Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Angående privatliv (17 år)


DnSx

Rekommendera Poster

Hejsan, jag har några fler frågor om Juridik.

 

 

Jag snackade med en tjej som är ett par år yngre än mig,

17 år fyller snart 18.

 

Nu har hennes föräldrar rotat igenom hennes rum och läst hennes dagbok, samt tagit saker hon köpt för att dom inte tyckte att hon skulle ha dem.

 

Visst dom är hennes föräldrar, men får dom göra såhär?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkligt lågt att läsa någons dagbok, tror det är det sämsta man kan göra som förälder.. då tappar man ju allt förtroende för dem, plus att man kanske inte vågar skriva av sig sina känslor någonstans så mår man dåligt..

 

Nä usch, men jag tor att det är olagligt att läsa andras brev, men jag vet inte hur det är med dagböcker..

 

Att stjäla är däremot olagligt =)

 

/Jenny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Spontant låter det inte juste, men utan att veta mer är det svårt att vara 100% säker på moralen i historien. För att ta bara ett exempel som stämmer överens med givna fakta:

 

17-åringen hade köpt ett helrör vodka. Eftersom hon förra helgen söp sig dyngrak och 17-åringens bästis sa att 17-åringen hade haft sprit med sig själv till festen då kollade föräldrarna igenom hennes rum på fredagseftermiddagen och hittade och tog spritflaskan. Helt fel, det är något bara polisen får göra, föräldrarna borde ha ringt polisen istället för att agera själva.

 

17-åringen försvann hemifrån för en vecka sedan, utan att lämna något som helst meddelande om detta till föräldrarna, och utan att ha hört av sig under veckan. Det har inte hänt förut. När föräldrarna ringt runt till kompisarna för att höra om någon vet något frågar hennes bästis om hennes dagbok är borta.... och föräldrarna som inte ens visste att hon skrev dagbok. De letar och hittar den, och sedan de ringt polisen för att berätta om fyndet läser de de sista sidorna, istället för att lämna över den oläst vilket de borde ha gjort.

 

Nej, jag tror inte heller att det var så, detta var bara för attt åskådliggöra att det utifrån en parts kanske ofullständiga information avgöra vad som är rätt eller fel, moraliskt och/eller juridiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som förälder kan jag bara säga att det beror på situationen. Det enda jag kan säga med säkerhet är, att det ska gå ganska långt innan man kontaktar polisen i ett sådant fall. Jag skulle bara kontakta polisen om jag trodde att mitt barns säkerhet var hotat.

 

Som barn skulle jag nog tänka både en och två gånger innan jag drog in polisen i ett ärende där jag misstänkte att mina föräldrar läst min dagbok och eventuellt tagit saker dom ansåg inte vara bra för mig.

 

Det bästa är nog att prata igenom situationen när alla är lugna.

 

 

/Mvh Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär var det.

 

 

Hon sköter sig, driker aldrig för mycket och presterar rätt bra i skolan.

Dessvärre mår hon rätt dåligt och det här gjorde ju inte hennes

tillvaro bättre.

 

 

Hennes pappa rotade helt enkelt igenom hennes rum utan någon speciell anledning. (Såvitt hon vet, men han kanske letade efter något).

 

Han hittade ett kollegieblock som hon förde sin dagbok i

och läste igenom delar av den.

Kollegieblocket var undangömt, så han måste ha rotat

runt väldigt mycket bland hennes saker för att hitta den.

 

Sedan hittade han en burk med vinäger tabletter (tror jag)

eller något liknande. Jag tror att det används för att

öka fettförbränningen. Som han sedan tog.

 

 

Hon mår rätt dåligt nu och vill inte bo kvar hemma eftersom

att hon inte tycker att hon kan lite på honom.

 

 

Verkar det lagligt?

