Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Autotextmakro


Christian Ragnarsson

Rekommendera Poster

Christian Ragnarsson

Hej!

 

Jag skulle vilja ha ett worddokument i form av en tabell med 2 kolumner. Från detta dokument skall man sedan kunna bygga upp alla autotexter. Verkar det som om det är görligt med VBA?

 

Har aldrig jobbat med VBA men är lite halvt programmeringskunnig (VB, Java, asp).

 

//Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Ragnarsson

Till exempel så finns alla anställdas signaturer inlagda som autotext. Dock händer det ju allt som oftast att folk anställs, slutar, byter namn osv. Då hade jag tänkt att man skulle ha en mall (.dot alltså) innehållande en tabell med två kolumner. En kolumn för namnet och en för autotextposten. När man drar igång makrot så skapas autotexterna utifrån tabellen.

 

Makrot skall alltså

 

1. Hitta tabellens första cell

2. Kopiera namnet från namn-cellen

3. Infoga ny autotext

4. Kopiera innehållet från cellen innehållande autotextposten

5. Klistra in detta som autotextpost

6. Ta nästa rad osv...

 

Önskvärt vore givetvis någon form av verktyg som hanterar autotexterna men det finns tyvärr inget sådant. Åtminstone har inte jag hittat något.

 

//Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla Microsofts lilla "bra att ha makro samling" för word 2000, Macros9.dot.

 

http://office.microsoft.com/sv-se/officeupdate/CD010225811053.aspx

"Tilläggsmakron i Microsoft Word 2000"

 

En av modulerna, Autokorrigeringsfunktion: "- Gör det möjligt att säkerhetskopiera, återställa och flytta poster i Autokorrigering."

 

Du borde kunna sno ihop något eget utifrån det makrot. Jag har för mig att man får titta på koden, men jag har fuckat upp säkerhetsinställningarna i den här officeinstallationen, så jag kan knappt titta på mina egna macron :-(

 

Visserligen skrev du autotext, men det låter å andra sidan som om du talar om autokorrigering. Nåja, borde gå att sno lite ideer i alla fall (om du nu får se koden).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Ragnarsson

Tack för tipset. Tyvärr inte vad jag var ute efter. Autokorrigering ersätter ju automatiskt text med annan text vilket jag inte vill göra. Om man till exempel har lagt in Ola-Carl Hansson med signaturen "och" (det här är bara ett exempel alltså) så skulle ju autokorrigeringsfunktionen ersätta varje "och" med Ola-Carl Hansson vilket är dumt.

 

//Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i koden för "Autokorrigeringsfunktion" så kan du säkert få en massa ideér i alla fall. Den här lätt omskrivna snutten gör t.ex den första "uthämtningen" du efterlyste.

Nu lät jag en massa skräp vara kvar, men du kan säkert plocka ut väsentligheterna.

 

Om du kollar koden för makro9.dot så tror jag att du kan hitta precis det du vill ha (den intressanta koden ligger i formuläret "frmAutoCorect")

 

[color="#0000ff"]Public[/color] [color="#0000ff"]Sub[/color] HamtaAutotext()
[color="#0000ff"]Dim[/color] i As Integer, max As Integer
max = NormalTemplate.AutoTextEntries.Count
[color="#0000ff"]For[/color] i = 1 [color="#0000ff"]To[/color] max
    [color="#0000ff"]With[/color] Selection
        .TypeText Text:=NormalTemplate.AutoTextEntries.Item(i).Index
           .TypeText vbTab
        .TypeText Text:=NormalTemplate.AutoTextEntries.Item(i).Name
        .TypeText vbTab
        .TypeText Text:=NormalTemplate.AutoTextEntries.Item(i).StyleName
        .TypeText vbTab
        .TypeText Text:=NormalTemplate.AutoTextEntries.Item(i).Value
        .TypeParagraph
    [color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]With[/color]
[color="#0000ff"]Next[/color] i
[color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]Sub[/color]

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...