Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur gör jag?

DarthMortar

Recommended Posts

Jag har två datorer hemma, båda med Windows XP Pro. I den ena datorn sitter två nätverkskort, en planerad för Internet, en för nätverket. i den andra datorn sitter enbart ett nätverkskort, för nätverket. problemet är att trots att jag kopplar samman båda med kabel och använder windows egna "Guiden Konfigurera nätverk" så vill det inte fungera, jag kommer inte åt den ena datorn från den andre eller tvärtom. Så jag behöver någon som kan ge mig detaljerad hjälp hur jag skall gå till väga, eller som kan rek. någon datatidning där det finns detaljerad hjälp att tillgå.

P.S. Jag har satt kabeln rätt i bägge datorer. D.S.

Har du korskopplad kabel mellan datorerna?

Har du samma arbetsgruppsnamn på båda, t.ex. MSHOME?

Identiska konton med samma användarnamn och lösenord?

Dom är kopplade med en CAT 5 och jag har angivit samma arbetsgrupp, i det här fallet MSHOME, som var standard. Och om du menar användarkonton som man loggar in i windows så är dom samma...

Och om du menar användarkonton som man loggar in i windows så är dom samma...

Jag menade så.

Någon brandvägg som sätter hinder? T.ex. om du har ZoneAlarm, dra ner firewall-reglaget till Medium i Internet Zone Security.

Delat ut några mappar?

Har du olika namn på datorerna?

...jag kommer inte åt den ena datorn från den andre eller tvärtom.

Kan du se dem i Mina nätverksplatser->Hela nätverket->Microsoft Windows-nätverk->Mshome?

Jag har enbart Nortons brandvägg installerad, men den skall vara inställd på att tillåta ett hemmanätverk. Jag har också angivit några mappar att var utdelade. Ingen av datorerna syns i "mina nätverksplatser"...

Har du möjlighet att kontrollera att den korskopplade kabeln inte är felaktig, genom t.ex. test i annan PC?

Testat med att inaktivera Nortons brandvägg, för att utesluta missad inställning i den?

Kan du pinga daorerna från resp.?

[inlägget ändrat 2004-10-02 16:38:34 av Maratonmannen]

Jag har provat att stänga av Norton utan framgång. Hur testar man ifall kabeln fungerar felfritt??

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...