Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program med täta uppdateringar?


Jan Videren

Rekommendera Poster

Jan Videren

Vilket antivirusprogram har de tätaste uppdateringarna av sina virusdefinitionsfiler? Vilket prog använder ni? Hur ofta uppdateras de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Hellqvist1

De flesta antivirusprogram uppdaterar ofta idag.

 

Symantec har t ex sin Live Update i Norton Antivirus som går att schemalägga.

 

Själv arbetar jag med F-Secure Anti-Virus, och vi uppdaterar minst en gång per dag. Händer det något mer kan vi "trycka ut" en uppdatering inom en timme.

 

Om jag inte misstar mig uppdaterar NAI och Panda minst en gång i veckan, kanske en gång per dag.

 

AVP uppdaterar veckovis.

 

Det handlar mer om vilket program du tycker om att använda. De flesta program ger idag ett bra skydd. Det handlar för det mesta om hur ofta du själv orkar ladda hem uppdateringarna. Vi och Symantec uppdaterar till exempel ditt program i bakgrunden när du är uppkopplad mot Internet. Det sker utan att du märker av det.

 

(Ber om ursäkt för "program-pluggen")

 

/Pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CA InoculateIt är gratis och uppdateras nästan dagligen.

www.antivirus.cai.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara påpeka att sedan mitten av mars i år kommer AVP med dagliga uppdateringar, och oftare om det skulle behövas. AVP uppdateras snabbt och kan även ladda hem uppdateringar av sig självt förutom antivirusdatabaserna.

 

Vad jag noterade för någon dag sedan, angående I LOVE YOU (I-Worm.LoveLetter), så var AVP först ut med databaser för uppdatering/borttagning av det viruset. (Jag kollade alla de andra "stora" antivirusföretagen).

 

Dessutom, så var AVP det första antivirusprogram som släppte skydd för LoveLetter i sina vanliga schemalagda uppdateringar.

 

Om ni kommer ihåg CIH så var AVP först ut med databaser för att hitta och ta bort olika varianter av det viruset också. (tre timmar efter det att Kaspersky Lab (utvecklarna av AVP) fått tag på CIH släppte de uppdateringar för att hitta _och tabort_ viruset. Ändå misslyckades FLERA stora företag att hitta varianter av CIH ett år efter det att de först hittades.

 

Tack för ordet.

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Många ( i stort sett alla ) antivirus program har täta uppdateringar... det är igentligen inte det man ska titta på idag utan vilket program som kan göra det enklast för användaren...

 

Själv anävnder jag F-Secure Anti-Virus precis som pelle...då får jag automatiskt uppdateringar skickat till mig när det kommer några från tillverkaren. M ao det är ytterligare en förbättring...

 

 

[McD]-Burgers for the people!

 

http://www.mcdz.net

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Tobias Svensson

 

Om ett antivirus program har uppdateringar en gång per dag eller en gång per vecka är inte så viktigt för mig, det som är viktigt dock, är att programmet är snabbt och hittar de flesta virus, som tex AVP från Kaspersky Lab, som är det bästa AV-program jag provat. Nu kör jag dock Norton AV 2001.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...