Hon vill ju ha tillbaks tabletterna och få dom att förstå att

dom inte kan läsa i hennes dagbok utan vidare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är olagligt men moralisk sett är det åt helsike fel oavsett orsaken till att dom rotade i hennes privata grejer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Din kompis är 17 år och mår rätt dåligt (redan innan detta), och hon har tabletter som sägs öka fettförbränningen på sitt rum.

 

Hennes pappa *har* kanske anledning att vara orolig (eller i vart fall tror sig ha det), kanske han tycker precis likadant som du om att läsa någons dagbok, men är så fruktansvärt orolig för sin dotter att han gjorde det ändå i hopp om att förstå bättre vad han ska göra/om han ska göra något.

 

Vad väger din kompis, hur lång är hon?

 

Jag tror den här frågan är väldigt lite juridisk och väldigt mycket moralisk. Hur långt ska man gå om man misstänker att ens omyndiga dotter mår dåligt? Konstatera att hennes privatliv är hennes? Prata med henne (och få till svar "Inget")? Leta efter knark på hennes rum och tjuvläsa henns dagbok för att se om där står "mår jag inte bättre på tisdag står jag inte ut, då tömmer jag burken och glider bort...."?

 

Jag säger inte att det *är* så, men jag tror att hennes pappa kan ha anledning att vara orolig, och att jag förstår honom om han agerar på grundval av den oron, och att han kan ha svårt att avgöra *hur* han ska agera för att inte göra fel åt något håll. Det låter som en pappa som bryr sig om sin dotter, väldigt mycket. Hur mår *han*? Kan din kompis verkligen inte föreställa sig *någon* anledning till hennes pappas oro/agerande? Kan hon inte se det som ett positivt tecken på "bry sig om"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hon mår dåligt.

 

Hon har aldrig sagt att hon inte vill leva längre,

och vi står väldigt nära en sån sak skulle hon ha sagt.

Eller så skulle jag upptäckt att det var så.

 

Hon frågade varför han rotade igenom rummet,

men det svarade han inte på.

Sedan började de bråka och han använde sig av innehållet

i dagboken mot henne...

 

Hon gillar inte sin vikt, men jag har fått henne att inte

gå ner mer. Hon har tabletterna för att kunna

äta mer utan alla tankar hon har om mat.

 

Jag tror inte de fungerar, men det tror hon vilket är bra.

 

Han har förstört rätt mkt och jag tror att hon

kommer äta mkt mindre nu.

Så det lär ju ta ett antal timmar i telefon för min

del för att få henne att förstå att det är bra att äta.

 

Hon är 163 och väger runt 50 kilo.

Det är väl några kilo mindre än hon ska väga (såvitt jag förstått).

 

Angående polisen.

Hon vill inte dra in polisen, bara veta om det är lagligt för att

ha det som argument mot föräldrarna då pappan inte ser att

han gjort något fel.

 

Hade han brytt sig och trott att något var fel hade han väl frågat först.

Såvitt jag förstår så var han sur när han kom hem från jobbet

och sedan bara rotade genom rummet.

 

Visst mina föräldrar har också kollat igenom mitt rum när jag

bodde hemma. Men då sa dom varför dom gjort det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon kanske bör fundera på att gå och prata med någon proffesionell, tex psykolog, terapeut, kurator osv...

Man kan inte lösa allt själv, och man behöver inte vara "psyk-sjuk" för att gå till en terapeut eller liknande..

 

Är inte direkt ovanligt att må dåligt när man är 17, eller tonåring.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon vill inte dra in polisen, bara veta om det är lagligt för att

ha det som argument mot föräldrarna då pappan inte ser att

han gjort något fel.

 

Hade han brytt sig och trott att något var fel hade han väl frågat först.

Såvitt jag förstår så var han sur när han kom hem från jobbet

och sedan bara rotade genom rummet.

