Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ADSL problem..kanske


Drex

Recommended Posts

Hej.

 

Jag beställde Telias 8Mbit ADSL tjänst för ett tag sedan och för 2 dagar sedan så tändes DSL lampan på modemet vilket ju bör tyda på att jag är synkad mot DSL utrustningen i stationen och därmed inkopplad.

 

Jag har fått hem avtal (underskrivet och returnerat) och användarinformation så den delen är oxå klar. Testat köra ett par gånger men min PC får ingen IP adress, har kört renew + allt annat och testat bya NIC men inget hjälpte. Jag har även kollat teleledningarna och modemet sitter i 1:a jacket och inget annat jack är felkopplat. DSL lampan lyser hela tiden oavsett om jag tar emot samtal eller ringer ut.

 

Vet någon om det är så att Telia först aktivierar hela "kedjan" exakt det datum som man blivigt lovad eller skall det hela funka så snart DSL lampan tänds? Mitt leveransdatum är dagens datum men om det är så att det skall funka direkt när DSL lampan lyser så kan man ju anta att det är fel från början.

 

(Har även testat IP kommunikation med annan PC (DHCP utdelning) för att verifiera att allting står rätt till med min PC)

 

Någon som vet, för bredbandssupporten vet inte..:-)

 

//Micke

 

Link to comment
Share on other sites

Tunna hann före...Tänkte också om du har loggat in överhuvudtaget?

 

Men om du har kört installationsCD´n så borde det inte vara något problem.

 

Dom lampor som ska lysa konstant på modemet är

Pwr

Sys

Dsl

 

däremot när det kommer någon aktivitet in i modemet så ska du ha aktivitet i lamporna som heter

 

100m

Act

 

Du kan testa om du är online, genom att pinga i ditt fall Telia, och fungerar detta så är det någon inställning/fel i din dator .

 

Du använder kommandotolken och skriver helt enkelt följande:

 

ping 10.0.0.6

 

och trycker enter

 

Om det då är okej, så ska du få fyra rader som börjar med

 

Svar från 10.0.0.6 ............

 

(........... =annan information)

 

Huvudsaken är att raderna böjar med

 

Svar från 10.0.0.6

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2004-09-30 17:00:15 av //gästen]

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

 

Japp, blir bara DNS error eftersom jag inte får någon IP adress eller för den delen DNS server.

 

Felsökningsdelen tror jag inte på eftersom jag testat DHCP funktionen på annat sätt och den fungerar bra

 

Tack

 

/Micke

 

Link to comment
Share on other sites

Ping kan jag :-)

 

Denna fråga känns inte riktigt logisk men ställer den ändå hehe:

 

Jag ska väl inte kunna pinga 10.0.0.XXX innan jag tilldelats en IP adress som är routad i Telias nät (ingen RFC 1918 adress alltså)??

 

Tack för era snabba svar!

 

/Micke

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har du provat att göra modemet spänningslöst igen i några minuter och sedan låta den åter ta kontakt med telestationen, först då kopplar du in datorn i modemet och låter datorn starta och söka in IP osv.

 

Hade problem med Telia både när jag första gången fick ADSL500 då tog det flera veckor innan någon tekniker skulle kolla linan (efter flera påstötningar i telefon) han ringede tillbaka och sa att han inte hittade något fel, men det funkade direkt efter det.

Nästa gång var förra Julen då jag uppgraderade till ADSL8000 det tog även denna gång ca tre veckor med tjat i telefonen om varför det inte fungerade innan jag fick reda på att dom missat att mata in mina inloggningsuppgifter för den nya anslutningen, och inga tekniker jobbade i mellandagarna så två veckor in i Januari så kom linan igång.

 

Vad Telia säger i kundtjänst och vad verkligheten är är två olika saker, det kan mycket väl vara så att dom vet exakt vad ditt problem är men inte har "tid" att fixa det nu så dom låter dig jobba ett tag innan det plötsligt hoppar igång...

 

Telia är inte bara dåligt, även om det kanske låter så på mig nu, en bra sak är att när det väl kommer igång så är det sällan fel eller avbrott och dom håller vad dom lovar i hastighet osv.

Tunna/

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, du kan visst kolla om du kan pinga som jag föreslog.

