Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OEM?


Starre

Rekommendera Poster

Att du inte får med allt onödigt skräp som manualer kartonger skruvar och liknande, i fallet operativsystem så kanske det innebär att du bara får köpa den ihop med en dator men det är jag lite osäker på eftersom OEM OS går alldeles utmärkt att köpa löst.

 

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänker du på bulk/retail. Bulk är utan några som helst tillbehör (ofta utan manual eller andra instruktioner också), medan retail är med en massa tillbehör, programvara och annat.

 

OEM är en hårdvarulåst licens, man kan inte köpa en OEM-licens löst, den följer alltid med den hårdvara du köpt. Om du alltså köpt en dator med OEM-operativsystem får du inte installera det operativsystemet på någon annan dator än exakt den du köpt. Detsamma gäller tex OEM-licenser på bränningsprogramvara som ofta följer med CD/DVD-brännare (vilket skulle göra att du köpt den retail, med hänvisning till resonemanget ovan...)

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänker du på bulk/retail.

 

Det har du rätt i att jag gör fast när det gäller OS så stämmer det att man inte får med manualer eller dyl när man köper OEM.

 

Vid närmare eftertanke är inte OEM en produkt som säljs under annat varumärke än tillverkarens?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mao, att du inte får med någon CD, utan bara en kopia inlagd på hårddisken.

 

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mao, att du inte får med någon CD, utan bara en kopia inlagd på hårddisken.

 

Nej du kan köpa en OEM cd med Windows fast det stämmer nog att man inte får sälja dom löst utan bara med nya datorer sen att det går alldeles utmärkt att få tag på en OEM licens utan dator är en annan sak.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

OEM brukar man sätta på prylar som säljs till tillverkare av saker och dom är inte intresserade av att få 1 kopia av manualer/drivrutiner/snygg låda .... utan dom är endast intresserade av just den saken.

 

Den innebär att köper man ex. OEM CD-läsare så får man bara CD-läsaren, det följer inte med en CD med "kul" program och den är inte inpackat i ett snygg låda.

 

När det gäller OEM licenser så kan det vara lite olika vad man får, ibland får man bara serienummer (onödigt att skicka ut 1000 cd-skivor när enda skillnaden är serienummret).

 

Kort sagt: man får endast det viktiga, "lull lullet" runt omkring finns inte med! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det återigen bulk/retail som sammanblandas med OEM... Se ovan.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Ett exempel: Jag fick Nero Express med en brännare jag köpte. Så här står det på den CDn:

The software will only work with the drive it came bundled with."

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström
Nu är det återigen bulk/retail som sammanblandas med OEM... Se ovan.

Nej OEM är produkter som säljs till tillverkare, dom är inte gjorda för att säljas direkt till slutkund, och tillverkarna är inte intresserade av att ex. få 1000ex av installations manualen.

 

Se: http://www.susning.nu/OEM

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström
Ett exempel: Jag fick Nero Express med en brännare jag köpte. Så här står det på den CDn:

The software will only work with the drive it came bundled with."

Det är ett utmärkt exempel av OEM version av Nero Express.

 

Företaget har köpt rätten att distribuera Nero med sin brännar och då samtidigt låst så att programmet inte fungerar med en brännare av någon annan tillverkare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligar ytterligare vad jag menar.

 

En OEM-licens är en licens som följer med en specifik dator, den får bara finnas på denna dator, om du säljer datorn så ska licensen/programmet/OP avinstalleras och får inte lämnas med.

 

Du kan med andra ord säga att licensen dör med den dator den är inlagd i ifrån början.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2004-09-28 22:53:51 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står några rader om just olika licenstyper bl.a om OEM-licens

 

http://www.microsoft.com/sverige/license/samguide/licensetypes/oem.asp

 

Men egentligen står det väl inte så mycket alls, förrvirringen ökar...

 

Här en länk om hur en OEM-licens kan se ut när den säljs

 

http://www.microhard.se/product.asp?id=84

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2004-09-28 23:11:41 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du alltså köpt en dator med OEM-operativsystem får du inte installera det operativsystemet på någon annan dator än exakt den du köpt.

 

Okej, men får jag en skiva med OS:et om jag köper en OEM-hårddisk?

Hur ska jag annars kunna göra ominstallationer vid en krasch till exempel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...