Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blandade problem


Krister E

Rekommendera Poster

Jag har 3 problem:

 

1. Försökte installera SP2 men installationen kunde inte genomföras pga något som hade med paket som inte stämde.

Någon som vet något om detta?

 

2. Mediaplayer har lagt av, det kommer upp att det är fel versionsnr, så jag laddade ner den senaste, men efter installationen så stod det att mediaspelarens installation ej var slutförd.

Man kan öppna spelaren men man kan varken se eller höra filerna.

Vad är fel?

 

3. Titt som tätt, och det är verkligen irriterande, så kommer den roliga texten "......har stött på ett problem och måste avslutas", detta kan vara Excel, Word, Kazaa, IE m.m

Vad är felet bakom detta?

 

Kan fråga nr 1 ha något med fråga 2 att göra?

För när den avinstallerade SP2 så kom det upp en ruta att XP kanske inte skulle funka som förut.

 

Man fär väl skylla sig själv som trodde att SP2 skulle vara något superbra men som bara ställde till det.:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att du kör en "uppgradering" av XP. Låter kanske lustigt att uppgradera XP till XP men då installeras XP om och dina program mm behålls. Denna åtgärd löser dina problem. Se sedan till att datorn är virusfri och adwarefri. Kör sedan Sp 2 utan att vara inkopplad mot Internet.

 

Tsh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 frågor:

 

1. hur får man tag på denna uppgradering, och jag antar att den inte är gratis?

 

2. när man då gjort uppgraderingen kommer allt att vara som innan med alla program och filer intakta?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för det första så uppskattar jag verkligen din hjälp, men för oss som är lite handikappade när det gäller användning av computers, hur exakt går detta till?

 

jag förstår dock inte hur allt kan uppgraderas genom att sätta i ursprungsskivan?

 

måste man inte köpa en uppdaterings-cd?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du bootar upp på CD söks hårdisken igenom om det finns en tidigare version av Windows. Den kommer då att hitta din XP-installation. Då får du valet att uppgradera eller installera i en ny mapp. Välj Uppgradera så installeras XP över din befintliga XP-installation och eventuella defekta filer byts ut.

 

Tsh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag gör rätt, men jag startade datorn med xp-skivan i, och jag trodde i och med detta att den skulle börja kontrollera hd och därefter ge mig alternativ.

 

Men allt fortflöt som vanligt och datorn startade upp som vanligt, inget annat hände

 

Gör jag fel eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag gör rätt, men jag startade datorn med xp-skivan i, och jag trodde i och med detta att den skulle börja kontrollera hd och därefter ge mig alternativ.

Till att börja med, ändra i BIOS boot-meny så att CD-ROM är första bootalternativet/1st boot device. Starta sedan om med XP-skivan i och var beredd på att genast trycka valfri tangent för att starta från CD-skivan...

Ser ut så här:

 

http://w1.452.telia.com/~u45200358/Tryck%20valfri%20tangent%20CD-skivan...19.PNG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK det där gick ju inte så briljant :thumbsdown:

 

Jag bootade från xp-CD:n tryckte fort som fan på valfri tangent, sedan kom 3 alt upp.

1. installera xp

2. reparera och återställa xp

3. avsluta utan att installera xp

 

Jag testade 2 och då kom det upp vilken ...nånting.... jag ville installera och eftersom det bara fanns ett alt (C\Windows) så valde jag den, då frågades det efter administratörslösenord, och eftersom jag inte har något så testade jag med enter bara, men då dykte bara DOS-prompten upp med C\windows:_

 

Så jag skrev exit och grät en smula.

 

Finns det någon med ett förslag hur man ska göra för uppdatering, utan att riskera att allt installeras om, utan bara uppdateras?

 

Jag har en halvmysko CD som jag inte vet var den kommer ifrån, men den är från Dell och den är för återinstallation av xp pro.

Nu är det så att jag har en Gemini-dator och jag har xp home, så denna cd är kanske värdelös eller...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon med ett förslag hur man ska göra för uppdatering, utan att riskera att allt installeras om, utan bara uppdateras

Jag har själv aldrig reparerat, men jag tror du ska välja installera XP och sedan välja reparera eller om det möjligen heter recovery.

 

[inlägget ändrat 2004-10-01 17:51:35 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl testa även om det känns lite otrevligt (får väl bränna ner dom filer som jag inte vill gå förlorade innan jag börjar fibbla).

 

Det verkar ju ändå lite konstigt att det finns ett alt för reparation (alt 2) och sedan som du säger ett liknande alt om man väljer att installera (alt 1).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 2 versioner av XP-skivor. En för nyinstallation och en för uppgradering. Du har antagligen den för nyinstallation och då finns inte alternativet för uppgradering med. Men det går att lösa. Kopiera i386-mappen från CD till hårddisken. Om du anger en mailadress så skickar jag de filer som du behöver komplettera med. Sedan är det bara att köra uppgraderingen innifån Windows.

 

Tsh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...