Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP hänger sig och processorn blir varm.


jimpalompa

Rekommendera Poster

Jag verkar ha nåt fel på min dator.

 

Efter nästan varje natt datorn har stått på, så visar det sig att processorn har stigit till över 60C. OK för att jag har en Pentium Prescott, men det är inte därför den blir så jädra varm. Normalt sett står den på under 50C. Jag går in i aktivitetshanteraren och kollar vad som pågår. Den visar att msmsgs.exe står och arbetar på 50 (I CPU kolumnen). Dessutom så arbetar systemet oerhört sakta, och hänger sig i princip. Jag stänger msmsgs.exe genom aktivitetshanteraren, då brukar också andra program börja arbeta på 50, ibland lyckas jag stänga alla program och systemet blir stabilt, men ibland inte. Då får man starta om direkt på reset knappen, vilket inte alltid är så kul. Vad är det som gör att msmsgs.exe börjar hänga sig?

 

För övrigt har jag stängt av funktionerna för autostart i Messenger. Ändå verkar det starta när windows startar... Även om jag stänger ner msmsgs.exe, så verkar det starta under natten...

 

Jag har kollat efter virus med Norton 2004 men hittar inget.

 

Snälla, säg att jag inte är ensam om mitt problem!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv detta i kör: RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove

 

 

Eller: start->kör->skriv "GPEDIT.MSC" och tryck ok

 

Sen väljer du datorkonfiguration->administrativa mallar->windows-komponenter->windows messenger

 

Höger klicka på "tillåt inte att..." och välj egenskaper, bocka för "Aktiverad".

Gör likadant på "Starta inte..."

 

Mvh// Comp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det där inte en avstängning för Windows Messenger?

 

msmsgs.exe tillhör ju MSN Messenger, mer specifikt processen som visas nere vid klockan och ger tillgång till MSN Instant Messenger klienten.

 

Kolla upp lite annat i datorn som inte ett antivirus program kan hitta:

 

Ad-aware med instruktioner:

http://www.lavasoft.de/swedish/support/download/

http://www.lavasoftsupport.com/index.php?showtopic=42066

 

Spybot:

http://www.safer-networking.org/en/download/index.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

msmsgs.exe tillhör ju MSN Messenger, mer specifikt processen som visas nere vid klockan och ger tillgång till MSN Instant Messenger klienten.

 

Då är det ju bara att avinstallera MSN.. MSN behöver man inte stäna i gpedit men det är ju msmsgs.exe som ligger och arbetar överdrivet mkt.. Läs allt innan du skriver

 

[inlägget ändrat 2004-09-30 12:13:34 av Comploha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara tacka dig för tipset!

Nu slutar min dator att hänga sig efter nätterna. Processor håller en stadig värme på under 50C.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Inger Maryissa

Hej,

 

Nu blev jag lite nyfiken.

 

Jag har ett problem att jag hör ett program som öppnas och stängs hela tiden.

 

Förut hände det tills jag loggade in på Internet.

 

Men nu efter installationen av SP2 så hör jag detta hela tiden även efter det jag loggat in på nätet, och så håller det på tills jag stänger datorn.

 

Själv var jag inne idag och kollade i Aktivitetshanteraren / System och sedan processer.

( där finns en hel del )

 

Där såg jag något som heter msmsgs.exe som " hoppade till " försvann och dök upp igen.

 

( hoppas ni förstår vad jag menade )

 

Så efter jag läste diskussionen här så undrar jag om jag uppfattat det rätt att msmsgs.exe tillhör Windows Messenger ?

 

Jag har kryssat ur rutan att Messenger inte ska öppnas när windows öppnas och inte arbeta i bakgrunden.

 

Men kan det ändå vara detta som orsakar att jag hör ett program öppnas och stängs hela tiden ?

 

Jag använder inte Windows Messenger, så mig gör det ingenting att ta bort det, men skulle gärna vilja höra med er om detta jag undrar över.

 

Vore så tacksam för svar

 

Hälsningar

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Du kan gå in i Kontrollpanelen, klicka på lägg till/ ta bort program, Windows-komponenter. Sist i raden kan du bocka ur Windows Messenger att du inte alls vill ha det installerat. Går alltid att ta tillbaks på samma sätt.

 

Hoppas detta var svar på din fråga!

(Jag har den urbockad - Windows Messenger är skit!)

 

/Mauritz

 

[inlägget ändrat 2004-10-30 21:22:30 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist i raden kan du bocka ur Windows Messenger att du inte alls vill ha det installerat.

Nu är det till och med så att det finns ytterligare ett Windows Messenger, men det har Microsoft valt att dölja. För att se det och kunna inaktivera behöver man editera sysoc.inf, som hittas i C:\Windows\inf

Dubbelklicka på sysoc.inf och leta åt raden msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,hide,7. Ta bort hide så att raden ser ut så här:msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,,7

Arkiv -> Spara och Windows Messenger nr. 2 hittas i Lägg till eller ta bort program -> Lägg till/ta bort Windows-komponenter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jo, det är sant, den andra Messenger. Jag har Tweakat bort den, men minns inte var det Tweaket var.

 

Jag kollade dock efter dina instruktioner och:

Dubbelklicka på sysoc.inf och..
är istället sysoc utan .inf, men det förstås nog.

 

Jag hade däremot t.ex Pinballs på HIDE - varför? Göra något - ta bort? Jag spelar det aldrig.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...är istället sysoc utan .inf, men det förstås nog.

Det beror nog på hur man har inställt i Mappalternativ -> Visning -> Dölj filnamnstillägg för kända filer. Det har jag bockat ur och därför visas .inf

 

Jag hade däremot t.ex Pinballs på HIDE - varför? Göra något - ta bort? Jag spelar det aldrig.

Jag har bockat ur Spel som återfinns i Tillbehör och verktyg (Lägg till ta/bort Windows-komponenter). Men visst är det OK att ta bort HIDE för Pinball, så att du kan bocka ur i Spel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej igen,

 

Skriver det här svaret till er alla tre som svarade, och tackar så mycket.

 

Men nu undrar jag.

 

tillhör programmet msmsgs.ex Windows Messenger eller MSN Messenger ?

 

Och att det finns ytterligare ett Windows Messenger, som Microsoft valt att dölja....och att inte kunna ta bort det på vanligt sätt, blir ju lite krångligt för mig som inte är så van vid vissa procedurer i datorn.

Känns lite läskigt.......

 

Är så tacksam att få mera förslag och råd.

 

Hälsningar

 

Maryissa

 

PS.

Konstigt nog har under sista timmen

inga program har öppnats och stängts, som det gjort hela tiden de sista dagarna, och även dessförinnan som jag skrev i mitt första inlägg i den här disskussionen.

Kanske den kände på sig att något var på gång....;-) ;-) ;-)

Var för ett tag inne och bara kikade på Windows Messenger, kanske räckte ;-) ;-) ;-)

Datorer kan tydligen bete sig väldigt godtyckligt ibland ;-) ;-)

Får väl se om problemet dyker upp i morgon igen när jag startar den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Jag hade däremot t.ex Pinballs på HIDE - varför? Göra något - ta bort? Jag spelar det aldrig.

Jag svarar mej själv:

Jag tog bort alla HIDE under sysoc och fick ju grejer att avaktivera i lägg till/ta bort Windowskomponenter, bl.a Pinball. Men också att ringa med modem och allt möjligt...

 

TACK Maryissa för min 100:de poäng!! :)

 

/Mauritz

 

EDIT: OK - tack Maratonmannen. Jag skall lägga till litet filändelser, jag också...

 

[inlägget ändrat 2004-10-30 22:48:15 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...