Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Poker

Det digitala samhället

Rekommendera Poster

Poker

Tänk dig att du har flera tusen bilder i din dator.

där har du dig själv, dina barns första steg, 1år blev barnet, 2, 3 osv..

En hårddisk krash lite senare raderar detta hela ditt barns uppväxt.

Det är coolt och spännande att kunna ta en bild, se den direkt, instant i kameran, 30 sekunder senare ta in den i datorn, 30 ytterligare sekunder senare skicka bilden till hela släkten.

Det var roligare förr, man tog och filmade med sin super8 kamera och skickade in den på framkallning och sedan samlades man hela släkten och såg på resultatet med ljudet från en smattrande projektor!

Om 10år, 20, 30år finns det förmodligen inget system som kan läsa denna då lderdomliga JPEG-bild.

Ta ett worddokument jag hade bara från 2000.

Den kunde jag inte öppna, det kom bara en massa skräptecken.

Jag är ledsen ni stolta digitalkamera ägare men era barn och barnbarnsbarn kommer aldrig att få se dina idag tagna digitalkameror.

Känn dig blåst på konfetten.

Visst du kan kanske spara dessa på ett lagringsmedia, CD-R, DVD-skivor.

Men vem vet om framtidens system kan läsa dessa skivor.

Spara om säger nån? överföra..

hmm en sann tanke men om man då om 10år har runt 30 000 bilder?

Jag har idag runt 3500 bilder som jag vill ha kvar - absolut.

Det blir många bilder detta!

Jag har arbetat med att digitaliserat en massa super8 filmer.

Från den tiden då jag var 4 veckor till tonåren.

Dessa filmer skall jag producera på DVD i hopp om att spara för mina barn och barnsnbarn.

Dessa bilder kommer inte era barn att se tagna med "framtidens" digitala kameror eller DV-kameror.

DV-band förövrigt må hålla lite bättre än VHS men principen är detsamma.

Magnetband som sakta tappa i kvalitet.

Pixlar som försvinner, 1/0-informationen blir mindre och mindre.

Jag har kvar min gamla analoga kamera och jag kan säga att den kommer att bli mer använd då det gäller viktiga händelser för jag hoppas att det kommer att finnas labb som framkallar vanlig 135mm-film.

Blev bekymrad då jag läste att photoquick helt skall gå över till att framkalla digitala bilder.

Dom kommer att inse att dom gjorde mänskligheten en stor otjänst.

Framtiden, det digitala samhället kommer att innehålla många luckor eftersom det inte finns material, inga bilder inga videosekvenser.

Nej det är inte en sjuk mardröm jag har, den är dessvärre mycket nära verkligenheten redan nu.

Jag kommer att börja fota med min analoga kamera mera nu och spara negativen för omvärlden.

Tänka sig. jag fick mina gamla 126-negativ skannade och då är dessa från 1970!!

Hur många CF-kort eller CD-skivor från den tiden skulle klara sig om 34 år idag?

Eller hur många har en 5,25 diskett idag?

kanske ingen men jag lovar att det finns ingen som ens äger en sådan diskett-station idag om inte det är en datanörd eller en presumtiv samlare.

Tänk dig noga för så att du inte gör dina barn en stor otjänst om du inte vet hur du skall göra att för att dina barns barn skall kunna se bilderna eller dina videofilmer om 30-40år

[inlägget ändrat 2004-09-27 23:46:29 av Poker]

626114_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
TicoRoman

Visst finns det en stor risk att dagens CD/DVD-skivor inte kommer bli läsbara om 20 år för att inte om. De olika filformaten är det likadant med.

Det säkraste måste vara att använda en analog kamera och spara negativen. Dessa kan ändå alltid enkelt ses och läsas bara de är förvarade rätt och därmed oskadade.

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
//Erna

Backup och migrering :)

Då klarar man sig i 1000 år om man sköter det :)

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi
//Erna skrev:

Backup och migrering :)

Då klarar man sig i 1000 år om man sköter det :)

Däri ligger problemet. Man måste vara aktiv. Visst, en CD/DVD-skiva med JPEG-bilder håller i många år, 5, 10, kanske 20 år. Men bäst är att skapa en kopia av skivan lite då och då för säkerhetsskull.

Och även föra över bilderna till det nya bättre bildsystemet ( och filsystemet) som kommer att finnas...

Eller - går det inte att skapa negativ utifrån de digitala bilderna?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Poker

Det var väl en del som såg vetenskapens värld igår om just detta med det digitala samhället.

