Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad skulle hända om månen försvann?


Tropicana

Rekommendera Poster

Hej

 

Har man simulerat någon händelse på exakt vad som skulle hända om månen av någon anledning bara försvann. Tidvattnet på jorden skulle väl förändras m.m men skulle jorden fortsätta sin vanliga bana i 30 km/sekunden t.ex.?

 

Har vi någon proffsastronom på forumet? (Eller amatör som har ideer ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fysiker kan ju inte utgå från att materia helt enkelt försvinner, det kan bara övergå i en annan form. Vad skulle alltså hända med månen? Skulle den bli ett svart hål? Det är ju också en form av materia; antimateria. Eftersom det inte finns några bevis för vad ett svart hål egentligen är så blir ju det omöjligt att förklara. Om månen skulle komma ur sin bana (tex om den skulle träffas av en asteroid eller nåt) skulle det nog med hög sannolikhet ge väldigt tydliga effekter på jorden, och det lär det finnas teorier om. Men materia försvinner inte. Inget försvinner. Allt finns kvar.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Månen rör sig, det är väl några decimeter per år, från jorden. När månen var ung och närmre jorden orsakade den svängningar inte vara i vattennivåerna utan även på de då ganska mjuka landmassorna.

 

Jordens bana skulle säkerligen påverkas månen fick en raket i baken och "försvann". Månen har ju en betydande massa och med dess rörelse runt jorden blir den totala tyngdpunkten för jord och måne tillsamans troligen inte helt central vilket ger att systemet måne/jord idag rör sig aning fram och tillbaka mot solen. Jag gissar...

 

Om systemet även blir lite lättare utan månen borde vi glida ut en liten bit från solen.

 

Återigen, bara jag som gissar utan några egentliga kunskaper i ämnet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man simulerat någon händelse på exakt

En exakt simulering, vad är det?

 

Titta på månbas alpha, hela historien bygger på det (fast inte så mycket av det som händer på jorden).

 

Tidvattnet som fenomen torde upphöra och det enda naturliga ljuset på sena höst/vinterkvällar innfinner sig aldrig.

Om det är månen som får jorden att rotera __lite__ långsammare så upphör det också.

 

Annars inget antagligen.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, svar till Cloudberry först. Jag menade inte försvinna helt så från universum men t.ex. föflyttas till andra sidan Sedna så att den inte längre påverkade jorden i en uppmätbar grad.

 

Mycket bra svar allihop men det var liksom "mindre" förändringar:

 

*Tidvattnet förändras

*Jordens rotation slutar förändras lika mycket

 

Finns det fler grejer???

 

Vilken fart det var på svaren! Efter 2 min hade redan 4 svarat! :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidvattnet förändras

*Jordens rotation slutar förändras lika mycket

 

Finns det fler grejer???

Astrologifolket och varulvarna får det svårt.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J. Rönnberg

Exakt vad som skulle hända är svårt att säga. Enligt visa gör månen så att jorden ligger ”still” och inte wobblar fram och tillbaka. Med utgångspunkt i detta ska vi vara glada att månen finns. Man kan nog utgå från att livet på jorden skulle påverkas om månen försvann.

 

/Johnny – amatörastronom

http://www.astrowebb.com

http:///www.fuglesang.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att lära mig göra simuleringar i Interactive Physics 2004 så din fråga är mycket passande. Jag återkommer med ett svar om jag lyckas med något vettigt.

 

Under tiden kan ni väl se till att anmäla mig som kandidat till Nobelpris i fysik :-)

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

-------------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Givetvis skulle det göra mycket om månen försvann. Först och främst skulle jorden börja rotera mycket snabbare. Har för mig att det dygnet är på jorden skulle bli nånting runt 6-8 timmar långt. Detta är faktiskt den "kraftigaste" som skulle kunna hända om månen fick för sig att försvinna. Klimatet skulle tex inte ändra sig alls (förutom starkare stormar på grund av den snabbare rotatitionen), och visst skulle tidvattnet så att säga försvinna men mer händer inte.

 

Hmm, glömde en sak, givetvis kommer jorden träffas av fler objekt utifrån. Nu tror jag inte det skulle intebära någon förändring av någon vulkanismsynpunkt, men man kan ju aldrig veta...

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2004-10-03 01:00:37 av -Patrik Johansson-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Japp, livet skulle påverkas men "enbart" våra cykler för vila/föda skulle förändras.

