Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det digitala samhället


Poker

Rekommendera Poster

johan pålsson
Men låt säga om bara 10år så kommer det en ny variant av JPEG som komprimerar 300% mer men behåller kvaliteten bättre.

Då uppstår det problem med det lagringsmedia som man har sina bilder på.

 

Nja, det har redan kommit en ny variant av JPG som kallas JPEG2000

Men, det hindrar ju inte att man kan läsa även äldre filer.

 

Vad jag menar är att man ska undvika att arkivera sina filer i format som är stängda, dvs. där man inte kan får tag i en formatspecifikation.

Det gäller alltså att läsa på innan man väljer ett arkiveringsformat.

 

Till format som är öppna och vanliga för fotografiarkivering räknas bland annat JPG, EPS och TIF.

 

Anledningen till att företagen inte vill köra EN standard är oftast STORA ekonomiska intressen.

 

Precis, om man exempelvis tittar på ett av de "värre" formaten, Autodesks DWG-format.

Autodesk erkänner ju att företagets största tillgång är dess slutna och odokumenterade DWG-format (det finns inget program annat än Acad som till fullo kan läsa en DWG-fil).

 

Hur gör då de som arkiverar ritningar ?

 

Jo, de arkiverar dels på papper, dels på mikrofilm.

Varför då ?

Jo, därför att man inte kan lita på att framtida format av AutoCad (eller vad det nu kommer att heta) kommer att kunna läsa nuvarande dataformat.

 

Hur skulle ni göra? alltså kärnfrågan är ju fortfarande att bilder/videofilmer kommer få svårt att klara sig i framtiden.

Hur gör ni?

 

Privat är det CD/DVD av kostnadskäl, professionellt är det disk (checksummekontrollerad), tape och kontinuerlig datamigrering som gäller.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som Poker har en rätt teknofobisk syn på framtiden

 

Teknofobisk håller jag inte med om. Snarare klarsynt.

Om sisådär 500 år kommer historiker vara mycket tacksamma för att det fanns några få "teknofober" på vår tid. Annars skulle all information om oss vara borta för länge sen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får migrera till nyare media och nyare format om det skulle behövas.

 

Problemet är ju att man får göra det mer eller mindre hela tiden, då det kommer nya format vartannat år känns det som.

När det gäller långtidslagring så är nog digitalt inte alltid bäst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det har redan kommit en ny variant av JPG som kallas JPEG2000

Men, det hindrar ju inte att man kan läsa även äldre filer.

 

Det låter som jag får studera detta ämne mer noggrant.

 

Kom precis på ett program för ett tag där "arkivarien" skröt och sa att nu minsann ryms HELA vårt arkiv på några få cd-skivor sa han och visade en trave noname CD-R skivor.

Ryser av skräck lite där.

 

snart får jag min 16x DVD brännare och då skall här migreras.

filmer och annat, bilder och lite smått och gott.

 

En annan sak jag pratade med min kusin är alla dessa brev man skickar.

Numera skickar man e-post och breven finns sällan kvar efter en formatering.

Lite synd och där försvinner en hel del av "mammas kärleksbrev" som hon har en hel trave.

Vad har vi då om 60-80år? en trave oläsbara disketter eller CD/DVD skivor?

 

skit in skit ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att man får göra det mer eller mindre hela tiden, då det kommer nya format vartannat år känns det som.

När det gäller långtidslagring så är nog digitalt inte alltid bäst.

 

Icke! Visst kommer nya format ideligen, men det betyder inte att gamla försvinner lika fort. Att migrera innebär inte att ideligen konvertera data till varje tänkbart nytt format som ser dagens ljus.

 

Titta på de gamla banksystemen skrivna i Cobol och andra urgamla språk, inte portades de om för varje ny programmeringsparadigm som infördes.

