Lennart_99 Posted September 27, 2004 Share Posted September 27, 2004 Hej Jag har en databasfil (db.mdb) Jag har gjort inställningar i: kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datakällor (ODBC) Under fliken "Användar-DSN" klickar jag på "Lägg till". Väljer där "M$ Access Driver (*.mbd)". Fyller i namnet. (db.mbd) Klickar på "Markera" och väljer filen. Klickar "ok". Klickar på "Avancerat" och väljer login + lösen. (db.mbd ligger direkt under C: - roten) Har naturligtvis lite Javakod: try { Class.forName( "sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver" ); connect=DriverManager.getConnection(url,user,passw); } (Det finns mer kod) När jag sedan kör så rasslar det ordentligt i kommandotolken: java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven. Jag kör XP. Ideér mottages tacksamt. Tack....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jds Posted September 27, 2004 Share Posted September 27, 2004 Hej, DriverManager.getConnection(url,user,passw); Är "url" korekt? jdbc:odbc:<minDataSourceName> kör en system.out på url för att se. José Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lennart_99 Posted September 27, 2004 Author Share Posted September 27, 2004 Hej Jose och tack för ditt svar. Jag har nu kollat det du skrev och det verkar ok. url är korrekt och System.out bekräftar detta! Har även kollat filnamnet och det stämmer. Har du fler idéer får du gärna dela med dig Tack... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.