Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallera patchar efter nytt Service Pack?


[Jerry]

Rekommendera Poster

Hej

 

En dator med Windows 2000 Service Pack 3 och de senaste patcharna(inklusive patchar släppta efter Service Pack 4) fick igår Service Pack 4 installerat.

 

Stämmer det att man måste installera om alla patchar som släppts efter Service Pack 4?

 

Vill gärna ha referenser till sidor om detta då jag inte hittat något.

 

Har sökt på Microsofts sidor och googlat om detta men inte hittat något vettigt.

 

Mvh Jerry

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då denna dator står på ett företag som ej använder funktionen Windows Update så fungerar ej detta i mitt fall.

 

/Jerry

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, kan ej använda Windows Update då detta är blockerat i vår brandvägg.

Patchar distribueras via andra verktyg.

 

Det borde finnas svar någonstans på webben om detta då det är en väldigt viktig fråga. Har dock inte lyckats finna nån information än.

 

[inlägget ändrat 2004-09-29 09:20:57 av [Jerry]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias Nordberg

Patchar FÖRE SP4 är med i servicepacket. De som släppts EFTER är det så klart inte. Men, om dessa redan är installerade sedan tidigare borde de också finnas kvar. Varför inte kolla i Lägg till/Ta bort program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvär verkar det inte vara så enkelt.

Risken finns att Service Pack 4 byter ut filer som patchar efter Service Pack 4 "fixat".

Jag har laddat ned "Microsoft Baseline Security Analyzer (MBSA) 1.2.1" och scannat en dator som fått patchar och Service Pack installerade enligt scenariot jag beskrev i mitt första inlägg. Och då kunde den inte verifiera att MS04-025 var installerad. Den hittade ej heller MS04-028 vilken låg på.

 

Vad jag förstått kollar MBSA enbart på filnivå och kan därmed missa ändringar som ligger i registret.

 

Provade att använda Update Expert för att lägga på patcharna på nytt, men den ville inte det först eftersom den menade att patcharna redan låg på. Provade att avinstallera samtliga patchar släppta efter Service Pack4 men det ledde till att datorn blådumpade och sa att en viktig .dll saknades.

 

Provade att installera två patchar som redan ligger på systemet på nytt, men då verkar det som den gör nån slags check och inser att pachen ligger på och skiter i att installera filerna på disken. Gissar därmed att man är tvungen att avinstallera en patch för att den ska installera sig på

nytt.

 

Frågan är om man löper stor risk att sabba sitt system genom att man provar att avinstallera patchar och lägga på dem på nytt? Antar att det bästa är att inte sätta sig i situationer där man behöver avinstallera patchar och sedan försöka lägga på dem på nytt.

 

/Jerry

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...