 

Hon borde inse att rätt och fel inte avgörs av lagparagrafer, åt vare sig ena eller andra hållet, och att nyttan av den typen av argument i en diskussion är begränsade. Såvitt jag förstår vet du inte varför hennes pappa rotade igenom rummet, och min bedömning utifrån vad du berättat här är att hennes far verkligen *har* anledning att vara orolig för sin dotter. Jag håller med Jempa, jag tror att familjen behöver hjälp. Och den hjälpen som behövs är inte från någon polis eller någon jurist :-/ Jag tror det vore bättre om de diskuterade *varför* hennes far ansåg det försvarligt att läsa dagboken, alldeles oavsett hur lagligt eller olagligt det är. Kan hon inte se möjligen att det var av omtanke om henne som han gjorde det?

 

 

btw, 49 kg och 163 cm räknas som underviktig, 50 kg ligger precis över gränsen. Men sådant är inget som är bra på den nivån och dåligt på den andra nivån, det krävs en helhetsbedömning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt övertala henne under ett par månader att

gå till ungdomsmottagningens psykolog och det börjar

väl låta som en bra idé i hennes öron.

 

Så problemet med att hon mår dåligt är vi på väg att

lösa iaf.

 

Jag ska träffa henne i helgen och då kanske vi fixar en tid åt henne.

 

 

Men anledningen till att tråden startades...

 

Dagboken och burken.

 

Hon vill som sagt bara veta om dom får ta/läsa det

så att hon har rätt när hon snackar med dom.

 

Att ta burken är stöld kom vi fram till,

men dagboken. Finns det inget som "kränkande av privatliv"

eller liknande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad alla gapar om sina "rättigheter"....tänk om folk för en gångs skull kunde tänka lite mer på sina plikter och skyldigheter, hennes skyldighet att inte undanhålla saker som gör att hennes föräldrar är tvungen att utöva sina plikter som föräldrar och ta reda på varför deras dotter uppenbarligen mår dåligt, eftersom hon själv inte vill tala om det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föräldrar har rätt och skyldighet att kolla sina barn. De har också rätt att snoka igenom sina underåriga barns rum och saker. Hittar de dessutom ett helrör vodka på den 17-åriga flickans rum, så hade de ju uppenbarligen befogad anledning att snoka!

 

Ponera att vodkaflaskan inte blivit hittad, utan flickan tagit med sig denna till en fest och blivit full och därefter "våldtagen" (dvs. sexuellt utnyttjad)??

 

Tja, när jag själv ser alla fulla "ungdummar" ute på stan en helgkväll (förvärras alltid vid "barnbidragshelger", dvs. då den 20:de i månaden infaller en tordag-söndag, eftersom ungarna då har barnbidraget på fickan till helgen för att supa upp/köpa knark för) så vore jag glad om fler föräldrar snokar igenom sina tonåriga barns rum och saker..

 

(Givetvis på ett smidigt sätt)

-När folk flyger så får de ju sina grejor genomsnokade (för sitt eget bästa), då borde de ju kunna klara samma sorts genomsnokning av föräldrar & "storebror" i andra sammanhang...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hallå där, glöm vodka-flaskan, den var bara ett hypotetiskt exempel på hur svårt det är att avgöra vad som är rätt och fel utan fullständig information. Någon vodkaflaska har *inte* förekommit i verkligheten (i detta sammanhang) och har inte förts in i diskussionen av den ursprunglige frågeställaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall har Virtuosen rätt, det är inte olagligt att läsa sina barns dagböcker eller ta ifrån dem saker. Som förälder har man full rätt att ha 100% kontroll över sina barn.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullständig information (som förälder) får man väl antagligen endast om man snokar.. (förstår att du menade frågeställarens bristfälliga fråga).

 

Beter sig ungen konstigt, så är det givet att man undersöker varför. -Hon kan ju vara mobbad, utsatt, sexuellt trakasserad, eller börjat med droger. Givetvis vänder man inte upp och ner på rummet som en första åtgärd. (Och när man snokar, gör man det naturligtvis diskret, och inte som "gestapo".. )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta något från sina minderåriga ungar som de kan skada sig på/av är inte någon stöld. Även tillsynes harmlösa saker kan man som förälder ta ifrån ungarna. Exempelvis tv-spel om detta går ut över skolarbete etc.

