Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS teckenproblem


MetalMan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Idag när jag bootade om datorn efter en Windows update såg jag märkliga skräptecken vid boot när enheterna listas upp. Provade att boota om och gå in i BIOS setup och då var det likadant där med konstiga tecken. Gjorde inga ändringar utan bootade om igen och XP kom upp utan problem. Körde då en fullständig virus-scan med F-Secure och sedan en AD-Aware-scan utan att hitta något. Bootade igen och när jag då gick in i BIOS setup så ser jag inget vettigt alls utan allt bara flimrar. Det gick bra att gå ur setup:en med Esc+Y+Enter. Provade en boot till med samma resultat i setup. Skräptecken i enhetslistan precis som tidigare och XP går igång utan några som helst problem.

 

Vad kan detta vara? Funderade först på något teckenuppsättningsproblem men det är ju engelska och bör ju funka bra. Grafikkortet vet jag inte heller för övriga saker funkar: Pentium-splash screen vid boot, XP-progressbar, osv.

 

Lite osäker på vilket BIOS jag har men jag tror att det är Phoenix. Skall ringa firman jag köpt datorn av i morgon, men kanske kan få lite tips här också.

 

/Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att det är ett problem!? Det blir ju ganska svårt att jobba med BIOS när man inte kan se något...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om någon får liknande problem någon annan gång så var det grafikkortet som var kasst och fick bytas ut i detta fallet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...