 

Jag tror ni blandar ihop långtidsarkivering med möjligheten att kunna ex. se sina bilder i varenda ny liten innepryl, med sina egna avartsspecifikationer, som släpps. Att lagra för framtiden innebär att man migrerar när risken för att detta inte längre går, eller görs väldigt komplicerat, nått en viss gräns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soppkastrullen

Utopia?

 

Skicka upp ett rymdpaket innehållande dagens standardhårddisk. En bensinmotor med drivmedel. Och en generator för att fixa 220 volts ström och containers med DVD fullproppade med dagens vetenskap och musik och kunskap ifall vår värld kollapsar i ett totalt kärnvapen-krig och den globala-uppvärmning. Då de som lyckats ta sig till andra planeter och längtar efter år 2004. Däruppe kan vi återuppbygga det livet som fanns för länge länge sedan, in the future.

 

Nä ett så desperat behov av antikviteter kan människan faktiskt överleva om tiotusen år.

 

Lös denna gåta?

 

En av mina vänner sa en stund efter att hon betraktat en abstrakt tavla: "Den gör Utopin till Pragmatik"!

 

Chrille

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-05 01:14:06 av soppkastrullen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Kom precis på ett program för ett tag där "arkivarien" skröt och sa att nu minsann ryms HELA vårt arkiv på några få cd-skivor sa han och visade en trave noname CD-R skivor.

Ryser av skräck lite där.

 

Jo, det kanske inte är det lämpligaste.

Jag tror i och för sig att CD kan klara sig rätt så länge i en kontrollerad miljö, dvs. rätt temperatur och fukt.

I ex. en CD-robot stående i en "riktig" datahall håller de nog mycket längre än i skrivbordslådan hemma.

 

När det gäller ritningar och text verkar faktiskt mikrofilm vara det populäraste arkivformatet, dels är de små, dels är de väldigt robusta.

 

En kul grej är också att det finns en del mikrofilmsarkiv (dvs. stora motoriserade skåp, ungefär som bandrobotar) där indexet ligger på hålkort.

Dvs. det här är nya maskiner som jag vet exempelvis används av militärindustri.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ni blandar ihop långtidsarkivering med möjligheten att kunna ex. se sina bilder i varenda ny liten innepryl, med sina egna avartsspecifikationer, som släpps. Att lagra för framtiden innebär att man migrerar när risken för att detta inte längre går, eller görs väldigt komplicerat, nått en viss gräns.

 

Precis!

 

De CD-skivor jag brände för 4 år sedan måste inte migreras alls. Så länge skivorna funkar och det finns hårdvara som kan läsa CD-skivor och mjukvara som kan tolka JPG är det ingen fara på taket.

 

Samma dag man slutar kunna läsa CD-skivor kommer man också att sluta kunna läsa typ de senaste 15 årens utgivna musik. Hur troligt är det att det kommer att ske inom en snar framtid?

 

"Vem som helst" kan knåpa ihop ett program som förstår sig på JPG-filer. Så länge filerna i sig finns kvar går det att gräva ut bilderna. RAW är ju annorlunda, Nikon t ex släpper inte ut specifikationer till vem som helst. Om Adobe gör DNG (?) till ett öppet format är också det problemet löst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också relevant i sammanhanget är inte bara om man kan läsa mediet med rätt hårdvara, utan också att mediet håller. Man får ju ha sina viktiga filer på flera olika backupmedíum och göra nya backup'er med jämna mellanrum, och inte bara tro att de håller för allt tid och evighet.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Titta på de gamla banksystemen skrivna i Cobol och andra urgamla språk, inte portades de om för varje ny programmeringsparadigm som infördes

 

Jag skulle tro att man har en strategi (och en budget) för kontinuerlig modifiering av den koden.

 

Då är det ju värre med datafiler som innehåller programkod/makron, ex. Excel eller AutoCad där man kanske blir tvingad att lägga ner en massa timmars jobb bara för att man ville (eller måste) uppgradera applikationen.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...