Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta CPU kylning


magnusr

Rekommendera Poster

Hej

 

Min fläkt till processorn låter för mycket så jag tänkte byta den.

Köpte en ny Paps 80mm fläkt. När jag skulle sätta in den upptäckte jag att min gamla fläkt är 70mm. Har letat men inte funnit någon 70mm fläkt.

fråga: finns det 70mm fäktar att köpa?

 

Om jag istället byter kylfläns och fläkt. Hur får jag bort kylpastan, är det med acceton eller (aktiv?)bensin?

 

Tack på förhand

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Hej!

 

Jag skulle rekomendera att du tog dig en titt på Zalman´s CPU-kylare, har själv denna: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=141&code=009

Ta en titt på någon av datorbutikerna på nätet för att få en bättre bild av vilka olika kylare som finns till just din CPU.

 

När jag bytte CPU-kylare korkade jag ort kylpastan med en torr trasa (fast då var ju inte CPU-n nästan ny) och det fungerade fint.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soppkastrullen

Det bästa sättet enligt mig är att hänga upp Dator under skrivbordet med bordet vinklat 90 grader ut från väggen så att fläkten har fritt blås och ljudet inte återkastas från bakväggen.

Ju mer man bygger in dess mer buller. -Resonans.

 

Att bygga in i garderob eller klädkammare är inte att rekommendera för luftväxlingens skull. Det höjer tempen avsevärt när samma luft cirkulerar i minimalt utrymme.

 

Jag föreslår ny fläkt. Dessa är inte så dyra faktiskt. Eller så kan man göra som jag gjorde på 90 talet. Jag klippte till några gummibitar från en använd cykelslang och lade som packning mellan CPU-fläkt och prosessorn. Det dämpade avsevärt ljudet.

 

Min nya bak-fläkt som jag köpte för 1½ år sedan hörs fortfarande som den svagaste susning under bordet. Inte ett dugg störande.

 

Chrille

 

[inlägget ändrat 2004-10-05 01:41:51 av soppkastrullen]

[inlägget ändrat 2004-10-05 01:44:35 av soppkastrullen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...