 

Du får ju då direkt besked om du överhuvudtaget är online mot deras dnsserver.

 

Får du inte dessa fyra rader, så är du inte inkopplad eller så finns felet hos dig, annars är det nog dax att konsultera Telia Support.

 

Jag kör själv med deras 8Mbit-lina, och började med deras 2Mbit-lina.

Har haft med deras support att göra flera gånger, och det har fungerat bra alla gånger, så det är väl lite olika tydligen hur man blir bemött.

 

Att bli omkopplad från 2Mbit till 8Mbit gjorde jag via deras support i telefon och det tog sammanlagt 2min plus en omstart av modemet, har fungerat klockrent sedan dess, ska säga också att jag bor på landet.

 

Men visst kan du testa med att stänga av modemet något minut och sedan sätta på det igen.

 

Sen förutsätter jag att du har kollat så alla sladdar och sådant är okej, så det inte är någon sån liten löjlig sak som ställer till det.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2004-09-30 17:34:20 av //gästen]

Link to comment
Share on other sites

Kom igen grabbar!

 

Om killen inte får något IP kan ni inte lösa hans problem med ping å diverse inloggnings sidor!

 

Att du har fått ett ip kollar du via IPCONFIG i winXP... (utgår från att du kör det)

Visst kan man kolla det med ping om man vill... men inte riktigt rätt sätt...

 

Problemet ligger i nätverkskortet eller modemet eller kabeln.... eller att telia inte har aktiverat dig...

 

Detta eftersom han kan få IP via en annan DHCP server så bör hans dator vara OK...

 

kolla ditt modem/koppling dator - modem

 

Vissa modem kräver en korskopplad kabel mellan modem och dator (den som följer med modemet ska vara rätt) Men om du har fel ska Windows tala om för dig att den "saknar anslutning till media" (tror det står så..)

 

Vilket modem har du ? eller har du Modem/router som är fel konfigurerat?

 

 

/A...

 

[inlägget ändrat 2004-09-30 17:44:36 av Anders...]

[inlägget ändrat 2004-09-30 17:45:15 av Anders...]

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger i nätverkskortet eller modemet eller kabeln.... eller att telia inte har aktiverat dig...

 

Lägg till mjukvara så finns det inga komponenter kvar att felsöka...

Tunna/

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu har han väl fått alla tänkbara möjligheter att kolla på, vad återstår?

 

att han testar sin burk hos någon annan som har fastlina kanske.

 

Nä, nu får Drex kolla upp allt vi har föreslaget, så får vi höra sedan vad det har gett.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, han ska felsöka de komponenter jag skrev ovan...

 

Det är ganska liten risk att det är hans mjukvara som strular....

då hans DHCP fungerar mot en annan server. och det är bara DHCPn som behöver fungera för att han ska få ett IP....

 

 

/A...

 

Link to comment
Share on other sites

Tjena gubbs!

 

Tack för alla era svar :-)

 

Har kollat rubbet och får fortfarande inget IP, router, nätkort, kablage, telejack alles funkar precis som det skall. Testade även routern hemma hos mina grannar som beställde samma tjänst (levereades samtidigt) och hos dom fick vi IP direkt och allt funka fint. Måste vara något fel med min uppkoppling i stationen. Får ju fin och fast (hehe) DSL länk och routern meddelar snällt att downstream är 8128kb/s och upstream 896kb/s, så synken mot DSL switchen funkar fint men som sagt ingen IP. (har även testat med Zyxel 660 modemet (som grannen har) och samma sak där.

 

Såg ingen annan utväg än att felanmäla skiten..så nu tar det väl 1432484237 veckor innan det hela löser sig:(

 

Men, tack för all hjälp :-)

 

//Drex

 

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall tog det två veckor innan dom gick med på att problemet inte låg hos mig och sedan ytterligare nästan en vecka efter det att dom erkänt att felet faktiskt låg hos dom..

 

Men skall man se positivt på saken så efter det att anslutningen hoppar igång så fungerar det utan strul och till utlovad hastighet.

 

Skulle vara kul att höra hur lång tid det tog innan ditt fel åtgärdades så hör gärna av dig när anslutningen kommer igång.

Lycka till!

Tunna/

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...