Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med mer minne till bärbara


p.a.s

Rekommendera Poster

Hej

jag funderar på att uppgradera min bärbara med lite mer minne och har lite frågor angående det.

 

först och främst kan man sätta in mer minne på egen hand eller måste man tvunget lämna in datorn?

 

sen undrar jag hur känsligt det är med olika märken, min dator heter Compal N20u eller Sceptre S7300, det är en p3 700mHz, 128 mb PC100 sdram, ett udda märke med andra ord, utan "egna" minnen.

 

och min sista fråga är om det fungerar att köra PC266 minnen istället för PC100 om jag det skulle vara lättare att få tag på?

 

Jag har aldrig skruvar i en bärbar så all hjälp är välkommen.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

först och främst kan man sätta in mer minne på egen hand eller måste man tvunget lämna in datorn?

 

Brukar vara en lucka under datorn som sitter med någon enstaka skruv. Ska inte vara några problem att göra själv.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Dahlgren säger brukar det finnas en lucka på undersidan eventuellt kan den finnas under hårddisken.

Ta med den bärbara om du kan så att du ser att minnena passar, annars öppna så du själv ser hurdana minnen det ska vara och att det finns, antingen en tom plats eller om det finns två minnen som gör att du måste ta bort en för att få in ett större minne.

 

Kolla även i manualen (ifall du har den kvar)hur stora minnes moduler du kan använda, plus den sammanlagda mängden minne du kan ha i den bärbara.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dustin.se

Tillverkare

Kingston

Minneskonfiguratorn

att inte köpa minne som är speciellt passande till din dator är att be om problem.

Eventuellt laddar du hem och installerar SI Soft Sandra (gratis) först för att ta reda på så mycket som möjligt om din dator innan Minneskonfoguratorn eller om du får problem svar på frågorna i Minneskonfiguratorn.

För att stoppa i minnet, ställ datorn på diskbänken(bra jord) ta hela tiden regelbundet i diskbänken för att undvika statisk elektricitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, tack för svaren

Jag har skruvat lite och hittat både hårddisk och minne så den praktiska biten var betydlig enklare än jag trodde :)

 

men nu återstår frågan om vilket minne som är kompatibelt, som jag nämt så är det ett udda märke och jag antar att det inte finns några speciella minnen att köpa, det är heller inget märke på minnet som sitter i, det enda jag kan se är att det är samsung chips.

 

den enda specifikationen jag har hittat är att det ska vara PC100 SDRAM SODIMMs och max 320 mb.

hur skulle det gå att köra pc133? dom är av någon anledning hälften så dyra som pc100 så det skulle ju vara bra om det gick.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...