Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

återskapa gammal data från nyinstallerad hdd


Pumafliff

Rekommendera Poster

Jag har en kollega, vars fru har lyckats att rensa en hel del filer på deras hempc genom att köra in "räddningsskivan" som följde med pcn. Räddningsskivan görde väl in nån std ghostfil som pcn var när den levererades, och i och med detta så försvann hela D-partitionen samt att hela C rensades och installerades om på nytt med operativ o alla prg som låg i ghosten.

 

Frågan är nu om det i efterhand går att rädda något av det data som låg på C eller D tidigare... Enda chansen som jag kan se är att ghostfilen fyllt såpass lite på disken att det mesta trots allt är orört. Jag antar desdsutom att den formatering som skett på D bara är en resning av indexfilen (eller vad det nu heter...) och att alla kluster fortfarande innehåller sina ettor och nollor...

 

PCn hade XP home innan, nu vet jag inte vad räddningsskivan har lagt in. Dessutom vet jag inte om diskarna är FAT eller NTFS, och jag vet heller inte vad det var för diskar innan.

 

Det finns ju några prg för detta ändamål, så en fråga gällande detta...

Om man ger sig på dessa prg, och man kan ta reda på vad det var för diskar innan... skall man då köra programmet för den disktyp det var när kraschen skedde, eller den disktyp som nu är i maskinen (om det råkar vara olika).

 

Tacksam för för. Det skall finnas mängder av viktiga foton på denna dator som inte har hunnits med att backupas, och killen är rätt så knäckt. Jag har sagt åt han att över huvud taget inte röra sin pc tills man försökt reda ut om det går att återskapa.

 

MVH//DD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Om det finns viktiga foton på disken så skulle jag ringa direkt till exempel Ibas (http://www.ibas.se) eller Ahlbergdata(http://www.ahlbergdata.se/) för att inte förstöra mer data.

 

Men vill du ändå försöka så är det grymt viktigt att disken inte används så du bör absolut inte starta upp den i Windowsmiljö.

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...