Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ihop hemmabioanläggning med multimediadator


gammelfarbrorn

Rekommendera Poster

gammelfarbrorn

Kan någon ge mig tips och råd hur jag kopplar ihop min TV/Hemmabio med min multimediadator, samt vissa programvaror som ev behövs.

 

Har just ”fått” min nya personalköpsdator en s.k. Multimediadator, som jag önskar koppla ihop på något sätt med min befintliga hemmabioanläggning eller delar av den.

 

Mina önskningar är:

 

Plocka bort VHS bandaren och ev. DVD spelaren och använda multimediadatorn som DVD inspelare och hårddiskinspelare

 

Använda min WidescreenTV som databildskärm för multimediadatorn ( för Internet och program etc.) samt naturligtvis som vanlig TV-monitor för att se TV-program samt mina inspelningar

 

Koppla samman multimediadatorn med dator nr 2 i hemmet genom trådlöst nätverk

 

 

Vad jag är intresserad av är att spela in och kunna se digitala kanaler ( även kodade betalkanaler ) från satellit DVB-S (Viasat) och digitala marknätet DVB-T (Boxer) eller något av de två med stereoljud.

Vilka olika alternativ av TV-kort, interna eller externa finns som jag skulle kunna använda för att uppnå ngt. av detta. TV-kortet ( WinFast TV2000XP DeLuxe) som sitter i MSI datorn har bara TV ljud i mono.

 

 

 

 

Multimediadator: MSI Mega 865 DeLux

Intel P4 3,0 478 800 MHz

Chipset Intel 865G

2 x 256 MB 400 MHz PC 3200

HD 160 GB 5400 rpm

Grafik : ATI Radeon 9600 128 Mb tv-ut

TV Kort: Leadtek WinFast TV 2000XP DeLuxe

Ljud: Realtek 655/658 AC 97 support 5,1 channel SPDIF In/Out

LG DVD+/-RW Brännare

Nätverkskortkort: Trådlöst Mini-Pc nätverkskort samt integrerat 10/100 Mbit

Trådlös mus och multimediatangentbord

Windows XP Home

Tillbehör

1 st. CD-skiva med Ulead Cool 3D

1 st. CD-skiva med UleadVideoStudio 6

1 st. FM radio antenn

1 st. IR-fjärrkontroll + mottagare

1 st. 3,3 mm Stereo-kablage

1 st. S-Video/RCA-kablage

Min anläggning består idag av:

 

Tv: Panasonic 36” Wide

100Hz 3 scartanslutningar samt komponentvideo som också klarar Progressive Scan

AV-ingång i fronten på apparaten

 

Boxer: Sagem ITD64

Snabb 350 mips

Digital bild och ljud

Lätt att ansluta till annan utrustning

2 scart (S-VHS utt )

Antenningång och RF loop-through

Förbättrad EPG

digitala och analoga ljudutgångar

 

Satellitmottagare: Nokia9780s

Scart1: Aux för ansl till video

Scart 2: ansl till TV

SPDIF utg för digital audio

RF in och RF ut för vanliga antennuttag på TV och video

L R phono för analog audio

Serial (RS232) för ansl till PC för att ladda eller läsa datainformation

 

Hemmabioreceiver Dolby Digital 5,1: Yamaha v595a RDS

med bla 3st digitala ljudingångar 1 coax DVD/LD 1 opto DVD/LD 1 opto TV/DBS

 

DVD Spelare: Pioneer DV-525 äldre typ

 

VHS Video

 

Högtalare 5st plus aktiv sub

 

Har även ett Zachry D-250 monoslutsteg stående

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör MythTV för detta på en dator i källaren. Dock behövs det köras Linux på både server samt klient. Jag såg att du hade ett ATI kort så det kan bli knöligt med TV-Out men det skall fungera.

MythTV är klient-server så jag kan ligga uppe i sängen på övervåningen och kolla på TV via mitt wireless kort. =)

 

http://www.mythtv.org

 

Det finns även en enklare variant för Windows som heter myHTPC men ej längre är supportad. Jag vet inget om den.

 

http://www.meedio.com/download/

 

Jag tror att Datormagazin beskrev ett antal sådana här produkter för några månader sedan.

 

Edit:

 

Jag kan ju säga bara att produkterna för Windows oftast kostar pengar samt att de är sämre än ekvivalenten på Linux. Dock är de ofta enklare att handha än Linux varianterna.

MythTV är en suverän lösning, dock kan det bli svårt att använda den som dekoder. Den går dock att koppla till en dekoder via SVHS/Composite

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-26 12:37:29 av TUR]

[inlägget ändrat 2004-09-26 12:39:48 av TUR]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, det var många frågor. Kanske skulle må bra av att delas upp i flera inlägg i olika forum. Risk att svaren koncenteras kring det jag nu svarar på.

 

Det finns två vägar att ta in de digitala kanalerna i datorn. Det ena är "gratis", det andra kostar en hel del. Det som är gratis innebär att du ansluter den ena av dina nuvarande digitalboxar till ditt TV-kort via s-video (s-vhs..). Troligtvis har TV-kortet enbart möjlighet att ta in en extern signal, en s-video eller komposit, varvid enbart en box kan vara ansluten åt gången.

Använd sedan program som följde med TV-kortet eller kanske något mer avancerat som följt med din multimediadator för att spela in och titta på program. Eller köp ett som uppfyller dina önskemål. (ShowShifter är ett som kan vara aktuellt)

Ljudet blir i stereo eftersom du ansluter din box till TV-kortet med en kabel som bär stereo signal. (Stereoplugg i TV-kortet normalt sett=

Alternativt skaffar du DVB-S och/eller DVB-T kort til datorn. De som klarar fria, okodade signaler, kostar kring 1000 kr per styck. Vet ärligt talat inte vad de som klarar kodade kanaler kostar, men de kostar mer. Vet ej heller om/hur olika DVB-kort klarar av att samarbeta i samma dator.

 

Det finns lösa kortläsare för Smartcards som ansluts till USB, men jag har absolut ingen aning om de fungerar ihop, som komplement, till DVB-kort utan egen kortläsare. Har sett att det finns läsare som säljs med detta argument.

 

Spara först och främst dina inspelade TV-program på din hårddisk, det är enklast. Är det något du verkligen vill spara kan komprimera om det till DVD-standard eller spara som i DivX DVDn.

 

Dator till TV:

s-video till SCART förslagsvis.

samt ljudet på bästa möjliga sätt. Om du har en förstärkare som kan ta emot 5.1 ljud som din dator sänder ut är det väl en bra idé att koppla in ljudet där...(har ej själv någon hemmabioförstärkare eller möjlighet att nyttja 5.1 ljud)

 

 

en början.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...