Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

xp startar inte efter sp2


gacki

Rekommendera Poster

Jag har ett flertal gånger försötk installera XP Service Pack 2. Dock utan resultat. Den installerar i och för sig allt, men sedan när den har gjort omstarten vägrar den att starta i annat än felsäkert läge.

Jag får ett antal val på skärmen. Har försökt välja "Starta normalt" och "senast fungerande...". Då bara den startar om. Startar jag i felsäkert läge kommer jag in i datorn och kan på så sätt avinstallera sp2 eller göra systemåterställning.

Har även prövat att formatera om hårddisken och lägga in sp2 före några andra program. Samma resultat. Har testat att köra både via Windows Update och laddat ner via Download Center.

Är det någon som vet vad problemet kan bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade bara en artikel hos microsoft om något liknande men det kanske inte har med ditt fel att göra?

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;873161&Product=winxp

 

Hur som det troliga är just att det är någon form av hårdvarokonflikt eller felaktig drivare, mitt tipps är att titta igenom vad du har för utrustning till datorn och går igenom om det finns uppdateringar till något.

 

Klart kännsligt verkar USB och IDE drivare vara så börja där, kolla även sådant som grafikkort osv. om det finns uppdateringar.

 

Eftersom den går igång i felsäkert läge så är drivrutinerna klart misstänkta.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem. Det visade sig vara usb musen som trasslade. Jag flyttade den faktiskt från en usb port till e´n annan och så gick den igenom uppstarten. Så fort jag flyttade tillbaka musen till den första usbporten så kraschade windows. Efter att ha laddat hem nyaste drivrutinerna från mustillverkaren så fungerar det nu felfritt i alla portar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...