Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows xp vs flatskärm.


letterman

Rekommendera Poster

Jag har problem med ett hempcdata-paket. Jag har en compaq presario 6500 och en 20" hp flatskärm. Bilden är suddig, framförallt när man ska läsa en text.

 

Alla jag känner som har flatskärmar och windows xp har suddiga texter. Det kvittar om man grejar med contrast och brightness på skärmknapparna eller om man som jag har laddat ner de senaste drivrutinerna från nvidia. Alla bilder förändrar sig när man drar på gammaknapparna och sharpness men inte texten.

 

Har någon något tips!

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du kör skärmen i så hög upplösning som den klarar av, kan se väldigt konstigt ut på en tft skärm om man kör i lägre upplösning.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat ClearType?

Detta är klippt från Hjälp och support:

 

Så här använder du ClearType för skärmteckensnitt

Öppna Bildskärm på Kontrollpanelen.

Klicka på Effekter på fliken Utseende.

Markerar kryssrutan Använd följande metod för att utjämna kanterna på skärmteckensnitt i dialogrutan Effekter.

Klicka på ClearType i listan.

Obs!

 

Så här öppnar du Bildskärm. Klicka på Start, klick på Kontrollpanelen och dubbelklicka sedan på Bildskärm.

ClearType är utmärkt för bärbara datorer och andra plana bildskärmar. ClearType kan framträda något suddigt på stationära datorbildskärmar.

Oavsett om du väljer Standard eller ClearType i listan måste du ha ett bildskärmskort och en bildskärm som kan hantera en färginställning på minst 256 färger. Bäst resultat får du med inställningen Hög (24-bitars färg) eller Högst (32-bitars färg). Klicka på fliken Inställningar och ange Färgkvalitet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tråden flyttad till Bildskärmar

--

 

letterman skrev:

Alla jag känner som har flatskärmar och windows xp har suddiga texter.

 

Det har då inte jag. :-)

 

Det framgår inte om du installerat skärmens drivrutiner. Det ska finnas på en CD som följde med skärmen / datorn. Det ska vara en speciell profil så att XP kan identifiera skärmen rätt och då lär du få rätt på dina problem, tror jag.

 

Dra upp upplösningen på max vad skärmen tillåter också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en sak att kolla är om du kör med analog eller digital ingång på skärmen. Är det analog anslutning måste bilden omvandlas från digital till analog och tillbaka till digital igen innan den kan visas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid installationen på en Compaq HP hemdator valde XP upplösningen 800x600, 20" skärm

Ändrade till 1600 x 1200 och allt blev mycket skarpare,

 

dvs kolla att inställd upplösning i XP stämmer med den upplösning flatskärmen har. Allt annat blir sämre.

Och öka textstorleken till max, jag tror +25% är det mesta möjliga,

ändras också i XP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack. Jag har tagit del av alla era råd och texten på ikonerna blev bättre men jag har hämtat hem en pdf-fil från skatteverket (inget speciellt med just den) men jag tycker fortfarande att texten är suddig bl. a bokstäverna t och e.

 

MVH Letterman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acrobat tycker då inte jag är lika "smart" som XP när det gäller att visa text tydligt. I alla fall inte om bokstäverna visas i liten storlek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

ClearType suddigt????????

 

Då måste det vara skillnad på skärm för på min laptop blir det en ordentlig skillnad mot det bättre!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ClearType fixar till kontrasten på texten så att den blir tydligare. Kör igång guiden och testa vad som ser bäst ut. How Microsoft finns ett "tweak" att ladda ned som ger en mer direkt tillgång till Cleartype.

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

direktlänk:

http://download.microsoft.com/download/b/7/0/b7019730-0fa3-47a9-a159-98b80c185aad/setup.exe

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte ClearType med "sub pixel rendering" att göra? Alltså ett sätt att "fuska till sig" fler pixlar?