 

De kan ju alltid få tillbaka grejorna när de blir myndiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar hela diskusinonen bli löjlig.

 

Pappan svarar inte på varför han läste dagboken eller rotade igenom rummet.

 

Och hon hade börjat äta mer mat efter att hon köpt tabletterna

för att hon verkligen trodde att de förbrände mer fett.

---------VILKET ÄR BRA-------

 

Nu har dom tagit tabletterna och hon äter mindre.

-------VILKET ÄR DÅLIGT------

 

Ja, hon behöver hjälp men hon måste vilja gå till psykolog själv

annars kommer det inte hjälpa speciellt bra.

 

 

Nu är hon inte myndig, men burken är köpt för hennes egna pengar.

Dom tar burken = stöld ??????

 

Ungen, i det här fallet en 17-åring, har inte betett sig konstigt.

Föräldrar har aldrig utryckt någon oro över hur hon mår

eller frågat något alls.

 

"eftersom hon själv inte vill tala om det"

Dom har inte frågat!!!!

Var skrev jag att hon inte ville prata med dom innan det här hände?

Hon vill inte prata med pappan nu, när hon tappat tilliten för honom.

 

Varför sitta och hitta på saker i en sådan här diskusion?

 

Har jag varit allt för otydlig i mitt ursprungliga inlägg

så kan ni fråga vad jag menade istället för att hitta

på historier om droger, alkohol och sexuellt utnyttjande.

 

Dom har tydligen inte diskuterat det ens efter att ha läst dagboken,

det enda dom sagt är "du måste äta bättre".

Jag blir förbannad.

 

jag hoppas att ni som svarat här inte har egna barn.

 

Dom vände inte upp&ner på rummet. Dom leta genom det!

 

Här kan man ju tydligen inte ställa frågor längre....

 

 

Jag blir så trött

 

-EDIT-

Hon blir myndig om 1.5 månader...

 

[inlägget ändrat 2004-09-27 02:05:28 av DnSx]

[inlägget ändrat 2004-09-27 02:05:47 av DnSx]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med...Och så länge hon bor hemma och hon inte är myndig så har hennes föräldrar sin fulla rätt att genomsöka hennes rum efter saker och beslagta vad dom finner lämpligt...

 

Om hon inte finner sig i det får hon vänta tills hon blir myndig och därefter söka sig till ett eget boende...När ens barn har blivit myndiga har man som föräldrar inget ansvar för dom, men innan dess så får hon finna sig i att dom bestämmer över henne...

 

Trist kan tyckas men skall man dra saker till sin spets så...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är förbannad och trött jag är förvirrad...:)

 

I ditt första inlägg skriver du att hennes föräldrar har rotat igenom hennes rum inte bara pappan så då borde hon väl vara minst lika misstänksam mot sin mamma eller!?

 

Du skriver vidare att dom "tydligen" inte har diskuterat med henne dvs så vet du inte med säkerhet utan du antar det efter att bara ha pratat med din kompis...

 

När du skriver att hon har köpt tabletterna för egna pengar så förutsätter jag att hon har tjänat dom själv genom arbete... Men å andra sidan är det ju så här att hon är fortfarande inte myndig och får inte i lagens mening bestämma över sig själv och ännu mindre över sin ekonomi...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ber om ursäkt om jag utryckte mig lite väl klumpigt i mitt tidigare inlägg.

 

Det är bara pappan som letat i hennes rum, läst dagboken samt tagit

burken. Mammam hade inget med det att göra.

(Det visste jag inte från början).

 

Du har så rätt, jag har bara pratat med henne.

Men hon skulle inte ljuga om huruvida dom pratat med henne eller inte.

Nej, jag kan inte vara 100% säker...

 

Ja, pengarna kommer från sommarjobb.