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg ett himla intressant program på Discovery för bara några dagar sedan om just detta.

 

Vad jag kan komma ihåg av det avsnittet så skulle det få enormt stora konsekvenser, bland annat att dygnet skulle förkortas rejält samt att vi skulle få mycket värre stormar än vad vi har idag. Dessutom skulle klimatet ändras enormt mycket eftersom jorden skulle börja snurra långsammare på något sätt eller nåt (kommer inte ihåg riktigt...).

 

Ena sidan av jorden skulle efter en längre stund ligga i konstant mörker vilket skulle medföra enormt kalla temperaturer och andra sidan skulle då bli bra mycket varmare.

 

Enligt vissa teorier som framkom i det programmet så tror man inte att liv hade kunnat uppstå på planeten jorden utan vår måne.

 

Men vad vet jag, jag är ingen astronom, bara en intresserad Discovery tittare! :)

 

Det här kan nog bli en jäkla intressant tråd, synd bara att man måste gå o lägga sig nu för att komma upp till jobbet imorrn...

 

[edit]Observera att jag inte kommer ihåg så mycket av det programmet eftersom jag låg i bihåleinflammation då jag tittade på det, men jag har för mig att det jag har skrivit här var ungefär något liknande som de tog upp i det programmet.[/edit]

 

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

 

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

[inlägget ändrat 2004-10-03 01:16:59 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-
Dessutom skulle klimatet ändras enormt mycket eftersom jorden skulle börja snurra långsammare på något sätt eller nåt (kommer inte ihåg riktigt...).

Rent fysikaliskt borde det vara tvärtom, alltså jorden börjar rotera snabbare, därav de ökade vindstyrkorna. Men själva klimatet skulle inte ändras särskilt.

 

Ena sidan av jorden skulle efter en längre stund ligga i konstant mörker vilket skulle medföra enormt kalla temperaturer och andra sidan skulle då bli bra mycket varmare.

Nja, den värme som kommer via ljuset från månen är så försumbar så några enormt kallt temperaturer skulle vi inte uppleva.

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, vänta nu... jag tror jag minns fel från det programmet... det var nog snarare så att jorden skulle börja vobbla som gjorde så att vi fick ett mer ostabilt klimat... Månen håller jorden i schack har jag för mig att de sa.. Hrrmm, jag ska nog sätta mig ner och kolla på det programmet igen, Discovery brukar ju köra en jäkla massa repriser av sina program ibland... Om man bara kom ihåg vad programmet hette...

 

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

 

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vissa teorier som framkom i det programmet så tror man inte att liv hade kunnat uppstå på planeten jorden utan vår måne.

 

Japp, det här har jag hört på både föreläsningar och från internet. Eftersom månen är såpass stor hamnar "tyngpunkten" i paret ca 1/4 in från jordytan mot centrum. Detta förminskar tidigare nämnda "wobblande" av jordaxeln, vilket i sin tur gett upphov till stabilare årstider och det är en av många viktiga förutsättningar för att komplexare livsformer skulle kunna utvecklas.

 

Många djur och växtarter har dessutom utvecklats pga de miljöer på jorden som tidvattnet skapat, i form av tidvattensjöar o dyl. (är det rätt ord? Tidal pools på engelska iallafall).

 

Men liv hade nog kunnat uppstå utan månen, dock inte av den komplexitet som vi har idag.

 

Jo, såna här trådar är alltid kul, man kan ta en stunds paus från vardagen och fantisera och spekulera kring det stora hela istället.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm ok tack för alla svar igen...Jag har dock några fler frågor :D.

 

Varför skulle jorden snurra snabbare om månen försvann menar ni? Jag förstår inte hur riktigt? Att jorden sedan bromsas in p.g.a. månen är dock lättare att förstå då det är två himmlakroppar som drar varandra och i det här fallet är det väl allt vatten som har den bromsande effekten. Sedan skrev någon att jorden efter ett tag skulle sluta snurra, eller i alla fall hamna i enbart mörker. Det är ju precis tvärtom mot vad de flesta svarat nu, alltså att jorden skulle snurra snabbare. Någon skrev dessutom att vi skulle träffas av färre objekt utifrån, jag funderar lite på hur du menade. Att månen fungerar som en liten minisköld eller att den samlade graviditeten minskar och att inta lika många objekt dras mot oss?

 

Kan någon någon hemsida om enbart detta så skriv gärna :D!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...