Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför stänger min dator av sig


The Rebel

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en ny dator och det har fungereat bra men nu i morse när jag skulle sätta på den så går den igång men efter ca 6 sekunder så slår den av. någon som vet varför?

 

/ALexander

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå, det finns många anledningar till att detta kan hända.

 

Hur långt kommer du i starten, får du igång operativet eller kommer du inte så långt?

Om du kan starta operativet vilket operativ kör du?

 

Kolla att fläkten går till CPU'n så det inte är en överhettning som orsakar att den slår av.

 

Slår den av även om du startar och går in i bios kan det vara fel på nätaggregatet.

 

Finns också virus som kan orsaka sådana fel.

 

Lite mer info om hur den beter sig och vad du har för dator så kanske det går lite lättare att ringa in problemet.

 

Du har inte märkt några problem innan detta hände?

 

Till sist, har du nyss köpt den borde du kunna få hjälp på garantin så har du köpt den komplett och klar i butik så låt dom felsöka den i första hand så du inte blir av med garantin bara för du har varit inne och rotat i den själv.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tänkte uppdatera denna tråden då jag har samma problem med min nyihopsatta dator.

Allting funkar som det ska när den väl är igång men när den varit avstängd ett tag och man ska starta upp så stänger den av sig efter någon sekund.

Alla fläktar och så startar som det ska, det är lite svårt att säga hur långt den kommer i startprocessen för skärmen hinner inte starta men den verkar stänga av sig när den söker efter hårddiskarna.

Den startar alltid efter en stunds lekande med powerknappen och det är bara när den varit avstängd ett tag som problemet uppstår.

 

/muffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att starta den utan hårddiskar i och sett om den kommer igång direkt då?

Datorn skall starta och du skall kunna boota upp den med boot-diskett även om hårddisken är borta.

 

Du skriver att "den söker efter hårddiskarna" så du har troligen mer än en hårddisk i datorn prova då först helt utan hårddiskar och går den igång då prova med bara en och sedan bara med den andra och slutligen med båda två.

Glöm inte att även plugga ur CD-ROM'en om inte datorn vill starta upp utan hårddiskarna.

 

Jag tycker annars att det låter som komponentfel troligen en kondensator som inte håller måttet riktigt på moderbordet eller i nätaggregatet.

 

När du väl fått igång datorn har du någon "power monitor" som du kan läsa av spänningarna på moderbordet med?

Det brukar finnas i BIOS, i mitt BIOS ligger det under Power - Hardware Monitor, annars brukar det också följa med ett sådant program som du kan installera i Windows och övervaka temperaturer, fläktar och spänningar osv.

Får du igång den utan hårddiskar så kolla spänningarna och jämnför sedan dom värderna med vad spänningarna ligger på när du åter startat upp den med hårddiskarna installerade.

 

Kontrollera att alla spänningar ligger rätt dom skall inte avvika för mycket.

Felet kan ju ligga i nättaggregatet i alla fall om det visar sig att så fort någon eller båda hårddiskarna är inkopplade så har den start problem eftersom hårddiskarna drar mer ström när dom startar upp och skall dra upp diskarna i varv än vad dom sedan drar när dom håller full hastighet.

 

Ett snabbare sätt är ju om du har tillgång till ett annat nätaggregat du kan prova med, startar den snällt med det men inte med det andra så har du hittat den troliga felkällan.

Tunna/

 

[inlägget ändrat 2004-10-23 14:21:33 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...