Min uppfattning var att allt man tjänade från och med 16 år var ens eget,

men detta stämmer alltså inte?

 

 

Jag ska försöka fråga någotn jurist, mest för att jag är väldigt nyfiken nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, även om du tjänat pengarna själv är de dina föräldrars tillgång så länge du är under 18 år. Då spelar det ingen roll om det är 1 månad eller 17 år tills du blir myndig. Jag fattar inte varför hon tjafsar så mycket om detta. Uppenbarligen är hennes föräldrar jäkligt oroliga för henne (hennes låga vikt, dåliga humör?) så de bestämde sig för att ta reda på hur hon mådde egentligen genom att samla ihop bevis. Jag vet precis hur det är att vara i familjen till någon som mår riktigt dåligt, jag hade gjort precis samma sak om det hade kunnat ge mig information i det läget, istället för att konstant gå omkring och vara ledsen och orolig för att den personen inte längre ska orka med livet... Så jag tycker hennes föräldrar gjorde helt rätt. Man _ska_ göra allt för att ta upp hemligheter och orosmoment inom familjen, det är min uppfattning. Hur ska man annars kunna hjälpa den som mår dåligt??

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Den viktigaste uppgiften man har som förälder är att se till att ens barn har det bra. Hennes föräldrar är ju självklart oroliga för sin flicka och i mina ögon gör de ett bra jobb för att försöka hjälpa henne.

Det är inte alltid som det går att fråga prata om allting och som förälder måste man vara lite besvärlig och snokande om man misstänker att allt inte står rätt till.

 

Om några år kommer hon vara glad för att hon har bra föräldrar som bryr sig om henne. Tänk på alla barn som ingen bryr sig om och som driver omkring och pysslar med all möjlig skit, det är de som man kommer bli nersparkad och rånad av på stan när man e panchis..

 

Nää, i allt elände så känns det som hon blir bra omhändertagen hemma, kanske kan du som kompis hjälpa henne att få igång en vettig dialog med föräldrarna, prat löser många problem i världen, bara parterna kan bestämma sig för att ta tjuren vid hornen och sitta ner vid förhandlingsbordet.

 

Tack för mig

 

G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning var att allt man tjänade från och med 16 år var ens eget,

men detta stämmer alltså inte?

 

Jag är ingen jurist, men så här står det i Föräldrabalken:

 

6 kap. Om vårdnad, boende och umgänge

Vårdnadens utövande

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47).

 

9 kap. Om underårigs omyndighet

1 § Den som är under arton år (underårig) är omyndig och får inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser i vidare mån än som följer av vad som skall gälla på grund av lag eller villkor vid förvärv genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande vid försäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande. Lag (1994:1433).

 

3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe.

Förmyndaren må med överförmyndarens samtycke omhändertaga egendom, varom i första stycket sägs, såvitt det må anses erforderligt med hänsyn till myndlingens uppfostran eller välfärd. Innan samtycke meddelas, skall överförmyndaren bereda myndlingen tillfälle att yttra sig.

 

 

Så pappan borde ha kontaktat överförmyndaren inna han tog burken. Formellt sett. Extremt formellt. Han borde (bör?) också kontakta de sociala myndigheterna om han misstänker att hans dotter mår dåligt och behöver mer hjälp än vad hennes vårdnadshavare/föräldrarna kan ge. Formellt sett. (Hon kan själv kontakta dem också, om hon anser att hon har problem t ex med sin pappa som hon inte kan klara av utan proffshjälp).

 

Mer verklighetsnära(?) borde de - som flera har sagt i diskussionen (kanske du också) - diskutera vad som hänt, och *varför*.

 

Och jag håller inte med om att det är bra att hon äter tabletter som hon tror ökar fettförbränningen ens om det innebär att hon äter mer på så sätt. Hennes ätstörning (som jag gissar att hon har) blir enligt min oerhört lekmannamässiga bedömning inte inte bättre av det, och (enligt samma bedömning) inte hon heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...