Jag hade dock funderat på detta långt tidigare.

Visst kan man göra backuper och migrering men jag anser att det gäller de personer som har ett ansvar att göra detta detta.

T.ex. riksantikvarier, bibliotekarier, personer inom kommuner etc.

Den gemene man som har några tusen bilder, han struntar i detta.

Han litar blint på att detta är framtiden och kommer att kunna läsas om 20 år.

Han ser inte heller detta som ett problem överhuvudtaget.

Att skapa negativ av digitalabilder går men är kostsamt.

Då är det billigare att framkalla högkvalitativa papperskopior istället av erkänt fabrikat.

Dessa kan man ju i ett senare skede skanna av om det skulle vara nödvändigt.

[inlägget ändrat 2004-09-28 08:46:28 av Poker]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[Esc]

Man kan ju som sagt var spara ner det på nya medier när dessa kommer.

Ja, antingen så är din fil korrupt, eller så har du inte word på din nya dator. Word är faktiskt bakåtkompatiblare än så. Jag har word och excelark från tidigt 90-tal som fortfarande går att läsa.

Jag har en del disketter från 1990 med matrial som fortfarande går att läsa.

5,25" disketternas innehåll lade man väl över på annat medium innan de försvann (3,5" disketter, hårddisk, CD-R(W) DVD-R(W))

--

[Esc]

Edit: stavfel

[inlägget ändrat 2004-09-28 13:07:29 av [Esc]]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CyberPet

Glöm inte att du kan göra fotokopior av dina digitalbilder. Då menar jag inte utskrifter som sägs hålla i 100 år utan fotokopior på fotopapper som fotolabben använder. De har samma korta livslängd som de fotokopior din filmbaserade kamera producerar. Färgfilm kan också bli skadad då du inte kan göra nya kopior när dina gamla blivit gula och utfrätta. Inte ens bra behandlad svartvit film har så lång livslängd, om du inte vet vad du gör när du framkallar dina rullar. Att lämna in sina filmrullar på entimmes fotolabb är det värsta du kan göra, men hur många tänker på det. Jag skulle tro att livslängden på mina digitalbilder kommer att vara mycket längre än dessa filmrullar.

Själv har jag backup på två olika hårddiskar, på CD och på DVD. När nya tekniker kommer, tänker jag dessutom migrera till det nya formatet, för att vara säker på att mina bilder bevaras på samma goda sätt som de filmrullar jag en gång i tiden framkallade själv i get mörkrum.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Poker

Jag skriver bara ut på erkänt bra fotopapper, inget papper som man använder hemma i skrivaren utan att bra högkvalitativt papper.

Det finns nog inte många labb som idag använder sig att fotopapper som är dåligt. Fujifilm, Kodak, Epson etc är bra papper med lång livstid.

Alla de kopior jag har gjort skall enligt tillverkaren hålla välidgt många år, hur många år vet ingen.

Men jag försöker att se till att mina bilder framkallas hos erkända bra labb, proprint, odenlab, prolabbet (prolabbet skriver ut på canvas, akvrarell som skall enligt oberoende tester hålla i minst 70år men även där är det egentligen spekulationer)

Labb som VSFL ser jag som ett ej bra labb då dom är billiga och billigt är oftast bra kvalitet är min åsikt.

Jag har kvar negativ från 1970 och det finns negativ mycket längre tillbaka i tiden, från 1940 som håller en bra kvalitet idag.

Det är en ren och skär lögn att påstå att negativ är kanske jämförbart med en DVD-skiva med bilder eller en CD-skiva.

En plastskivas yta är mumsmums för parasiter och larver som äter upp ytan!

Såg ett bildbevis på detta igår på TV bl.a.

Mitt worddokument var inte korrupt, det handlade om flera filer som inte gick att läsa. Men det spelar ingen roll. Filerna gick att läsa år 2000 men inte idag.

Du kan aldrig vara säker på att dina bilder kommer att sparas i framtiden.

Det jag vet med all säkerhet är att film för film och stillbild har idag en säker och lång livstid, så länge de förvaras på ett tillfredsställande sätt.

Mina 126 negativ kommer att hålla i minst 30år till där dom ligger nu i en skyddad atmosfär.

Bilden är runt 1940 och håller en bra kvalitet!

[inlägget ändrat 2004-09-28 21:16:54 av Poker]

626315_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CyberPet

Nu var det inte all film jag pratade om, utan dåligt framkallad (eller snarare fixerad) film. Många entimmeslab är inte lika noga som man gjort det själv. Så ta en titt på filmer som framkallats för 10 år sedan på snabblabb, och jämfört dem med filmer som framkallades för 20 år sedan. Skillnad, jag lovar.

