Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Xp SP2 - Outllook slutar att hämta mail automatiskt


obefintlig

Rekommendera Poster

Vår testmaskin med sp2 slutar att automatiskt hämta mail från Exchangeservern.

 

Nu lade jag in XPsp2 på en annan maskin och samma sak händer där.

 

Hittade inget om detta på Eforum, konstigt, det borde ju hända alla som installerat XPsp2.

 

Är det någon som ahr lite info om detta.

 

MVH / Oskar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör Windows 2003 server, så får du lite nyheter i AD där du kan stänga av oönskade funktioner från SP2.

 

Jag sitter hemma nu så jag kan tyvärr inte ge dig sökvägen i AD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Vad menar du med "slutar att hämta automatiskt"? Om du menar att du ex måste byta mapp i Outlook för att nya meddelanden skall visas, så beror det sannolikt på brandväggen i SP2. Exchange trycker ut information om nya meddelanden genom att skicka ett UDP-paket på en slumpvis vald hög port till din klient. Sånt kommer givetvis inte en brandvägg (eller NAT-router för den delen) att tycka om, så såna paket slängs vilket innebär att du inte "automatiskt" får uppdateringar av inkorgen etc. Med Outlook 2003 är det dock kraftigt förbättrat (vill minnas att Outlook 2003 pollar servern istället).

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade galant.

 

Ett av problemen med XP är nu löst. Tack tack tack.

 

Du vet möjligtvis inget om varför vissa XP vill göra snabbinloggning på nätverket? , dvs gör nätverksinställningarna förrän efter det att man loggat in. Har frågat om detta förut på Eforum. Fick en massa tips som inte fungerade. (register ändringar etc.)

 

mvh / Oskar Obefintlig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade på nästan alla XPsp2-datorer.

Nu är det bara på min dator det inte fungerar.

Jag måste fortfarande markera ett mail för att nya ska dyka upp.

Har avbockat XPfirewall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklast hade varit att inte installera SP2 tror jag... det finns hur många som helst både professionella tekniker och journalister som starkt ifrågasatt syftet med SP2. Det skapar minst lika många problem som den är tänkt att lösa.

 

Tycke och smak är det som gäller, har du en livsviktig applikation som fungerar och som alltid måste fungera, ja då ska du förmodligen inte installera SP2.

 

Om det inte spelar så stor roll för dig att du eventuellt måste starta om från scratch med din dator, ja då kan SP2 vara något för dig.

 

Jag för min del väntar nog till nästa åbäke som Redmond pronglar ut till oss stackars försvarslösa konsumenter...

 

Fast å andra sidan, med deras tjafsiga DRM projekt lär aldrig något bli enkelt igen... Linux ter sig mer och mer enkelt för varje patch, uppgradering och ny app som Redmond släpper.

 

Snacka om paradox!?

 

Ber om ursäkt till alla MS evangelister som tar åt sig, men jag har faktiskt rätt att ifrågasätta en produkt som jag anser har brister.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt till alla MS evangelister som tar åt sig, men jag har faktiskt rätt att ifrågasätta en produkt som jag anser har brister.

 

Självklart, fast välj rätt forum för det (mao Datorkrig) eftersom det nästan alltid ger upphov till följdkommentarer som alltid urartar till en tråd som hör hemma just i det forumet.

 

[inlägget ändrat 2004-10-15 11:49:00 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...