Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Notepad blev notpad !!


Moriax

Rekommendera Poster

Det började med att brandväggen (McAfee) varnade för trojan. Efter det kunde jag inte längre öppna textfiler med notepad. Inget hände när jag klickade på textfiler. Efter lite undersökande fann jag i system32 katalogen en fil vid namn notepad.exe (med allmän programikon) samt en fil vid namn notpad.exe(med notepadikon). Jag slängde filen notepad och döpte om notpad till notepad så fungerade allt som vanligt.

 

Fler som har råkat ut för detta?

Hur kunde det hända?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trojan är ju precis vad det låter som, en dold fiende.

 

Det finns många virus-trojaner där ute som kan installera både det ena och det andra genom att anropa bla cmd.exe som dom använder för att skjuta upp sin illvilliga payload till din PC. Förmodligen så har ditt AV program snappat upp trojanen efter att den blivigt uppladdad till din PC (notepad.exe utbytt till trojanen "notepad.exe").

 

Har du brandvägg aktiverad? om inte slå på en sånn (hjälper inte mot alla trojaner dock)

 

MVh Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många som har råkat ut för det visar en liten google-sökning. Kan tydligen bero på många otäckingar även om det i ditt fall tydligen var en trojan.

 

En del rapporterar om ändrad Home i Internet Explorer eller att regedit inte funkar. Du har inga såna problem?

 

Har du slagit upp din trojan i McAfees infobibliotek för att kolla upp om något mer behöver göras?

 

http://vil.nai.com/vil/default.asp?wt.mc_n=us_entqlsearchvil&wt.mc_t=ext_li_con&cid=10368

 

Tillägg:

Vi blev visst flera stycken som svarade precis samtidigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...