Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tjänstebilsfråga


sunken1

Rekommendera Poster

Jag har fått nytt jobb där vi kan ta ut en tjänste/förmånsbil.

Jag tyckte det verkade fint och tittade runt på bilfirmornas hemsidor och ofta kan man där göra en beräkning av förmånsvärdet omvandlat i netto kr.

 

Fint tänkte jag och började leta efter en lagom fräck bil. För att kolla än en gång så ringde jag upp bilkvinnan på jobbet och fick då veta "sanningen", nettokostnaden är inte i närheten av det som står på bilsäljarnas hemsidor.

 

Hon skickade mig ett par exempel på bilar som folk tagit ut förra året och här är saker jag inte förstår, som kanske någon kan förklara för mig. De saker jag inte förstår har jag satt som frågetecken.

 

särskilt punkt 4. tar jag bort den kostnaden så blir det ungefär av vad jag trodde det skulle bli enligt alla bilhemsidor.

 

ex,

Ford focus 2003 (nybilspris inkl utrustning) 182 400:-____________________________________________

1. bruttolöneavdrag = 3639 kr/mån

2. (?) Förmånsvärde med hänsyn till ev. nettolöneavdrag = 33 900 kr

3. Nettolöneavdrag/mån = 0 kr

 

 

Förarens kostnader:

4. (?) Skatt på bilförmån = 18 645 kr (55% av punkt 2 har jag funderat ut)

5. (?) Effekt av bruttolöneavdrag = 19 651 kr

 

6. Nettokostnad / år = 38 296 kr

6. Nettokostnad / mån = 3191 kr

_____________________________________________

 

hjälp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar punkt för punkt:

 

2. Förmånsvärde faställs av Skatteverket varje år och du kan själv hitta förmånsvärdet för 2004 års modell här: http://www.skatteverket.se/cgi-bin/bilavg04.cgi

 

4. Detta belopp är den skatt som påförs förmånstagaren. Företaget får dessutom betala sociala avgifter på förmånen (32,7 % av 33900).

 

5. Det belopp som förmånstagaren hade fått i handen efter skatt om han/hon inte haft bruttolöneavdrag enligt punkt 1.

 

 

 

Vissa företag gör inte bruttolöneavdrag och då blir nettokostnaden den som bilfirmorna anger.

 

Sen kan det vara bra att jämföra med vad det hade kostat att köpa bilen privat. Biltidningarna har tester där kostnad per månad brukar anges. Här finns en länk: http://www.autobytel.se/docs/library/cartest_listing.asp.

 

Att köpa just denna bil privat skulle kanske gå på 4000/mån inkl service, försäkring, värdeminskning, kapitalkostnad mm.

 

Då är ju 3200/mån en bra affär. Om man nu hade tänkt att köpa en ny bil ändå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett mycket utförligt svar.

Det är den där förmånsbeskattningen som knäcker mig.. Tänkte väl att det var för bra för att vara sant. Jag har inte råd att lägga 3200 kr i mån för en bil utan att ens ha tankat den.

 

Får väl fortsätta med mina vrak ett tag till.

 

Tack igen!

 

[inlägget ändrat 2004-09-28 22:07:42 av sunken1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Så dyrt kommer det inte att bli....

För det första är det ALLTID bruttokostnader som anges, tro inget annat.

Tex. kostar en saab för 260 000:- ca: 3800/mån brutto.

 

Denna kostnad läggs på din lön och din skatt bestämmer kostnaden.

 

Tex. om du tjänar 25000:- så får du helt enkelt skatta för 28800:- i detta exempel. Om du har en marginalskatt på 54% så blir din reella kostnad ca: 1750:-/ mån.

 

Så gnäll för f-n inte om du ska skaffa tjänstebil, det finns bara fördelar. Fri bilskatt, fri service, fria däck, gratis bilvård(tvätt mm) osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt.. det där är ju inga konstigheter. Det du glömmer är att man ska skatta för förmånen..Alltså UTÖVER den summa som läggs på bruttolönen, så ska man också skatta för att du FÅR den förmånen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det är för skatt du menar förutom förmånsskatten förstår jag inte men dom exempel du fick stämmer säkert.

 

Det Lamer glömmer i sitt exempel är bruttolöneavdraget som era bilavtal tydligen innefattar. Om du har möjlighet att förhandla om bilavtalet så är det just ev. brutto-/nettolöneavdrag som är intressant.

Anta att du skulle få ett avtal utan löneavdrag så skulle bilen i ditt ex. kosta dig 1554kr/mån.

 

Med ett nettolöneavdrag får du dra av motsvarande summa på det förmånsvärde som du skattar på per månad.

2. (?) Förmånsvärde med hänsyn till ev. nettolöneavdrag = 33 900 kr

I ditt ex. med ett förmånsvärde på 2825kr/mån och ettt nettolöneavdrag på 500kr/mån skulle det innebära (2825-500) 2325kr/mån i förmånsvärde med hänsyn till nettolöneavdrag.

 

Jag tycker det ex. som du visar är ett dåligt avtal med tanke på det stora bruttolöneavdraget. Titta igenom dom övriga ex. som hon skickade dig för att se om det finns möjligheter att förhandla, om ex. mindre bruttolöneavdrag, nettolöneavdrag osv.

[inlägget ändrat 2004-10-17 09:02:45 av theWheel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...