Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nyhetsbrev


becky

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag vill uteckla mitt nyhetsbrev. Idag fyller man i ämne, rubrik och text... sen visas det som ren text för prenumeranterna... jag vill kunna förbestämma layouten + kunna skicka med bilder..

 

så det blir som ett html-mail ungefär...

 

jag vet att man måste använda funktionen base64 för att bilder ska kunna skickas med...

 

är det någon som vill hjälpa mig på traven??

 

Rebecka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill uteckla mitt nyhetsbrev. Idag fyller man i ämne, rubrik och text... sen visas det som ren text för prenumeranterna... jag vill kunna förbestämma layouten + kunna skicka med bilder..

 

så det blir som ett html-mail ungefär...

 

Hmm, HTML-mail låter inte som någon bra idé. Väldigt många har slutat att ta emot HTML-mail pga allt elakt man kan drabbas av. Det innebär att väldigt många kommer inte att kunna se ditt mail på det sättet du har tänkt. Personligen tycker jag att en bättre lösning vore att bifoga nyhetsbrevet som en pdf istället. Det ger dig dessutom total kontroll över layouten och bildplacering. För att locka folk att öppna pdf:en skulle en innehållsförteckning + kortare sammanfattning kunna genereras i mailet.

 

Personligen tycker jag att HTML-mail är ett otyg.

 

Info för att generera pdf:er hittar du här:

 

http://se2.php.net/manual/sv/ref.pdf.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som hindrar att man har en text-version och en html-version i samma mail och låter mottagaren (eller hans mailapp) välja vilket han vill läsa ett PDF-mail skulle jag aldrig ens röra. Isf är det IMHO smidigare att göra en enkel text som berättar att nya nyhetsbrevet ligger på webben med en länk till pdf:en.

 

Mitt förslag är att du (alltså Becky) gör ett mail med både en html-del och en text-del. Bilderna skulle jag personligen nog föredra om du inte skickade med utan lät ligga på en server så att man kan välja om man vill ha hem dem eller inte.

 

Kika på den här, tror den tar hand om det mesta som är magiskt:

http://phpmailer.sourceforge.net/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna skulle jag personligen nog föredra om du inte skickade med utan lät ligga på en server så att man kan välja om man vill ha hem dem eller inte.

Nackdelen med det är förstås att ingen vettig mailklient hämtar bilder från servrar eftersom det inbjuder spammare. Alltså, spammaren lägger in en bild med ett filnamn som är unikt för din mailadress. När du öppnar html-brevet hämtar din dumma mailklient bilden från spammarens server och talar därmed om för spammaren att det är en korrekt mailadress och att nån läser inkomna mail. Mao "Hej, skicka mer spam till mej, tack".

 

Emrm är det bästa att hålla sej till ren text, precis som gudarna avsåg, och ha url:er till eventuell html-sida/pdf-fil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med det är förstås att ingen vettig mailklient hämtar bilder från servrar eftersom det inbjuder spammare.

En vettig mailklient hämtar inte bilder från en server med mindre än att du har sagt att du litar på mailet eller sagt att du vill se bilderna, i övrigt har du rätt.

Det är mycket snack om trojaner som lever i huvudet på jpg-bilder just nu, det är bara en tidsfråga innan samma begränsningar gäller bifogade bilder.

Emrm är det bästa att hålla sej till ren text, precis som gudarna avsåg, och ha url:er till eventuell html-sida/pdf-fil.

Om du skaffar dig en "riktigt mailklient" så kan du säkert välja om du vill se text- eller html-versionen, det går till och med i Thunderbird. Jag har väldigt svårt att se varför det skulle vara sämre att skicka med både och än att skicka en pdf, när det gäller pdf:er finns det inte en mailklient som stoppar scripting (ja, det går).

 

Edit: Ett bra komplement om designen är viktig kan dessutom vara att ha en länk till en html-version av mailet på webben. Då kan användarnas klienter strippa hur mycket som helst och de har ändå möjlighet att se det som det "ska" se ut.

 

[inlägget ändrat 2004-09-28 14:49:39 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...en länk till en html-version av mailet på webben.

