows 2000 som operativsystem så rekomenderas 128 MB RAM för att det skall flyta på bra. Om du bara ska ha datorn som ett komplement till en staionär så kanske du till och med kan nöja dig med en begagnad? De är dock svåra att få tag i och priserna bruka vara höga. Och så får du ju ingen garanti/support. Det viktiga med en bärbar är att man i princip köper det man vill ha från början då det brukar vara svårt och väldigt dyrt/svårt att uppgradera senare, vissa delar (tex skärm,processor,grafikkort mm) går ju dessutom inte att uppgradera alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag vill bara rekommendera Dell Latitude CPx-serien. Stabila maskiner med bra drivrutiner och en grymt bra support-sida på nätet där du hittar ALLT!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...