 

Edit: Här finns en trevlig sida som beskriver ClearType/sub pixel rendering:

 

http://grc.com/cleartype.htm

[inlägget ändrat 2004-11-08 10:21:25 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ClearType fixar till kontrasten på texten så att den blir tydligare. Kör igång guiden och testa vad som ser bäst ut.

 

Har gjort det nu och vilka inställningar jag än använder (har även justerat med kontrastreglaget under Advanced) så uppfattar jag texten som mer suddig med Clear Type än utan.

 

Så jag personligen ser fortfarande ingen vits med funktionen men jag har ju inte samma ögon som andra.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det nu och vilka inställningar jag än använder (har även justerat med kontrastreglaget under Advanced) så uppfattar jag texten som mer suddig med Clear Type än utan.

CleartType är utvecklat för att se bättre ut på TFT skärmar

 

Har du en "vanlig" CRT blir det t.o.m. sämre.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en "vanlig" CRT blir det t.o.m. sämre.

 

Även på min laptop som var min enda dator i flera år med standardupplösning på 1024*768 blir det en försämring tycker jag. Men kul att andra tycker att det fungerar.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ens ihåg längre om jag har det installerat eller om jag tog bort det på datorn hemma. Jag tycker i varje fall att det är bra skärpa nu.

 

Fast jag är nästan säker på att jag inte har det faktiskt om jag tänker till...

 

 

--

[Esc] - "Virrig idag"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag är nästan säker på att jag inte har det faktiskt om jag tänker till...

 

Prova: Bildskärm-Utseende-Effekter. Det är installerat som standard. Länken i denna tråden går till en mer konfiguerbar variant. På min laptop så blev det på när jag startade den för första gången. Så här suddigt ska det väl inte vara tänkte jag och hittade var man slog av Clear Type.

 

Är det verkligen ingen annan som tycker som jag när det gäller Clear Typ:s vara eller inte vara? Det blir ju visserligen högre kontrast och kraftigare svart färg men samtidigt suddigt som om bokstäverna är utsmetade.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, kanske det beror på"vilken upplösning man kör med?

 

Med 1600x1200 på 15" tycker jag det blir tveklöst bättre.

 

Men om man har säg 1024x768 på 15" där man med lätthet ser de enskilda pixlarna kanske ClearType ser ut att "smeta ut" pixlarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 1600x1200 på 15" tycker jag det blir tveklöst bättre.

Nu blir jag nyfiken. Vad har du för skärm som kan ha upplösning 1600x1200?

På min 21" så är det bara Clear Type som gäller. Går inte ha inställningen Standard.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 1600x1200 på 15" tycker jag det blir tveklöst bättre.

 

Hur kan du köra 1600x1200 på en 15" skärm? Inte om det är tekniskt möjligt utan det måste ju bli så liten text?

 

Det är väl för att jag är skåning som jag inte kan med Cleartype kanske :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du köra 1600x1200 på en 15" skärm?

 

Jag skulle inte heller palla med det, måste ju vara direkt skadligt för synen.

Jag tycker 1600x1200 är för smått även på en 17", men på en 19" eller större är det ganska lagomt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pja, jag tycker det passar alldeles utmärkt. Däremot har jag rätt svårt för de monstruöst stora pixlarna man får med t ex enbart XGA på 15".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom skärmen sitter på en laptop har jag den ju "vid fingertopparna" så att säga. En extern skärm brukar kanske stå lite längre bort, det förklarar nog en del av skillnaden.

 

Men jag vet att många tycker 1600x1200 på 15" är alldeles för mycket och trivs bättre med lägre upplösning.

 

Just textstorlekar kan man justera upp om man vill det, värre är det med ikoner i många program, de kan bli lite väl små ibland :) Men att ha 2 "megapixel" är otroligt bra när man jobbar med bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl för att jag är skåning som jag inte kan med Cleartype kanske :)

 

Hehe, att du inte sa det på en gång, det förklarar ju allt! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...