Så om vi behandlar våra digitala bilder som vi behandlat våra filmrullar så, visst, då förlorar vi informationen i framtiden. Gör man som för 20 år sedan, eller längre tillbaka, så är risken mycket mindre. Men vårt samhälle har för bråttom.

Förresten, det är nog snarare problem med programmerarna varför du inte kan läsa dina Wordfiler från 2000. Mina gamla word-filer funkar utmärkt i alla fall (har filer från 1997 som jag kan öppna utan problem, brända på CD). Skulle gissa att Microsoft har ett litet finger med i spelet också. Säkrast är ju annars att spara sina textdokument i RTF-format och inte i ett specifikt programformat, som MS Word är. Fler ordbehandlare kan handskas med RTF-format än Word-format.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Ett sent inlägg i tråden, men det finns hopp för framtiden:

http://home.fujifilm.com/news/n040927.html

"Fuji Photo Film Co., Ltd., Eastman Kodak Company, and Konica Minolta Photo Imaging, Inc. today announced an agreement to jointly develop a set of open standards for the consumer imaging and electronics industries, aimed at the preservation of digital photos and motion images on CDs, DVDs or other media.

As information storage technologies advance, the Picture Archiving and Sharing Standard (PASS) group's intention is to enable digital file compatibility with future playback devices, preserving the satisfying 'photo experience' that consumers have enjoyed for decades."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Poker
Ett sent inlägg i tråden, men det finns hopp för framtiden:

http://home.fujifilm.com/news/n040927.html

Det är ju vackra ord men hur skall dom kunna uprätthålla det?

Om 40år finns det ju knappt DVD.

Då måste dom komma överens om en standard som gäller nu och om 40år.

Redan inom snar framtid finns det DVD som klarar 1Tb data.

Om 40år kanske 20Tb på en skiva stor som en 5-krona.

Vi går ju mot det lilla, pågång är ju en hårddisk stor som en 5-krona och rymmer ca: 1Gb

Jag tycker att man borde i mer utsträckning borde anama medvetenheten.

Att få snubben på Östermalm att fundera lite på framtiden likaså teknikfreaket i Norrland likaså.

Redan idag finns det en uppsjö med olika lagringsmedia.

SD, CF, MMC, RMMC, Xd-card, MS-PRo etc.

Vilka kommer att hålla om 10år?

Knappt någon skulle jag vilja påstå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
Det är ju vackra ord men hur skall dom kunna uprätthålla det?

Hmmm, det är väl just det de funderar på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon
Hmmm, det är väl just det de funderar på?

Håller med. Det verkar som Poker har en rätt teknofobisk syn på framtiden (samma rädsla uttrycktes säkert när grammofon, radio och tv var nytt). "Problemen" som radas upp i den här tråden är ju inte på något sätt nya, de inträffar vid varje teknikskifte. Men visst är det bra att öppna ögonen på folk så de förstår vikten av att följa tekniken och utföra de nödvändiga migreringarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Poker
Håller med. Det verkar som Poker har en rätt teknofobisk syn på framtiden
¨

Du har både totalt rätt men du har även fel.

Säg den person idag som har gamla stenkakor som går att spela idag?

Ok kanske inga bilder men ändå.

Jag fotar mycket digitalt och har flera tusen bilder.

Jag vill att mina barnbarn skall kunna se tillbaka på den stad jag bor, hur det såg ut. Förnyelse i bebyggelsen.

Det kommer alltid att finnas person som säger "ähh skitsamma"

Men som tur är finns det personer som mig som vill bevara ett arv, kulturarv i framtiden.

Jag tror inte att det bara räcker att migrera och vilka orkar göra detta?

Skulle en hårt arbetande lagom kunnig på digitalkameror komma på tanken att först och främst köpa ett korrekt media för att föra över sina bilder på och sitta i timmar och åter många timmar på att förnya det som är nytt idag.

Jag som dagligen arbetar med TV, bilder, Grafik funderar såklart på det.

Tänk alla dom som suttit och migrerat sina super8 filmer till VHS itron att dessa skall hålla i 10-15år.

Redan efter några år har bildkvaliteten försämrats avsevärt.

Och dom trodde ju att VHS är ett säkert sätt att bevara film för eftervärlden.

Dom är idag gamla, 60-90år de som på den tiden filmade med sina S8-kameror som spelade över sina S8 filmer på VHS för några år sedan.

