Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Barnsäkrad dator


j_n

Rekommendera Poster

Här en nöt att bita i...

 

Jag har:

* två barn i småttingsåldern, varav den äldsta just börjar lära sig hantera mus

* två datorer, som under inga omständigheter får drabbas av problem på grund av att små fingrar varit framme och klickat runt så att de ändrat och ställt till.

 

Dessa två variabler är med varandra oförenliga, men huserar likväl under samma tak. Så min fråga är: Hur kan jag barnsäkra datorerna på bästa sätt?

 

Burkarna står rent fysiskt utom räckhåll, så långt har jag kommit. Det jag tänker på är mer på temat sälkra och spärra olika funktioner. Finns det något jag kan göra och i så fall vad?

 

Jag har Windows XP på den mest utsatta datorn, men har aldrig brytt mig om det där med användarkonton.

 

ALLA (användbara...) tips belönas med poäng!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Norton Internet Security 2004 har en sådan barnsäkerhetsfunktion

som du efterlyser.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att börja med begränsade användarkonton är ju alltid bra, minskar risken för att få in otrevligheter också, men småbarn klara nog av att ställa till det rätt bra i dem.

 

Att aktivera att skärmsläckaren kräver lösenord/återvänder till välkomstskärmen (som i sin tur kräver lösenord för att logga in) kan ju vara ett sätt att skydda datorn när du lämnar den.

 

Beroende på operativsystem på den dator som inte har XP, så kan det kanske hjälpa att alltid starta det här programmet när du går från datorn (funkar tydligen endast för 95/98/ME/2000):

http://www.winsite.com/bin/Info?500000015343

som kräver en ganska avancerad tangentbordsinmatning för att avslutas.

 

Tipset om den sidan fick jag här:

http://www.kidsdomain.com/down/pc/_keyboardbangers-index.html

och på den webbplatsen kanske du kan hitta några lämpliga program för att dina barn ska kunna använda datorn till något vettigt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...