Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Max Storlek på en mapp!?


Sergeant

Rekommendera Poster

Pyssel och knåp är vad man ska kalla en server ;)

Försöker få till det så att man kan sätta en maxstorlek på en mapp!

Finns det nåt program för detta inbyggt i Windws 2003 Servern?

 

Också ett sätt att visa hur mycket det finns kvar på disken och hur mycket man använder!?

 

Tack för svar

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker få till det så att man kan sätta en maxstorlek på en mapp!

Finns det nåt program för detta inbyggt i Windws 2003 Servern?

 

Du kan inte begränsa storleken per mapp, däremot kan du begränsa så att en viss användare bara får lagra visst mycket på en partition. Då slår du på quotahanteringen i egenskaperna för partitionen.

 

Också ett sätt att visa hur mycket det finns kvar på disken och hur mycket man använder!?

 

Öh, tårtbiten i egenskaperna för partitionen? Men du kanske menar att du vill kolla det från ett script eller dylikt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan mounta en partition till en katalog. Skapa en partition med den storlek du vill att katalogen maximalt ska ha så borde det fungera. Inte speciellt dynamiskt men det borde fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja tårtbiten så kan man ju göra, men om jag nu vill göra en partition via ett batch program eller via VB6 hur gör jag då? Finns det nåt enkelt sätt och fixa detta på??

 

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöka med partitioner kan du göra med kommandot diskpart. Diskpart kan både köras interaktivt och via script. Hjälpfilerna har mer info.

 

När det gäller (utrymme på) hårddiskar och övrig hårdvara så ta och bekanta dig med WMI-script. Verktyget Scriptomatic kan verka fånigt, men ger en massa exempel på vad och hur man kan göra.

 

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&familyid=9ef05cbd-c1c5-41e7-9da8-212c414a7ab0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag göra för att göra en partition med diskpart och länka den till en mapp som jag sedan sätter maxstorleken på!?

 

Vilket kommando ska jag använda för att få en partition länkad till en mapp och sedan sätta max storleken på den via qouta, och detta ska gå vi en kommando linje!?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många mappar/partitioner räknar du med att göra i ditt projekt? 5? 10? 100? fler?

 

Jag funderar bara om det här med partitioner är en vettig lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog faktiskt ha upp emot 100 möjligen, men jag tror inte heller att partitioner är min lösning, allt blir för krångligt så kan man inte ha qoute hantering på mappar eller finns det nån vettig programvara till att fixa max storlek på mappar!?

 

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...