Dom har inte en susning om vad som gäller idag

Nu håller jag dock på med en överföring på från S8 till DVD, i min tro att DVD är ett media som håller några år till.

Nej, jag är definitivt inte teknofobisk över det tekniska men det går för fort ibland.

Och jag är inte heller gammal.

Digitalt är snabbt enkelt men 135-film och mellanformatare är bättre alternativ eftersom film ger den absolut bästa bildkvaliteten och som kan lagras i minst 40år utan att tappa mycket i färg.

[inlägget ändrat 2004-10-04 12:59:42 av Poker]

[inlägget ändrat 2004-10-04 13:02:01 av Poker]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johan pålsson
Om 10år, 20, 30år finns det förmodligen inget system som kan läsa denna då lderdomliga JPEG-bild.

Jodå, en JPG lagrad på en CD-skiva kommer man "alltid" att få ut data ifrån (förutsatt att själva mediet, dvs. CD:n håller).

Både JPG och formatet för CD är publikt dokumenterade format, det innebär att om man har formatsbeskrivningen kan man konstruera en avkodare/läsare (även om det inte gör sig själv :-).

Det är skillnaden mot exempelvis DOC, CDR, DWG och andra stängda format, lämnar inte tillverkaren en "ritning" i form av en dataspecification kommer man inte att kunna tillverka en läsare som läser data på ett korrekt sätt.

Det finns i och för sig olika sätt ändå, ex. "reverse engineering", men det blir ändå inte 100% korrekt.

Det samma gäller för det format som kallas "RAW", ett format för varje kameratillverkare, dvs. en mardröm att arkivera.

Det finns ändå värre exempel också, försök läsa en äldre databand, ex. DAT

Band som fysiskt har lika hög kvalitet som musikkassetter (magnetismen bleknar bort), sparade i gamla DOS-program på hårdvara som inte tillverkas längre (nyare DAT-stationer vill sällan läsa de band som var vanliga för 10-12 år sen).

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
Det samma gäller för det format som kallas "RAW", ett format för varje kameratillverkare, dvs. en mardröm att arkivera.

*medhåll*

Vet till sjutton vad jag ska göra egentligen, men tills vidare får det bli att bränna RAW-filerna i alla fall och hoppas det dyker upp nåt mer öppet format + program för att konvertera existerande filer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johan pålsson
Vet till sjutton vad jag ska göra egentligen, men tills vidare får det bli att bränna RAW-filerna i alla fall och hoppas det dyker upp nåt mer öppet format + program för att konvertera existerande filer.

Adobe har kanske snart en lösning, "The Digital Negative (DNG)"

http://www.adobe.com/products/dng/main.html

Det är tänkt som en ersättare till RAW men bygger på en specifikation som Adobe öppet har publicerat.

Gissar att det måste vara någon i Adobes storlek för att kunna tvinga fram en enhetlig standard.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Poker

RAW filer är ju ingen standard riktigt men tydligen är JPEG det.

Men låt säga om bara 10år så kommer det en ny variant av JPEG som komprimerar 300% mer men behåller kvaliteten bättre.

Då uppstår det problem med det lagringsmedia som man har sina bilder på.

Anledningen till att företagen inte vill köra EN standard är oftast STORA ekonomiska intressen.

Som Sonys MS..

DEt finns inte en telefon av SE som tar andra kort än MS. MS-DUO etc

Det kommer inte heller tror jag att finnas ETT säkert sätt att lagra media på utan en hel sjok med halvtaskiga lösningar.

Hur skulle ni göra? alltså kärnfrågan är ju fortfarande att bilder/videofilmer kommer få svårt att klara sig i framtiden.

Hur gör ni?

För min del är det uteslutande DVD-5 formatet som är högaktuellt och bara på kvalitetsskivor och självklart i två uppsättningar och på dessa skivor.

http://www.tdk-europe.com/index.php?id=49

[inlägget ändrat 2004-10-04 19:03:42 av Poker]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PBL

Har inte svaret givits ett flertal gånger i tråden ? Man får migrera till nyare media och nyare format om det skulle behövas.

Finns inga säkra lösningar men det är ju så man får göra.

Tror knappast man någonsin kommer komma överens om ett format som alltid kommer att gälla, det skulle ju sätta stopp för all utveckling i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Poker

Det finns inget "svar" utan det är en idé.

Men visst skulle det kunna vara enkelt att migrera och handen på hjärtat tror jag inte att många gör det.

Jag vet ingen som ´spenderar och katalogiserar och bara använder sig av 8:3 standarden etc etc.

