Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny CPU-fläkt snurrar för långsamt


henkemail

Rekommendera Poster

Hej,

 

för att minska oljudet från min nybyggda dator har jag har köpt en Arctic Cooling Super Silent 4 Pro TC processorfläkt. (se länk nedan).

 

http://www.arctic-cooling.com/en/products/super_silent_4protc/'>http://www.arctic-cooling.com/en/products/super_silent_4protc/

 

Nu är datorn tyst och fin som en död kanin. Men jag har dock två problem med fläkten:

 

1. Vid kallstart verkar inte fläkten komma igång ordentligt, om jag går in i biosen direkt efter att ha tryckt igång datorn ser man hur temperaturen ganska snabbt stiger till 50-60-70 grader och fläkten snurrar bara på några hundra varv. Fläkten ökar i och för sig i takt med temperaturökningen men inte ALLS så mycket som den borde. När jag går ur biosen och in i WinXP varnar mitt övervakningsprogram (MSI CoreCenter) att processortemperaturen är onormalt hög (90°C!) och datorn stängs ner.

 

2. Vid omstart funkar det sedan bättre. När jag kommer in i WinXP ser jag på övervakningsprogrammet som jag har installerat att varvtalet ökat och att temperaturen sjunkit. Vid låg belastning under en längre stund har temperaturen stabiliserat sig kring 55°C och fläktens varvtal är omkring 1500 varv/min (rpm). Men observera att detta inte följer specifikationen på http://www.arctic-cooling.com/en/products/super_silent_4protc/ där man kan se i grafen att en temperatur på 55°C borde ge ett varvtal på över 2000 varv/min.

 

Är det fel på min fläkt? eller är det moderkortet som ger fel signaler?

 

Jag har inte satt någon ny kylpasta på processorn mellan fläktbytena så kanske att det inte är optimal kontakt mellan processor och kylfläns nu, men detta borde väl inte påverka varvtalet på processorn(?) Snarare tvärt om tycker jag.

 

Min dator är följande:

 

- Moderkort: MSI NEO-LSR/Socket478 VIA PT880 ATX

- Minne: DDR-PC3200-512MB 400MHz PC3200 184p

- Gfx: PNY Verto GeForce FX 5200 8x AGP 128MB 64Bit

- CPU: Pentium 4/3.0GHz 478P 800MHz 0.09u 1MB

- DVD-brännare: LG DVD+/-RW/12x4x16 40x24x40 IDE

- Chassi: AOpen H500C P4 300Watt

- HD: Maxtor DiamondMax Plus 9, 160 GB 7200rpm UATA/133 8MB

 

 

ps Tack ni som hjälpte mig med denna dator i inlägg:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=623513

ds

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har inte satt någon ny kylpasta på processorn mellan fläktbytena så kanske att det inte är optimal kontakt mellan processor och kylfläns nu, men detta borde väl inte påverka varvtalet på processorn(?) Snarare tvärt om tycker jag.

 

Kylpastan är ju till för att utjämna ojämnheter så att processorkylaren får optimalkontakt med corren på CPU:n. Notera att det är där man ska sätta kylpastan så tunt lager som möjligt.

 

Om jag vore dig så skulle jag sätta lite Artic Silver och se om jag inte får ned temperaturen. Alltid en början.

 

Tror inte att det är fel på CPU-fläkten. Inte förrän du provat med kylpasta.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår kontroleras fläkthastighten från BIOS. Gå in i BIOS och kolla om du kan öka hastigheten.

Alternativt anslut fläkten till 12V tex ett hårddiskuttag (du får förståss kapa bort den ordinariekontakten för att sedan kunna stoppa in 0V och 12V sladdar från fläkten på rätt plats.

(Det är inte mitt fel om det inte funkar)

Ljudet är kanske OK också på maxfart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är fel på CPU-fläkten. Inte förrän du provat med kylpasta.

 

verkar som du hade rätt, med ett nytt fräscht lager kylpasta emellan så sjönk temperaturen och även fläkten började snurra snabbare.

 

tänkte inte på att fläktens värmesensor sitter i flänsen och processorns sensor sitter i processorn. det som hände när det inte var bra ledning mellan de båda var förstås att flänsen inte kylde lika bra samtidigt som fläktens sensor inte kände av värmen så bra vilket ledde till att den trodde processorn var svalare än den va, vilket var anledningen till det låga fläktvarvet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Trevligt att det löste sig så pass bra. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...