Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ombyggnad av sajt


Bellfalasch

Rekommendera Poster

Nu kommer en nöt jag inte riktigt klarar att knäcka själv utan bollar gärna med lite folk först.

 

Jag har en sajt sen flera år, med ASP mot MySQL-databas. I början av året byggdes den om från i princip grunden. Ny design, omarbetad kod och omarbetad databas. Nu pluggar jag systemvetenskap på universitet och har rätt snabbt märkt att den senaste ombyggnaden inte håller.

 

Visst databasen överlever och allt går snabbt trots redundans och få men feta tabeller. Designen är dock mer akut då den nuvarande är lite grötig och krånglig. Gällande koden så är det inga direkta fel på den annat än att jag slarvar med att deklararera variabler.

 

Så jag är alltså på en omdesign. Men ska jag då sköta den vid sidan av, skapa helt nya tabellstrukturer, skriva en konverterare (för att flytta datan), designa om alla sidor osv. Och sen när allt är klart sutta gamla sajten o ersätta med denna.

 

Eller... ska jag fixa klart nya designen sen lägga upp den på gamla sajten. Sen gå sida för sida och fixa i koden, kanske plocka bort den mest uppenbara idiotin i databasen samt greja till bättre layout? Vad låter bäst?

 

Senaste ombyggnaden tog mig nästan ett halvår att genomföra, på egen hand. Efter det ville jag spy på allt vad hemsidor hette. Så oron är att detta projekt blir för stort o jag inte pallar med. Men samtidigt är det skönt o få allt fixat direkt. Och på databas-fronten skulle en hel del förändringar göras och resultera i mindre databas och snabbare sidor (dock troligen inte märkbart).

 

Jag står alltså och väger på en kant där båda har sina för- och nackdelar. Att bygga om allt är jobbigt men känns viktigt. Dock skulle sajten klara sig med det mindre alternativet. Så vad har ni för erfarenheter?

 

Just ja, nackdelen med den snabba vägen är att man då kommer ha vissa sidor med gammal layout o vissa med ny. Detta kommer förvirra besökarna. Knivigt... =/

[inlägget ändrat 2004-10-05 17:54:43 av Bellfalasch]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...