Det tar för lång tid.

Så tillsvidare ligger dom där i datorn, i mappar.

En fotograf jag känner blev utsatt för ett virus som pajade alla bilder.

bildfilen var exakt lika stor men det gick inte att öppna.

Virus frågan är ju också ett problem.

Tidsinställda virus som aktiveras efter 100 klick på bilden.

Science fiction? nja 64kb som Bill Gates sa?

Lite svårare är det att skada negativ tex.

Ja jag skall fota med film också :) men jag fotar båda.

Men vi gör vad vi kan med den lilla "ap-kunskap" vi har idag.

Det var ju inte så länge sedan en viss person sa att det räcker med 64kb i minne.

Och nu räcker det bara med att migrera så är denna diskussion över.

nja så lätt är det inte.

Jag kommer att följa det digitala samhället noga och jag älskar all mambojambo och köper nytt hela tiden.

En sak är också säker och det är att hela min släkt från mormors mors bilder till idag kommer mina barnbarns barn att kunna se, även alla gamla rörliga bilder. D8, S8, DV, DVD BETA, HDCAM? etc...

Hepp

[inlägget ändrat 2004-10-04 19:21:12 av Poker]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon
Jag tror inte att det bara räcker att migrera och vilka orkar göra detta?

Skulle en hårt arbetande lagom kunnig på digitalkameror komma på tanken att först och främst köpa ett korrekt media för att föra över sina bilder på och sitta i timmar och åter många timmar på att förnya det som är nytt idag.

Hm, hade man för 40 år sedan tagit en massa fotografier och inte tagit hand om dem (sorterat, textsatt och skyddat dem under plast i fotoalbum) skulle väl dessa vara i rätt dåligt skick idag? Vad skulle det ta i tid att göra denna arkivering med tusentals fotografier? Förmodligen bra mer tid än det tar att migrera samma mängd digitala bilder, förmodligen hundrafalt mer tid Ändå tog sig många denna tid, varför skulle man inte göra detsamma med digital media?

Visst, utvecklingen går fort, men jag tror aldrig en så stor del av befolkningen, över alla generationsgränser, anpassat sig så fort till nya tekniker som skett under de senaste 15-20 åren.

Jag håller dock med dina argument till stor del samt din oro Poker, men jag tror du underskattar människors vilja och förmåga att ta till sig dagens (och förhoppningsvis morgondagens) teknik.

Intressant diskussion och jag tycker båda våra synsätt på ämnet är giltiga och berättigade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PBL

Kanske en företagsidé då ? Ge oss dina digitala bilder och filmer, vi garanterar lagring för all framtid :-)

[inlägget ändrat 2004-10-04 20:01:47 av PBL]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon
Kanske en företagsidé då ? Ge oss dina digitala bilder och filmer, vi garanterar lagring för all framtid :-)

Hehe, nä, jag tror teknikens överlevnad är mer garanterad än ett enskilt företags. Det är lite som filmvärldens (finns även några verkliga) kryolabb, där företag fryser ner dig tills botemedel finns mot din sjukdom. När detta väl händer lär väl företaget gått omkull för länge sedan och din stackars kropp både smält och förruttnat =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PBL

Nä, det var inte så allvarligt menat men det skulle inte förvåna mig om det börjar poppa upp dylika företag snart.

Vore ju intressant om alla datorer som är uppkopplade automatiskt skapade en krypterad global virtuell hårddisk där folk kan lagra vad de vill men ingen kan läsa de andras lagrade filer.

Så längre programvaran uppdateras till nya system som kommer ut, vilket nästan kan garanteras genom att standardisera protokollen och släppa källlkoden, så är det ju en ganska beständig lösning.

Såg något sådant projekt för länge sedan men har inte hört något mer om det.

[inlägget ändrat 2004-10-04 20:38:01 av PBL]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon
Nä, det var inte så allvarligt menat men det skulle inte förvåna mig om det börjar poppa upp dylika företag snart.

Idén är inte dum dock, känns som en bra extratjänst över nätet för företag såsom fotolabb, tillverkare av bildredigeringsmjukvara och dyl kunde erbjuda: "Skicka in dina negativ, positiv, 3.5", 5.25", CD, DVD-skivor mm innehållande dina bilder så får du detta lagrat på valfri media inkl. mjukvara."

Idén om centraliserad lagring är också intressant. På samma sätt som ex. Google översätter dokument till HTML när du söker, kan du hämta hem dina lagrade bilder i valfria format.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...