 

Är nog den bästa lösningen i mitt tycke efter att läst övriga synpunkter här i tråden. Text i mailen och html på webben, precis som gudarna(*) avsåg i begynnelsen.

 

* Har inte så stor koll på vilka som är inblandade, men när det gäller webben(html/mosaic) är det väl Tim-Berners Lee som räknas som 'skaparen' . Huruvida det tog sju dagar eller inte har jag bristfällig koll på faktiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Anders Frankel
...en länk till en html-version av mailet på webben.

 

På detta sätt glömmer du dessvärre bort en väldigt viktig sak - hur mottagaren reagerar på meddelandet. Flera tester visar tydligt på att HTML ger bättre resultat än rena textmail (typiskt 20 - 30%). Att kräva av mottagaren att han eller hon skall klicka för att se en fullständig version innebär att du tappar många mottagare på vägen. Detta gäller givetvis både om du arbetar med länkar i textmeddelanden eller med bifogade PDF'er.

 

Allt pekar på att HTML mail (med separat textversion för de läsare som inte stödjer HTML) är det effektivaste sättet att arbeta för legitima e-postmarknadsförare.

 

Läs gärna om det test som jag var med att genomföra här:

 

http://www.nyhetsbrev.biz/artiklar/odla.htm

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På detta sätt glömmer du dessvärre bort en väldigt viktig sak - hur mottagaren reagerar på meddelandet.

Nu kommenterar du flera månader gamla inlägg och det var kanske lite olyckligt i sammanhanget att "erzon" utelämnade ordet "dessutom" från sitt citat av mig.

 

Jag kan lova dig att vilken mottagare som helst tycker det är bättre med en länk att följa (som ett alternativ) än att faktisk inte se något (som ur användarens perspektiv) är vettigt alls.

Flera tester visar tydligt på att HTML ger bättre resultat än rena textmail (typiskt 20 - 30%).

Du får läsa hur många tester som helst, när jag läser ett nyhetsbrev i min Palm eller mobiltelefon och mailet ifråga bara består av en html-version så ser det ut så här:

<html>
<head>
<title>Medlems-[color="#ff0000"]mail[/color]</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body bgcolor="[color="#006400"]#FFFF99">[/color]
<p align="center"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="2">[color="#0000ff"]if[/color] you want 
  the membersmail in english in the future just drop me a line at...

Gissa vad som fungerar bäst? Alterantivet ovan eller alternativet ovan kompletterat med en länk som jag faktiskt kan surfa till (från samma Palm) och läsa vad som står?

En text-version hade förvisso varit trevligt men det hade inte hjälpt eftersom min palm tror att den klarar html-mail (vilket den bara gör ibland).

 

Allt pekar på att HTML mail (med separat textversion för de läsare som inte stödjer HTML) är det effektivaste sättet att arbeta för legitima e-postmarknadsförare.

Ja, och?

Varför tror du jag föreslog att man skulle skicka med bägge delarna och dessutom en länk till en html-version på webben för de som läser mailen med nåt som inte är bra på att visa html alternativt är intresserade av att se en bild som är kopplad till texten (i textversionen), läsare som helt skulle försvinna om man nöjer sig med en text- och en html-version.

 

Det är faktiskt inte speciellt ovanligt med t.ex webbklienter som föredrar html-versioner men gör ett uselt jobb när det gäller att visa dylika. De allra flesta webbmail-klienter lider av sådana problem.

Man skulle kunna tänka sig att odla.nu har rätt många mottagare som läser sin mail hos hotmail.com eller spray.se:s webbmail. Om man inte är rätt konservativ (och vet vad som fungerar och inte fungerar) i utformandet av sina html-mail så drabbas de alla gånger av att den som gjorde undersökningen om hur de skulle satsa uppenbart saknade den koll man kan förvänta sig av någon som får ett sånt uppdrag.

 

På lättare svenska kan man sammanfatta det jag skrev med:

- en text-version

- en html-version

och som extra bonus dessutom

- en länk till de som har mailklienter där de inte kan välja vilken av ovanstående de vill se utan drabbas av en html-version som inte är korrekt (av den ena eller andra orsaken).

 

Fast en sådan lösning kanske inte passar Apsis, deras lösning kanske inte har någon server där html-versionen kan ligga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...